Hallo, 15 juni 2015 ben ik opgenomen in het ziekenhuis ivm nierstuwing en dus ook ziekgemeld. Zowel bij mijn werkgever (uitzendbureau) als inlener. Ook is dit gemeld bij het uwv als ziekte door zwangerschap. De inlener heeft 26 juni 2015 gemeld dat ik niet meer terug hoefde te komen en sinds die tijd heb ik officieel geen werk meer na hier een jaar gewerkt te hebben. Wel zit ik nog steeds in de ziektewet vanwege de nierstuwing en blijf ik dit tot aan mijn verlof wat op 11 oktober 2015 in zal gaan. Uiteraard zal ik na de bevalling weer actief werk gaan zoeken en ik hoop dat ik na mijn verlof gewoon weer ergens aan de slag kan. Maar als dit onverhoopt toch niet lukt, heb ik dan wel recht op ww? Alvast bedankt voor uw antwoord. Groeten Liselot
Beste Liselot, Wat rot dat je zoveel klachten hebt tijdens je zwangerschap. En dan wordt je dienstverband ook nog opgezegd! Je wilt weten of je daardoor wel recht op WW hebt. Om voor WW in aanmerking te komen moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Belangrijkste in deze situatie is de beschikbaarheid. Je moet beschikbaar zijn voor werk voor het aantal uren dat je werkloos wordt. Of je aan die voorwaarde voldoet, hangt af van je gezondheid op dat moment. Ben je na het verlof weer volledig hersteld zijn? En daarom ook weer in staat om te werken? Dan kun je inderdaad WW aanvragen, mits je uiteraard ook aan de andere voorwaarden voldoet. Ben je na het verlof nog niet volledig hersteld en daardoor nog niet in staat om te werken? Dan ga je na het verlof weer terug naar de ziektewet. Je moet jezelf dan op de eerste dag na het verlof opnieuw ziekmelden. Pas als je na verloop van tijd helemaal hersteld bent, kun je alsnog WW aanvragen. NB: Als je dienstverband bij het uitzendbureau is gestopt, hoeft je werkgever het verlof niet meer aan te vragen. Je moet dus zelf het verlof aanvragen, neem daartoe acht weken voor je uitgerekende datum contact met ons op. Actuele informatie over de WW vind je hier. Ik wens je sterkte met je gezondheid, en alvast een fijn verlof! Groet, Robert UWV Webcare Team