verlenging contract op eerste verlofdag

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Momma, Jul 13, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Momma

Momma Actief lid

May 9, 2013
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik krijg waarschijnlijk een verlenging van contract en die gaat in de dag van mijn zwangerschapsverlof. De contract verlenging krijg ik maar waarschijnlijk met minder uur. Betekent dat ik dan 4 maanden lang zwangerschaps(uitkering)salaris krijg op basis van de nieuwe salaris wat veel minder is. Of op basis van de oude?? En stel dat de verlof ingaat 2 weken voor de verlenging met minder uur contract krijg ik dan wel de salaris waarmee ik mee verlof ingaat ook al krijg ik minder uur tijdens mijn zwangerschapverlof?? En als als ik geen verlof krijg , krijg ik geen verlenging krijg krijg ik dan eerst 4 maand zwangerschapsuitkering van de UWV en daarna een ww uitwerking waar ik recht op heb??

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hoi Momma,

Je krijgt een nieuw contract met minder uren van je werkgever. Aangezien je tegen die tijd ook met verlof gaat heb je nu enkele vragen.
    Ik ga je helpen je vragen te beantwoorden.

Betekent dat ik dan 4 maanden lang zwangerschaps(uitkering)salaris krijg op basis van de nieuwe salaris wat veel minder is. Of op basis van de oude??

De hoogte van je zwangerschapsuitkering wordt berekend aan de hand van je inkomsten dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begint. UWV kijkt daarbij naar een periode van één jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan je zwangerschap- en bevallingsverlof.

Het is verstandig met je werkgever te overleggen hoe de manier van betalen gaat verlopen tijdens het verlof. Normaal is gebruikelijk dat je werkgever je loon doorbetaald. De werkgever krijgt dan de uitkering van UWV als vergoeding. Aangezien je uitkering waarschijnlijk hoger zal zijn dan je loon, kun je ook overleggen om de uitkering rechtstreeks naar je te laten overmaken.

En stel dat de verlof ingaat 2 weken voor de verlenging met minder uur contract krijg ik dan wel de salaris waarmee ik mee verlof ingaat ook al krijg ik minder uur tijdens mijn zwangerschapverlof??

Ga je met verlof twee weken voor de verlenging van je contract. Dan heeft dit geen gevolgen voor de berekening van de hoogte. De bovenstaande uitleg blijft hetzelfde.

En als als ik geen verlof krijg , krijg ik geen verlenging krijg krijg ik dan eerst 4 maand zwangerschapsuitkering van de UWV en daarna een ww uitwerking waar ik recht op heb??

Recht op verlof heb je sowieso. Mocht je geen verlenging van je contract krijgen dan krijg je inderdaad via UWV je zwangerschapsuitkering uitbetaald. Heb je na je verlof nog geen nieuw werk gevonden dan kun je een WW-uitkering aanvragen.

Actuele informatie over de berekening van de zwangerschapsuitkering, vind je hier.

Ik wens je succes met de verlenging van je contract.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Momma

Momma Actief lid

May 9, 2013
    348
    0
    0
    NULL
    NULL