Hallo verloskundigen, Ik stel deze vraag namens een goede vriend van mij. Zijn vriendin heeft vrij onverwacht de relatie verbroken, terwijl ze zwanger is van hem. Ze heeft gevraagd of hij de baby wil erkennen, maar wil geen afspraken maken over de omgang na de geboorte (wel mondeling, niet op papier). Ook brengt ze hem niet op de hoogte van bezoekjes aan de verloskundige, waardoor hij vermoedt dat de verloskundige niet op de hoogte is van de situatie. Hij zit nogal klem in de situatie en vraagt zich af of het verstandig is om hun verloskundige hierover te bellen. Kan zij iets voor hem betekenen? En heeft ze geheimhoudingsplicht over wat hij met haar bespreekt? En waar kan hij het beste terecht voor advies voor zijn situatie? Ik hoop dat jullie hem iets verder kunnen helpen. Dank!
Hoihoi, Dat is een lastige situatie! Hij mag het kindje wel erkennen? Dan heeft hij ook recht om te weten hoe de zwangerschap gaat. Hij kan altijd contact opnemen met de verloskundige en de situatie voor leggen maar uiteindelijk is het zijn vriendin die moet zeggen of het oké is dat wij als verloskudnige heb vertellen hoe het gaat. Mijn advies zou zijn toch proberen om een gesprek tussen beide te krijgen evt met behulp van een relatiebemiddelaar of maatschappelijk werk. Hij zou moeten uitzoeken wat zijn rechten zijn! Imke