zwangerschapsvergiftiging?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door indy22, 15 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Zoals je vast in het topic van piccolina al hebt gelezen: ik zit met t zelfde. Mijn bloeddruk was in het begin ook zo keurig. Nu 135/85. Ik heb steeds met vlagen dat ik erg kortademig word met hartkloppingen enzo. Vanmorgen bijna flauw gevallen. Nu gaat het goed, mits ik niets doe.
    Ik snap dat t je niet lekker zit. En ook ik begrijp absoluut niet waarom ze je bloed en urine niet checken! Veel sterkte!

2. Stephanie87

Stephanie87 Niet meer actief

Bij mij spookt het ook al ruim een week door mijn hoofd...
    Heb donderdag controle en heb zoiets die paar dagen....
    Ben niet ziek ofzo..maar meer hoofdpijn...soms sterretjes zien of dat er iets blijft wiebelen voor mijn ogen...en pijn rechts boven in mijn buik..
    Dacht meer dat het misschien was dat er baby hoog lag...
    Herkent iemand dit?

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik heb een vraag: misschien weet iemand dat
    kan toxicose (z.v.) ook iets hebben met je moeder?
    mijn moeder is overleden aan hersenbloeding als gevolg van hoge bloeddruk... zelf heb ik nooit last van gehad, wel aleen nu en lees wel dat toxicose kan wel overkomen als een van je naaste familie had ook altijd hoge bloeddruk

4. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    sarah28
    hangt af van vk denk ik

bij mij dus wel eiwit in de urine gevonden door vk-test, maar verder in zh onderzocht en volgens mij niet of klein aantal
    Wel zo debiel van ons dat we niet vroegen arts voor de uitslag brief van zijn bevindingen: urine, bloed etc nu heb ik niks met vk te praten (ze heeft die gegevens natuurlijk dan niet).

5. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Urine kan snel vervuild zijn door afscheiding. Je moet dus schone urine inleveren (miniplasje doen, schoonmaken en dan pas de urine opvangen). Dan is de kans op eiwitten erin van buitenaf het kleinste. Als je echt zwangerschapsvergiftiging hebt laat een simpele test duidelijk zien dat er eiwitten inzitten.

Het voorkomen van zwangerschapsvergiftiging kan niet, maar door rust te houden en geen zout te eten kan je wel zorgen dat je bloeddruk niet nog hoger wordt en dus nog schadelijker voor je nieren en lever.

Zwangerschapsvergiftiging kan erfelijk zijn, hoe precies is nog niet duidelijk en er is nog heel veel niet bekend over de exacte oorzaak ervan.

6. flotsje

flotsje Niet meer actief

en ts? al nieuws?

7. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Klopt Flipske, ik moest ook opnieuw plassen bij de VK voor nog een test en eerst de boel goed schoonmaken voor ik plaste.

Ik heb inderdaad ook gelezen dat het erfelijk kan zijn, mijn moeder heeft het echter nooit gehad. Als je het krijgt, kan het wel een teken zijn dat je op latere leeftijd ook bloeddrukproblemen kan krijgen. Het is als het ware een waarschuwing voor je lichaam. Ik heb na mijn bevalling het advies gekregen om elk half jaar mijn bloeddruk te laten meten.

Bloeddruk is trouwens een momentopname he, dus eigenlijk zegt het ook weer niet zo heel veel als hij op een enkel moment laag of hoog is. Er zijn meer metingen nodig en bij de klachten die hier worden genoemd vind ik echt dat er op z'n minst een urinetest gedaan moet worden. Ik ben dus 2 weken om de dag geweest, en het gekke was, bloeddruk werd steeds lager en ik had dus geen klachten, maar toch na 2 weken eiwitten in de urine en hup naar het ziekenhuis en dag later ingeleid.

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik denk dat het ook te maken heeft met hoelang je zwanger bent.
    Als je al 37-38 weken ben dan kunnen ze gewoon beter inleiden om elke dag onderzoek doen en als ik pas 33 weken ben dan doen ze gewoon nog niet zo veel.
    Ik heb tweede keer urine afgeleverd waarbij ik met steriele gaasjes eerst schoon moest maken. Nou die was nog troebel dan ervoor en verpleegkundige zei ook met verbazig dat het erg troebel is.
    Toch in lab niet genoeg eiwitten gevonden.

9. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Ik vond deze HELLPdesk: wat is preeclampsie en HELLP syndroom site erg informatief.

Mijn moeder heeft wel bij 2 v/d 3 kinderen hypertensie gehad. In haar familie komt het meer voor, en het lijkt dus erfelijk. Mijn bloeddruk wordt dus goed in de gaten gehouden en ik mag vanaf nu dus ook regelmatig wat urine laten testen.

Mijn moeder heeft buiten de zwangerschappen trouwens geen last van een hoge bloeddruk of andere verschijnselen. Wel is ze extra bezorgd om mij en als ik mee eet is het altijd vers en zonder zout. In haar tijd was zoutloos namelijk het beste medicijn, tegenwoordig wordt dat anders gezien.

10. indy22

indy22 Fanatiek lid

20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    Nou, wij zijn terug van een avondje ziekenhuis.
    De vk had gezegd als je meer last krijgt moet je bellen. Aangezien ik meer last kreeg en ook vocht ging vasthouden toch gebeld en doorgestuurd naar het ziekenhuis.
    Inderdaad al die testjes die eerder genoemd werden en daar kwam niks zorgelijks uit gelukkig! Maar ze zeiden toch als het weer komt weer bellen. Het hoefde niks te zijn, je kan elke klacht los verklaren, maar de combinatie hoofdpijn, misselijk, duizelig, vocht vast houden, band gevoel enz. was toch reden genoeg om te testen.
    Gynaecoloog was overigens erg vriendelijk en zei dat dat ze heel graag hebben dat ze testen en dat er niks aan de hand is:)
    Nu dus inderdaad maar een beetje rustig aan (had erg drukke weken gehad) en hopen dat alles goed blijft gaan!

@Stephanie: ik had toevallig ook echt pijn rechts boven in mijn buik. Maar hier was het dus goed. Misschien dat het een favoriet schopplekje is?

11. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Piccolina: ik vind dat ze juist voor de grens van 37 weken moeten opletten, dan is het namelijk nog heel gevaarlijk voor de baby (ivm placenta die minder goed werkt). Daarna is het vooral gevaarlijk voor de moeder en kan een kind best geboren worden.

Hier zeggen de VK's altijd: liever 100 keer voor niks bellen, dan 1 keer te laat.

Indy22: gelukkig niets zorgelijks!!! Maar hou het in de gaten en vertrouw vooral op je gevoel!

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    indy22
    nou precies hetzelfde had ik ook afgelopen maandag maar de klachten blijven dus ik ben afgelopen woensdag bijna flauwgevallen: zat naast mijn man in auto en was wel hele ochtend misselijk maar niet echt te hard of zo, toen hij ging inparkeren zei ik dat ik me erg slecht voel: zweet breekt mij uit, ik wil tegelijkertijd naar wc en overgeven en geluid in mijn oren, sterretjes en zwart voor mijn ogen. gelukkig zat ik in auto- stoel snel naar beneden en na 10 minuten met mijn benen boven hangen voelt ik goed en toen was het ineens allemaal over.
    dat kwam mij ook 2 keren tussen week 20 en 30: 1 keer heb ik bij vk in de wachtkamer overgeven omdat ik niet kon liggen gelijk - toen bloeddruk gelijk gemeten en die was perfect en ik voelde mij ook klaar om marathon te lopen...

bij mij dus stijgt bloeddruk erg hoog langzaam aan denk ik: ik voel dan misselijk, duizelig maar niet zorgelijk tot het erg hoog zit- dan moet mijn hooft naar beneden en als het gebeurt of als ik overgeef dan daalt bloeddruk enorm snel binnen seconden naar 60!

Mijn moeder had haar hele leven hoge bloeddruk en uiteindelijk 2 herseninfarcten ter gevolgen van gehad (overleden toen ze 56 was). Ik weet niet of ze toxicose had tijdens de zwangerschap - kan niemand vragen en of die hoge bloeddruk lag aan levensstijl of iets dergelijke en of ik het geerft dan heb icm zwangerschap want voor de rest nergens last van buiten zwangerschap was: ben slank en sportief eet gezond... misschien daarom

mijn vk zegt ook dat ik moet extra opletten ervoor, maag goed ik let wel op maar weet verder niet echt wat ze gaan doen

13. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    mijn ervaring is dat ze bij enig twijfel meteen aan de bel trekken... onderdruk van 80 is prima, dus ik twijfel ook of t zwangerschapsvergiftiging is...
    ik heb t gehad bij 28 weken... onderdruk van 100.. komt vanaf 25 weken voor geloof ik...
    maar heb geen klachten gehad... nooit geen hoofdpijn niks...

14. sabrina2

sabrina2 Niet meer actief

Goed dat je het hebt laten checken indy22 en fijn dat er niets was! Toch balen dat je zoveel last hebt :(
    Nu toch regelmatig je bloeddruk blijven controleren en als die stijgt weer urine bij de vk! Hopelijk krijg je 1 geen zwangerschapsvergiftiging en 2 gaan je klachten over!
    Voor alle anderen op dit topic: dat er bij de meesten niets wordt gevonden betekent niet dat je je niet moet laten controleren als je dit ook hebt. Iedereen is weer anders en deze klachten moet je altijd serieus nemen. Al helemaal als je bloeddruk aantal het stijgen is.

15. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Goed dat je toch aan de bel getrokken hebt!
    Hier met 37 weken PE geconstateerd, maar voelde me juist heel goed! Soms wel sterretjes en mega opgezwollen door vocht maar voor de rest voelde k me beter dan de maanden ervoor!
    Bloeddruk was hoog (onderdruk 95 normaal 70) en moest gelijk urinetest doen, ook deze gaf aan dat er eiwitten inzaten dus moest naar t ZH. Half uur ctg, 3x bloeddruk gemeten, bloed laten prikken en een echo verder (voor t vruchtwater), kon ik naar huis met de mededeling 24 uur urine inzamelen. Zo gezegd zo gedaan. Ik de volgende dag terug, uur CTG, uitslag urine kwam einde van de dag. Ondanks t niet superslecht was wilden ze geen risico lopen en werd ik 4 dagen later ingeleid (wat kz werd). Na de bevallingn begon de ellende. Onderdruk ging over de 100, zag sterretjes. Moest 2 tabletten bloeddrukverlagers 3 weken lang.

16. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Klopt goed dat het gecontroleerd is ik had ook twijfels en toch gebeld etc maar mijn grote vaag is - wat next? Want je gaat niet elke dag bellen als je duizelig bent. Je gaat pas bellen als het verergert: vocht ophouden of verl sterretjes of bloeddruk nog hoger.

Ik heb gelezen dat er verschillende stadia kunnen zijn van pe( toxicose). Dus goed opletten blijft altijd maar heb ook gelezen verhaal van iemand die kindje verloor met 33 weken omdat ineens ctg liet zien hart van 50-60 en werd enorme spoed operatie maar toch kindje doodgeboren en vrouw had geen enige symptomen behaalve vocht vasthouden...

Toch bij 99% moet er vocht aanwezig zijn en eiwit gehaalte in urine zorgelijk zijn..

17. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113

precies! En mijn bloeddruk daalde zelfs vanaf die ene hoge keer en toch had ik op een gegeven moment eiwitten in mijn urine en ben ik doorgestuurd, volgende dag ingeleid. Bij ongerustheid altijd bellen zeggen de VK's hier!

18. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Na verl onderzoek online heb ik het volgende conclusie:
    Er is p-e ( z.v) waarbij hoge bloeddruk gepaard gaat met vocht vasthouden zichtbaar of onzichtbaar ( de vocht wordt gehouden door eiwitten in urine). Dus eigenlijk voor zwangerschaapsvergiftiging moet er zijn: eiwit hoog in urine + hoge bloeddruk boven 95 of meer dan 15 gestegen van beging van je zwangerschap.

Er is hypertensie: een hoge bloeddruk als gevolg van zwangerschap. Vrouw heeft in haar leven dan nog nooit laast van maar vanaf week 20 stijgt het wel.
    Deze klachten kunnen gepaard gaan met sterretjes zien, duizeligheid, misselijkheid rn gevolgens hebben voor werking van placenta waardoor achterstandsgroei kan ontstaan. In dit geval geen eiwit of weinig in urine en geen vocht vasthouden.

Die tweede kan langzaam komen op de eerste dus als er klachten zijn van hypertensie moet er extra opgelet worden voor eiwit en vocht vasthouden.
    Zwangerschapsziekten - Gynaecologie.nl

Ik heb een bloeddrukmeter gekocht en nu is 120/80 net als vorige week. Ik ga 3 keren per dag meten en ga voorlopig geen zorgen maken totdat ik vocht blijk vasthouden of tot dat onderbloeddruk boven 90-95 komt.

19. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Piccolina: mijn onderdruk is nooit boven de 95 geweest en ook niet meer dan 15 boven die aan het begin van mijn zwangerschap (toen had ik 75 en hoogste bij mij was 87), hij daalde ook elke keer dat ik op controle kwam (om de dag vanaf 36 weken) en toch had ik zwangerschapsvergiftiging.... Enige verschijnsel dat ik had was dat vocht, maar dat hebben ook veel vrouwen zonder hoge bloeddruk of zwangerschapsvergiftiging. Het is gewoon heel lastig, soms zijn er bijna alle verschijnselen maar geen eiwitten en soms heb je nergens last van en toch eiwitten en toch zwangerschapsvergiftiging.

Goed idee van je, bloeddruk is ook maar een momentopname, dus meerdere keren meten is sowieso handiger indd. Wanneer moet je op controle? Je zou dan wel weer een urinetest kunnen doen voor de zekerheid.

20. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ler zijn urinewaarden voor eiwit boven bepaalde grens sprekt men over z.v. Maar zoals ik schreef er kan geen p-e loprn zonder zichtbaar of zichtbaar vocht vasthouden dus zonder hoge waarde vsn eiwit. Nog nooit gelezen of gehoord dat iemand had z.v zonder genoeg eiwit in urine..

Bloeddruk zegt inderdaad niet veel ik heb veel gehoord gelezen dat vrouw p-e had zonder hoge bloed druk maar met eiwit en vocht.

Daroom bij mij was eigenlijk toen p-e uitgesloten omdat behaalve hoge bloeddruk had ik niks.

Ik heb as maandag controle dan ga ik bespreken. Eiwit heb ik in elk geval dat is al met huis test van staafje van vk gezien maar in lab aangetoond dat waarde nihil was.
    Hoeveel weet ik niet ik ga vragen vk om gegeven van laatste onder oek op te halen en misschien of ik elke week kan urine afleveren voor de lab.

Deel Deze Pagina