Werkgever houd zich niet aan mondeling afgesproken uren (ziek door zwangerschap)

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door abb, 14 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. abb

abb Lid

25 jul 2014
    59
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemiddag,

Momenteel ben 29 weken zwanger, en werk in een hotel in de bediening waar we hele dagen rennen en vliegen. Sinds vorige week maandag heb ik een afspraak met mijn werkgever gemaakt om minder te gaan werken en deels in de ziektewet te gaan. Extra pauzes kon ik helaas ook niet opnemen, in mijn eigen tijd pauze ben ik al vaak alleen waardoor ik in mijn onbetaalde pauze gewoon aan het werk ben.

Ik was die donderdag namelijk bij de verloskundige geweest en de baby is te klein (groede eerst boven de curve middelijn en valt nu buiten de curve), dus moest het rustiger aan doen. Daarbij heb ik de laatste tijd heel veel last van mijn bekken en rug, en slik ik momenteel ijzertabletjes omdat ik bloedarmoede heb en heb ik constant harde buiken die soms zelfs pijnlijk worden. Waardoor ik ook wat moeier ben dan anders. Mijn banden in mijn knieen zijn slaper waardoor ik er steeds doorheen zak (ben 13 keer geopereerd aan mijn knieen, normaal niet veel last) wat weer dikke blauwe knieen tot gevolg heb.

Normaal gesproken heb ik een min max contract van minimaal 28 uur. Nu heb ik afgesproken om 4x 5 uur te gaan werken (waarin ik na 3 uur alweer klachten heb)

Maar nu wordt ik gewoon sommige dagen evengoed ingeroosterd voor meer uur, morgen van 15.00 uur tot sluit (dat is op deze dagen tussen 22.00 uur en 00.00 uur). Nu heb ik al meerdere malen aangegeven dat dat echt te lang is en we een afspraak hebben. Dan geeft me werkgever mijn gelijk maar er wordt niks aan gedaan.

Ik ben op dat moment ook alleen in de bediening, en om om 20.00 uur te zeggen van ik heb me uren gemaakt ik ga, kan ik ook niet maken tegenover de gasten. Ik wil mijn werk gewoon goed blijven doen en er voor de gasten zijn (en het bedrijf) daar voel ik me te verantwoordelijk voor.

Donderdag mag ik naar de arbo arts, waar ik veel zin in heb omdat ik dan weet waar ik aan toe ben en alles op papier staat.

Mijn vraag is nu kan ik nog iets ondernemen tegen het feit dat mijn werkgever zich niet aan de afspraken houd? Hij krijgt immers nu ook een vergoeding voor mijn via jullie?

Bedankt voor de genomen moeite en mijn excuses voor mijn lange verhaal.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Abb,

Wat een vervelende situatie zo met je werkgever.

Door je zwangerschap kun je minder werken. Hierover zijn duidelijke afspraken gemaakt met je werkgever maar hij houdt zich hier niet aan. Je vraagt je af wat je hieraan kunt doen.

Omdat je aangeeft dat je morgen naar de Arbo-arts moet, raad ik je aan dat gesprek eerst af te wachten. Misschien komen jullie er samen uit.

Kom je er niet uit met je Arbo-arts en de werkgever? Dan is er de mogelijkheid bij UWV een deskundigenoordeel aan te vragen. Dit is een second opinion. UWV kan beoordelen of het werk wat je werkgever je wil laten doen (en de bijbehorende werktijden) wel passend is.

Actuele informatie over het deskundigenoordeel vind je hier.

Veel sterkte gewenst met je gezondheid en deze lastige situatie!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina