Zwanger en uitkering?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door kabouter24, 16 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kabouter24

kabouter24 Bekend lid

4 jan 2014
    880
    1
    0
    Noord-Brabant
    Hoi,

Waarschijnlijk wordt mijn contract eind maart niet verlengd.
    Heb op UWV gezien dat ik 8 maanden recht heb op een uitkering.

Nu heb ik even een vraagje: wat gebeurd er als ik zwanger zou raken binnen deze 8 maanden? Geen enkele baas zal een zwangere vrouw aan willen nemen, maar dan zou ik geen geld meer krijgen na 8 maanden?
    Dan zou mijn uitkering stoppen en dan zou ik niks meer krijgen tot mijn zwangerschapsverlof? Hoop op wat duidelijkheid, bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Kabouter24,

Een WW-uitkering kan recht geven op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Dat is het geval als je tijdens je WW, of in de tien weken na het einde van je WW, bent uitgerekend. Ben je na die periode uitgerekend, dan heb je op basis van de WW geen recht op WAZO.

Overigens kan je WW wel worden onderbroken als je tijdens de WW-uitkering tijdelijk gaat werken. Stel dat je bijvoorbeeld via een uitzendbureau ergens een paar weken kunt werken, dan ben je niet meer werkloos. Je WW wordt dan beƫindigd. Word je binnen 26 weken opnieuw werkloos, dan kan het resterend deel van je WW-uitkering worden voortgezet.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je veel succes met het vinden van een nieuwe baan.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. kabouter24

kabouter24 Bekend lid

4 jan 2014
    880
    1
    0
    Noord-Brabant
    Bedankt voor het antwoord.

Dus het is wel mogelijk om een tijdelijke baan aan te nemen via het uitzendbureau? Regelen zij dan met het uwv of moet je dit zelf doen? Ww aanvragen duurt natuurlijk een aantal weken dus als je dan klaar zou zijn met de tijdelijke baan moet je weer het hele traject in of is dit dan anders?

4. kabouter24

kabouter24 Bekend lid

4 jan 2014
    880
    1
    0
    Noord-Brabant
    Oh en nog een vraagje, kan vanaf 28 feb een uitkering aanvragen, kan ik dit al doen of pas als ik zeker weet dat ik geen contract meer krijg?

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Kabouter24,

Je kunt inderdaad via het uitzendbureau gaan werken.
    Als je daar nog werkt wanneer je zwangerschapsverlof start, kan je uitzendbureau je verlof voor je aanvragen bij UWV.

Stopt je WW vanwege je werk en raak je jouw werk binnen 26 weken weer kwijt?
    Dan kun je via werk.nl voortzetting van je oude WW-recht aanvragen.
    Stopt je werk tijdens je zwangerschapsverlof dan kun je WW aanvragen vanaf de dag dat je verlof stopt.
    De periode van zwangerschapsverlof telt niet mee voor de 26 weken herlevingstermijn.

Je kunt de WW pas aanvragen wanneer je zeker weet dat je werkloos wordt.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina