Verlof dgn in het onderwijs (man).

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sukke, 25 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Mijn man werkt 0,7 fte in het onderwijs, op een ROC.
    Heb zelf al proberen uit te vinden hoeveel vrije dgn hij krijgt als ik bevallen ben maar kom er niet echt wijs uit.

Weet iemand dit toevallig?
    Daar naast ben ik 10 feb uitgerekend en dan heeft hij vakantie op school. Komen zijn verlof dgn te vervallen als ik bijvoorbeeld op 10 feb beval en hij dus al meteen vrij heeft of houdt hij hier recht op?

2. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Wat ik weet, is gewoon twee dagen maar ben bang dat ze komen te vervallen ivm vakantie.

3. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Damn, dat zou beroerd zijn!
    Ik weet nog dat hij de eerste zelf mocht bepalen wanneer hij ze op zou nemen. Toen werkte hij alleen nog maar 2 dgn op school en 3 dgn ergens anders dus kreeg hij bij beide vrije dgn!
    Hij is toen zelfs in de kraamweek gebeld of hij ajb de dag erna kon komen omdat zijn lessen niet overgenomen konden worden. Die dag mocht hij dan later weer terug pakken!

4. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Gewoon 2. 1 dag voor de bevalling en 1 voor de aangifte.

Groetjes paula

5. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    En als het in de vakantie geboren wordt? Is hij die 2 dgn dan kwijt?

6. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Mijn man werkt in het onderwijs, alleen niet op een school maar bovenschools. Als er sprake is van een verplichte vakantie (zoals in jouw geval) is hij het bevallingsverlof gewoon kwijt. Mijn man heeft hier geen last van omdat hij bovenschools zit en zijn vakanties in principe zelf kan plannen, echter mocht er sprake zijn van dat ons kindje op een verplichte vrije dag wordt geboren dan vervalt deze dag als bevallingsverlof.

7. schmidt

schmidt Fanatiek lid

19 sep 2012
    2.165
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik begreep 5 dgn.

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat raar dat hij de dagen kwijt zou zijn.
    Mijn zus werkt in het onderwijs. Haar zwangerschapsverlof viel in de zomervakantie. Ze kreeg de vastgestelde 16 weken alsnog, met ingang van de eerste schooldag na de zomervakantie.
    Ik vond het echt absurd! Maar zij hoeft dus pas in januari weer aan het werk.
    Als dit voor de vrouw zo werkt, waarom zou dat dan voor de man niet zo werken (dus de 2 dagen nog extra aan de vakantie vast)???
    Zou ik heel raar vinden als dat niet zo is (discriminatie).

9. Leann

Leann Lid

10 mei 2012
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zelf val ik ook onder de CAO BVE, hij krijgt in principe een volledige werkweek verlof. In zijn geval dus 3,5 dag. Of de standaard 2 dagen daar nog bovenop komen..? Zou denken van wel. Hoe het met vakantie zit weet ik niet, ik denk dat de hr afdeling hem uitsluitsel kan geven... Hopelijk valt t ten positieve uit voor jullie!

10. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Vakantie is idd pech volgens mij. Mss krijgt hij ze wel betaald? Hierboven staat ergens 5 dagen? Waarom wettelijk is 2 dus zou 5 een beetje veel zijn denk ik.

11. topper12

topper12 Niet meer actief

In het voortgezet onderwijs wordt alleen de zomervakantie opgeschort. Alle andere vakanties is gewoon gevalletje "vette pech". En op zich is het niet zo vreemd dat de zomervakantie wordt opgeschort: als jouw verlof in de zomer valt kost jou dat ook geen vakantiedagen, toch? ;)

Weet alleen de situatie vanuit het voortgezet onderwijs en in dat geval heeft je man recht op een week verlof. In overleg met de werkgever flexibel op te nemen, maar hou dat bij het ROC zit durf ik niet te zeggen. Laat je man anders morgen contact opnemen met personeelszaken (per mail dan staat het zwart op wit).

12. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Volgens mij kloppen die 5 dagen wel. Dat is een extra verlof vanuit de onderwijscao, mijn man heeft volgens mij zelfs 2 dagen bevallingsverlof en daarnaast nog 5 dagen (betaald) ouderschapsverlof. Weet alleen niet zeker of het 5 dagen in- of exclusief bevallingsverlof is.

Opzich is het wel lullig als je de dagen kwijt bent, maargoed laten we eerlijk zijn 2 dagen verlof maar daarnaast wel gewoon 12 weken vakantie hé... Normale mensen hebben er maar 6 ;)

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Snap wat je bedoelt Julia, alleen (en ik probeer dit niet lullig te zeggen) heb ik geloof ik maar de helft van het aantal vakantiedagen van mn zusje. Het aantal vakantiedagen in het onderwijs vind ik eerlijk gezegd ridicuul.
    Dus meer dan een half jaar verlof... dat vind ik echt buiten alle proporties.

14. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Is cao afhankelijk, zou je in je cao boekje moeten kijken

Hier:

-1 dag calamiteitenverlof als je spontaan gaat bevallen en dus niet weet hoe of wat
    -1 dag als papa
    - 1 dag voor de aangifte

15. vlinder82

vlinder82 Actief lid

7 jun 2011
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    amai... daar verschiet ik van! In België krijgen vaders allemaal 10 dagen! En ze mogen die verspreid nemen tot 2 maanden (??) na de geboorte!

16. topper12

topper12 Niet meer actief

Tsja, er is niemand die je verbiedt om ook voor de klas te gaan staan... ;)

Nu kan ik wel een heel betoog houden over de verdeling van de uren (een docent draait structureel meer uren per week dan het contract aangeeft en de vakantie's trekken dit weer recht) of uitleggen dat vakantie niet altijd vakantie betekent (lees proefwerken nakijken, materiaal ontwikkelen,etc) maar daar laat ik me niet toe verleiden :p

Snap wel wat je bedoelt hoor en je hoort mij ook niet klagen, maar het zit toch net iets anders dan iedereen buiten het onderwijs denkt :)

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    En mensen die in het "gewone" bedrijfsleven werken, waarvan de vrouw in het weekend bevalt, krijgen de dag van de bevalling (wat normaal calamiteitenverlof is) dan ook niet extra vrij hoor... dat is dan ook pech.

18. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja ze willen dat in NL ook gelijk gaan trekken richting Europees nivo (dus 10 dagen).... maar vooralsnog zijn dat alleen nog maar "geluiden" net als het ophogen van het zwangerschaps/bevallingsverlof... is nu nog 16 weken en dat zou men ook graag naar 20 weken willen hebben.

Maar zoals gezegd dat is nog altijd alleen maar "geluid" en nog geen officiële regel helaas.

19. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Mijn man zegt dat hij (in het voortgezet onderwijs 1,0fte) recht heeft op 4 dagen.

20. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Zal hem idd maar gewoon naar p&o laten mailen. Idd wel slim omdat het dan idd zwart op wit staat.

Wat betreft het aantal "vakantiedagen" in het onderwijs! Tja, het is al ergens gezegd hij draait zeker meer uren dan zijn contact! Iedere 7 wkn 30 ordners met minstens 50 pagina's aan opdrachten om na te kijken in eigen tijd! Minstens 6 ouderavonden in eigen tijd! Verplicht mee op een schoolkamp van 3 dgn. Dat zijn maar een paar van de extra dingen!

Maar goed, daar ging dit topic niet over! ;)

Deel Deze Pagina