4 weken zwanger en bang voor thyrax gebruik

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Appeltje22, 28 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Appeltje22

Appeltje22 Niet meer actief

Hallo!

Mijn vraag gaat over zwanger zijn en het gebruik van thyrax (medicijn voor een te traag werkende schildklier). Ik heb wel een aantal verhalen gelezen over dit onderwerp, maar ik slik best veel (0,250 per dag). Weet iemand of dit slecht is voor de baby? Ik ga donderdag naar de dokter voor een kennismakinggesprek en om waarschijnlijk m'n bloed te testen

Als je hier ervaring mee hebt of juist ook zulke vragen, laat even een berichtje achter :)

2. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Ik gebruik juist schildklier remmers en wordt om de vier weken geprikt om de waarden goed te krijgen, moet minimale dosis medicatie slikken omdat de remmers de placenta passeren.

Thyrax is een schildklierhormoon, het stimuleert de schildklier dus niet maar is een aanvulling als jouw schildklier geen of te weinig hormonen aanmaakt.
    Voor zover ik weet kan de hoeveelheid geen schade voor het kindje, als jij maar wel goed ingesteld bent!! Volgens mij gaat de dosis tijdens zwangerschap omhoog omdat een zwanger lichaam meer schildklierhormoon nodig heeft.
    Overleg natuurlijk met dokter, maar thyrax zelf is dus juist essentieel voor gezonde zwangerschap, als de waardes maar goed zijn.

Enige is, heb je tpo antistoffen waardoor je schildklier te langzaam werkt? Want dat is dan wel iets om in de gaten te houden, antistoffen kunnen ook effect hebben op de zwangerschap, zelfs als de waardes binnen de gemiddeldes vallen.

3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Thyrax valt voor zwangeren in de veiligste klasse medicijnen die er zijn!

Thyrax is de synthetische versie van een natuurlijk hormoon (ft4). Hoeveel je slikt is niet erg, als je waarden maar goed zijn erdoor. Probeer er tijdens de zwangerschap naar te streven om zo scherp mogelijk te zijn ingesteld, dus lage tsh en hoge ft4. Hoeveel thyrax je daarvoor nodig hebt is niet van belang.

De baby heeft juist ft4 nodig voor een goede ontwikkeling.

Heb je wel opgehoogd, na de positieve test? Afhankelijk van hoe goed je ingesteld bent, moet je na de positieve test direct ophogen met 25-50%.

Ik slik nu 237,5 dus ook niet weinig ;)
    je moet idd laten testen op antistoffen, maar gezien de hoeveelheid thyrax denk ik niet dat je veel antistoffen nog hebt (ervanuitgaande dat je hashimoto hebt, anders moet je misschien andere dingen laten testen)

4. zuuske

zuuske Fanatiek lid

9 okt 2010
    1.317
    0
    36
    Tilburg
    Ik moest juist ophogen toen ik zwanger was. Ik geloof dat ik acht weken was toen ik daarmee begon van 0.025 naar 0,100. Om de vier weken prikken en wordt daarin gevolgd door de gyn, gaat hartstikke goed. Maar als het goed is weet de verloskundige wel wat ermee te doen, dus anders bel je alvast even als je je zorgen maakt?

5. Appeltje22

Appeltje22 Niet meer actief

Bedankt voor de reacties! Mijn angst is dus ongegrond! Gelukkig maar :) Ik ga donderdag naar de huisarts en morgen bel ik naar de verloskundige, beter het zekere voor het onzekere!

6. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ben je bij een internist? Mijn ervaring is dat ha en vk er niet genoeg vanaf weten namelijk.
    Ik moest van de internist direct na positieve test met een kwart ophogen, terwijl dat van de vk en ha niet hoefde. Nou is mijn dosering vrij laag, ik slikte maar 50 mcg per dag. Ik moest elke 6 weken bloedprikken en dan telefonisch overleggen met de internist.
    Vanaf week 20 slik ik 100 mcg per dag.

Deel Deze Pagina