zwangerschapsvergifteging? ! ?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door AsenA, 17 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AsenA

AsenA Lid

13 jun 2008
    40
    0
    0
    Hoi...

Moest vandaag voor controle langs vk. heb al 3 dagen buikgriep en ben niet echt lekker. Ik moest weer bloed laten prikken voor suikergehalte en ijzer. ze vroeg of ik tintelingen in mijn vingertop had en af en toe sterretjes zag.... dat heb ik... bloeddruk was goed... Ze keek heel bezorgt... Hartje geluisterd.. klonk goed.... alleen baby is niet ingedaald. als vliezen braken moest ik meteen liggen en vk opbellen. Ze vroeg heel ernstig of ik een trekkend gevoel heb net onder mijn rechterborst.. ( de bovenkant van je buik die tegen je borst aan komt. rib?... ) toen had ik het niet.... Maar nu wel en ik kan eigenlijk niet meer bewegen van de pijn.... heb moeite met rechtop zitten en adem halen... Het is niet mijn rib dat weet ik zeker... maar voel me niet echt erbij omdat ze heel erg bezorgt over kwam. Toen was het me niet echt bewust ervan.... het heeft me wel de hele dag aan het denken gezet..... wat kan het eigenlijk zijn..... :(

2. dolfina22

dolfina22 Actief lid

8 dec 2008
    276
    1
    0
    leerling verzorgende ig
    tiel
    hey hey
    kan zwangerschapsvergifteging zijn oftewel het hellp syndroom daarom keek denk ik je verloskundige zo bezorgt als jebloed druk goed is en er geen eiwitten in je urine gevonden worden is er niks aan de hand maar zou ivm met die pijn toch nog maar een keer bellen en je bloeddruk laten controleren suc6 verder in iedergeval en dat je snel mag bevallen van een gezonde beeb ;)

3. AsenA

AsenA Lid

13 jun 2008
    40
    0
    0
    owhja, ik moest op een staafje plassen..... het werd groen.... Ze begon erover dat het mijn suikergehalte was.... maar ik moest juist bloed laten priken voor mijn suiker..... ik ben helemaal :( verwart......

4. AsenA

AsenA Lid

13 jun 2008
    40
    0
    0
    zwangerschapsvergiftiging?...... ik moet trouwens ook 2 dagen achterelkaar langskomen ter controle...... :( de symptomen van zangerschapsvergiftiging heb ik....

opgezwollen handen, enkels of een opgezwollen gezicht (oedeem)
    pijn rechts onder de ribben
    tintelingen in de vingers
    gezichtsstoornissen, zoals het sterretjes of lichtflitsen zien
    een pijnlijk gespannen gevoel bovenin de buik

owh ik voel me zo rot. :(

5. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

hoe was het vandaag op controle? alles goed? ik hoop het ;)

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Zw.vergiftiging is een bloeddrukgerelateerde ziekte. Als je dus geen verhoogde (onder)bloeddruk hebt (>90) EN geen eiwitten in je urine hebt, dan heb je hoogstwsl geen zw.vergiftiging!

7. AsenA

AsenA Lid

13 jun 2008
    40
    0
    0
    krijg vandaag de uitslag om 16.50 uur.... de kleine heb ik nog niet gevoeld :( k kan niet wachten tot vanavond... denk dat ik ga bellen of ik langs mag komen......

8. Gabrielatje

Gabrielatje Niet meer actief

en meis weet je al wat meer? ik hoop dat alles goed is!

9. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Sorry, maar zogelukkig, je kan wel degelijk zwangerschapsvergiftiging hebben zonder een hoge bloeddruk te hebben!
    Ook het verhaal van een bloeddruk van onder de 90 hoeft niet altijd te kloppen, bij mij was een bloeddruk van 85 al veeel te hoog (wisten we pas na een onderzoek na de zwangerschap, mijn onderdruk is normaal erg laag, dan is een voor een ander normale onderdruk voor mij te hoog)

En idd bij twijfel ALTIJD bellen! Liever 1x te veel dan 1x te weinig.

10. zogelukkig

Zo is het mij verteld! Omdat ik en vocht vasthoud en tintelende vingers heb en zwarte vlekken voor m'n ogen heb en steken in mijn bovenbuik heb gehad dacht ik zelf aan zw.vergiftiging, maar mijn vk kon me geruststellen omdat ik geen hoge bloeddruk en eiwitten in de urine had!
    Klopt; een verhoging van 10-15% tov je normale bloeddruk is ook te hoog.

11. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Je hebt pas het HELPP syndroom als je ALLE factoren hebt die de afkorting HELPP afmaken.
    Het word vaak verward met een zwangerschapshypertentie.

http://www.hellp.nl/detail.php?inhoud_id=52

Ik heb in de eerste zw.schap vijf weken in het ziekenhuis gelegen met het HELPP syndroom.
    r/r 120!
    bloedplaatjes <50
    Eiwit in de urine!

En ja! je hebt pas zwangerschapsvergiftiging als je onderdruk >90 is. En alles daarboven word behandeld met bloeddrukverlagende middelen. In mijn geval Adadat.

Ik ben echt super ziek geweest, maar had geen klachten. Het begon bij een verloskundigebezoek en vanuit daar mocht ik niets meer. vijf weken ziekenhuis, en toen is mijn dochter gehaald. Een vreselijke tijd. Bij mijn tweede dochter kreeg ik met 35/36 weken een hoge r/r/ 118 onderdruk, gelijk ingeleid want er waren ook eiwitten aanwezig.
    Al om al, als jij iets niet vertrouwd, voelt of wat dan ook.. wees er op tijd bij!
    En ze zijn er vaak op tijd bij! althans bij mij direct. Ik mocht toen ook echt niet naar huis toe!

12. zogelukkig

Pre-eclampsie dan wel zwangerschapsvergiftigings is toch wel wat anders dan het HELLP-syndroom. Bij de laatste komen de bloedplaatjes en de leverenzymen pas om de hoek kijken.

HELLP staat voor:

Hemolysis = het verschijnsel dat rode bloedcellen in het lichaam uit elkaar vallen

Elevated
    Liverenzymes = verhoogde leverenzymen

Low
    Platelets = verlaagde bloedplaatjes.

Met andere woorden: er is sprake van een verhoogde afbraak van rode bloedcellen, een gestoorde lever-functie en een tekort aan bloedplaatjes waardoor de bloedstolling wordt ontregeld.
    En dat is niet het geval bij zwangerschapsvergiftiging, dan wel pre-eclampsie!

Deel Deze Pagina