Zwangerschapsvergiftiging. Wel of niet? of wat anders?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door tinkywinky, 29 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tinkywinky

tinkywinky Actief lid

10 sep 2009
    303
    0
    0
    NULL
    Een paar weekjes geleden kwam ik bij de verloskundige en daar was mijn bloeddruk te hoog. De eerste meting was 196/128 :$:D en de 2de meting was 162/98.
    Ik kwam net van mijn fiets af dus was buiten adem, maar dat vond ze niet zo boeiend blijkbaar.
    Ik moest dus naar het ziekenhuis.
    Daar ben ik aan de ctg of zoiets(voor hartje van de baby), werd mijn bloed gecontroleerd, heb ik een in en uitwendige echo gehad. Alles tip top. Mijn urine had iets eiwit. Dat ging op kweek. Mijn bloeddruk was 2 keer gecontroleerd. Aan mijn rechterarm 120/85 en mijn linkerarm 120/75.
    De uitslag van de kweek was een paar dagen later dat ik een blaasonsteking had.

Ik kom de week erop bij de verloskundige. Bloeddruk iets aan de hoge kant, urine mooi schoon.

De week erop kom ik weer bij de verloskundige. 150/85 en veel eiwit in mijn urine. Dus weer naar het ziekenhuis. Weer ctg, bloed, bloeddruk en urine.
    Veel eiwit in de urine inderdaad, maar mijn bloeddruk was gewoon 120/80.
    Urine is op kweek gezet.
    Ik moest de volgende dag terug komen voor nogmaals controle urine en bloeddruk.
    Bloeddruk 125/80 en de urine was weer helemaal schoon.

Vandaag de uitslag van die kweek gekregen, was helemaal schoon.
    Ik moest ook weer naar de verloskundige. Urine was schoon (die test deed ze terwijl ik dus telefoon kreeg met de kweekuitslag) maar mijn bloeddruk was bij haar weer te hoog.
    De eerste maal 169/97, de tweede maal pompte het apparaat wel maar gaf geen uitslag, de derde maal iets/96.

Mankeer ik nu wel wat of mankeer ik nu niet wat?
    Zover ik begrijp is bij een zwangerschapsvergiftiging een hoge bloeddruk als 1ste punt.
    Maar wiens apparaat heeft het nu bij het juiste eind dan?
    Bij de verloskundige is mijn bloeddruk steeds anders en te hoog.(196/128 - 162/98 - 150/85 - 169/97 - geen uitslag - ?/96)
    In het ziekenhuis is mijn bloeddruk aardig hetzelfde steeds en gewoon normaal.(120/85 - 120/75 - 120/80 - 125/80)
    Qua urine heb ik 2x eiwit gehad, de andere keren was het gewoon weer prima.
    Andere testen in het ziekenhuis zijn allemaal gewoon prima.
    Ook heb ik geen last van hoofdpijn, misselijk en alle andere kwaaltjes waar je bij een zwangerschapsvergiftiging last van kunt hebben.

Ik weet nu niet meer wat ik er mee aan moet.
    Een zv is een serieus iets.

Zouden jullie eens met me mee willen kijken en mee willen denken over wat ik nu het beste kan doen.
    Ik moet overmorgen weer voor een extra bloeddruk controle naar de verlos. Ik zie het alweer gebeuren dat mijn bloeddruk weer hoog is, ik dus even later weer in het ziekenhuis zit waar de bloeddruk gewoon normaal is (incl de tests). Ik ben dit heen en weer geslinger een beetje beu. Het neemt bijna een hele dag in beslag en ik heb nog meer te doen natuurlijk.
    Ik weet even niet wat ik hier mee aan moet.
    Mankeer ik nu wel iets (zoals een zwangerschapsvergiftiging) of mankeer ik niet iets?

2. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Krijg eerder het idee dat er iets mis met haar manier van meten?! zijn wel heeeel grote verschillen zeg.

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

zo klinkt het mij ook ..
    Doet zij met een elektrische meten en in het ziekenhuis met een shetoscoop (ofzoiets) .. daar kan het verschil wel eens in zitten..

4. tinkywinky

tinkywinky Actief lid

10 sep 2009
    303
    0
    0
    NULL
    Dat klopt. De verloskundige meet met een electrische en in het ziekenhuis gaat dat met een handpompje zeg maar.

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

dan klopt het ziekenhuis!!!
    elektrische zijn niet betrouwbaar.

aangeven ik wil bloeddruk meting op ouderwetse manier, kan ze dat niet.. vraag je huisarts (assisitente) de metingen te doen evt. voordat je naar de vk toe moet en dien een klacht in.;)

6. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    handmatig laten meten bij de verloskundige! Bij mij gaf het met de electrische bloeddrukmeter ook veel te hoog aan terwijl het handmatig wel steeds goed is!
    Ik zou me als ik jou was niet te veel vastpinnen op de resultaten van de verloskundige,denk echt dat die niet goed meten!

7. MelanieL29

MelanieL29 Bekend lid

9 aug 2006
    803
    0
    0
    Zou me voor de zekerheid laten overplaatsen naar een gynaecoloog.
    Heb zelf pre-eclampsie en Hellp gehad. Verschijnselen die veel verloskundigen veel te laat goed herkennen. Als het medisch wordt ben je beter af bij een gynaecoloog!

8. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Toen ik zw-vergiftiging had was het bij beide te hoog dus denk dat er bij een van beide iets niet goed gaat. Verschillen zijn wel groot vind ik en zou me inderdaad onder controle laten stellen bij een gyn.

9. tinkywinky

tinkywinky Actief lid

10 sep 2009
    303
    0
    0
    NULL
    Dus jullie denken ook dat er qua bloeddrukmeting ergens iets fout gaat?

Kijk, dat de ene dit meet en de andere dat, is niet erg, als het dan enigszins de zelfde richting in zou wijzen. Maar nu is het elkaars tegenover gestelde en dan weet je dus niet meer wat je er nu mee aan moet.
    Juist omdat wij vanaf het begin al geen klik met de verlos voelen en wij wel vaker het idee hebben van, volgens mij klopt er iets niet in wat ze zegt of meet etc, voelen wij ons serieuzer genomen en behandeld in het ziekenhuis en ga je er daardoor eigenlijk automatisch in mee dat hun uitslagen uiteindelijk de juiste zijn.
    Ik ben bang dat wij ons misschien onbewust laten leiden door de vriendelijkheid van de één en het ontbreken van de klik met de ander.

Vandaar dat ik graag eens om jullie meningen vraag, omdat ik me nu constant zit af te vragen, wat als de verlos gelijk heeft.
    Ik loop ook de hele tijd bij mezelf na te gaan of ik dan echt niks over het hoofd zie. Ben ik niet stiekem toch misselijk, heb ik hoofdpijn, hou ik vocht vast etc. Ook beweegt ons kindje minder uitbundig en dan is de onrust natuurlijk compleet he.
    Dit leverd erg veel stress op, want ik ben er zo mee bezig dat ik geen lol meer beleef aan het wassen en strijken van de kleertjes, of het inruimen van de spulletjes, of zelf de sneeuw buiten.

Ik weet gewoon niet hoe nu verder. Het is nog maar 3 weken ongeveer en dat zouden nog 3 controles zijn (maar inmiddels dus alweer 4)
    Ik zat te denken om eens te kijken of ik een bloeddruk meting door een derde kan laten doen (dokter, apotheek ofzo) om te zien bij wie deze uitslag zich aansluit.
    Blijkt deze te hoog dan laat ik me overnemen door het ziekenhuis, blijkt deze normaal, dan weet ik het effe niet. Dan blijkt het apparaat van de verlos toch niet helemaal in orde te zijn, maar dat zal ik haar niet aan het verstand gepeuterd krijgen, dus wat dan?
    Poeh poeh echt he, ik maak me er allemaal zo'n druk om.

10. pijman

pijman Niet meer actief

bel gewoon ff de assistente van je huisarts of je langs kan komen om je bloeddruk te laten meten dan zie je meteen bij welke meting die het beste past, het ziekenhuis of de vk. Zelf denk ik ook dat de elektrische verkeerde uitslag kan geven en zou ik eerder uitgaan van de uitslagen van het ziekenhuis.

11. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

24 sep 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou ook denken dat de electrische meting vals is. Maar aan de andere kant waarom heb je dan toch die paar keer eiwit in je urine gehad? Zegt de gyn daar niks over?
    Bij de huisarts even opnieuw laten meten (liefst handmatig) kan je altijd doen. Maar die urine dat lijkt mij juist weer niet zo goed... maar ik heb hier geen ervaring in. Weet niet wat belangrijker is de urine of de bloeddruk!

12. mimi83

mimi83 Niet meer actief

je kan gewoon de assisistente van de huisarts vragen inderdaad.. en anders toch in laten sturen door vk en dan vragen in het ziekenhuis kan ik bij jullie blijven voor die 2 weken, want ik vertrouw de vk niet zo meer op basis van de verschillende metingen enz.

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

eiwit in urine kan ook een restje blaasonsteking zijn.. bloeddruk is belangrijker, pas als die te hoog is gaan ze urine checken.

Ik heb altijd een mini spoortje eiwit in mijn urine bijv.(is al heeeel vaak op kweek gegaan voor blaasonsteking) maar bloeddruk is mooi laag dus dan is er niets aan de hand, als het geen blaasontsteking is.

14. tinkywinky

tinkywinky Actief lid

10 sep 2009
    303
    0
    0
    NULL
    Zover ik het begrijp Ukkepuk denken ze aan ZV als je bloeddruk te hoog is en aan blaasonsteking als je eiwit in je urine hebt.
    Maar als ze ZV vermoeden dan controleren ze bloeddruk, urine, bloed op functioneren nieren en lever, half uur hartje van de baby en eventueel in en uitwendige echo's.

Al die controles heb ik gehad in het ziekenhuis. Alles was normaal, dus geen ZV.
    1ste keer een inimini spoortje eiwit, dat bleek een blaasonsteking. Kuurtje gehad, plasje weer oke.
    2de keer had ik alleen die dag een erg troebele urine en daarom werd ik naar het ziekenhuis gestuurd. Alle test waren wederom gewoon normaal. Eiwit had ik wel veel en daardoor zou ZV mogelijk zijn, maar om dat zeker te weten moest ik nogmaals bloeddruk en plasje laten controleren de volgende dag. Toen was mijn plasje weer gewoon helder en geen eiwit. Voor de zekerheid op kweek, maar gewoon schoon. Dus toch geen ZV.
    Paar dagen later bij de verlos weer schoon gewoon.(zoals alle andere keren)
    Eigenlijk is dus alleen die ene keer mijn eiwit niet goed geweest, maar alleen die dag ook. Geen idee waar dat aan gelegen had.

Het zijn, als je het zo op een rijtje zet, dus eigenlijk alleen de bloeddruk uitslagen die bij de één veel te hoog zijn en bij de ander normaal.
    Dat is, als ik het goed begrijp, het ene wat nog het verschil kan maken tussen wel of geen ZV.

15. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Bij mij verschilt mijn bloeddruk ook nogal als er handmatig en electrisch gemeten is, ik ben laatst ook doorgestuurd naar het zkh hiervoor. Alles was prima in orde, ik had een spoortje eiwit maar dat kan ook door wat afscheiding komen die in je urine terecht is gekomen. Ik heb thuis ook een bloeddrukmeter en die geeft vaak een nog lagere bloeddruk dan bij de vk. ik maak me over mezelf dus niet zoveel zorgen.

16. cle23

cle23 Actief lid

10 dec 2008
    420
    0
    0
    Ik heb zelf zw vergiftiging gehad. de combinaties van je bepaalde hoeveelheid eiwit in urine, bloeddruk hoogte en bepaalde bloedwaardes kunnen hierop wijzen. Hebben ze je bloed al onderzocht? En hebben zze ook al eens een bloeddruk meting van een half uur of meer gedaan? Mij hebben ze regelmatig een half uur of langer aan de bloeddrukmeter gelegd en die pompte om de 5 min automatisch op. Je krijgt dan een gemiddeld beeld van je bloeddruk, mijn onderdruk schommelde bij zon meting ook wel tussen de 80 en 100 en op het ergste moment 114. Het gaat met name om je onderdruk!

17. tinkywinky

tinkywinky Actief lid

10 sep 2009
    303
    0
    0
    NULL
    Ik snap wat je bedoeld Cle.
    Ik heb een ctg voor het hartje gehad van een half uur, er is bloed afgenomen bij me, mijn urine getest op eiwit en op kweek, bloeddruk gemeten, uitwendige echo en inwendig. Alles was gewoon goed.
    Urine heb ik hierboven al verduidelijkt.

Ik begreep idd uit de verhaaltjes over ZV dat de bloeddruk schommeld.
    Maar...het rijtje van de verlos schommelt en is hoog, terwijl het rijtje van het ZH stabiel is en normaal.
    De schommeling had naar mijn idee dan toch ook in het ZH rijtje aanwezig moeten zijn, snap je wat ik bedoel?
    Het is gewoon frapant dat het zo elkaars tegenovergestelde is.

Ik heb nu in ieder geval geregeld dat mijn bloeddruk morgen naast de verlos ook nog door een ander wordt gecheckt. Als second(3de) opinion zeg maar.

Ik kan ook nog een thuis bloeddrukmetertje lenen, dus die optie is er ook nog.

Toestand...

18. cle23

cle23 Actief lid

10 dec 2008
    420
    0
    0
    Ja ik snap helemaal wat je bedoelt. Het is idd het verstandigst nu je bloeddruk door derden te laten meten, vraag desnoods meerdere metingen (halfuursmeting) word gedaan. En bij enige twijfel kun je beter gewoon snel geholpen worden door een inleiding, ik denk beter t zekere voor t onzekere, want ik was ook niet misselijk, ik had geen hoofdpijn en geen bandgevoel alleen een enorme stijging in mn bloeddruk en vohtophopingen en kon niet op mn benen staan en het is zo gevaarlijk, dat ik echt hoop dat ze je snel helpen. Houd ons op de hoogte en ik duim echt voor jemee. Ik weet hoe je je voelt.

19. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    zou dit niet doen. ik denk dat je op het zh kan vertrouwen. de vk lekker op de ouderwetse manier laten meten. en zo niet snel overstappen naar een andere praktijk zeker als er geen klik is. of bij de gyn blijft als je in het zh zou willen bevallen.
    Jemig mensen.
    tis toch overduidelijk. Als de gyn verder niks kan vinden wat op zwvergiftiging duid zou ik daar op vertrouwen zeker omdat electrisch meten veel minder betrouwbaar is.

hopelijk ben je morgen wat gerust gesteld.

20. cle23

cle23 Actief lid

10 dec 2008
    420
    0
    0
    het zou toch wel schandalig zijn als we niet uit kunnen gaan van de werking van electrische bloeddrukmeters.... ik ben nooit op de ouderwetse manier gemeten alleen electrisch... dan zou iedereen binnen die praktijk een verkeerde bloeddruk meekrijgen. dat lijkt me toch ook niet helemaal logisch.

Deel Deze Pagina