Meer zwangeren met (waarschijnlijk) BRCA?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door ikkemijik, 22 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkemijik

ikkemijik Actief lid

22 mrt 2015
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    In mijn familie komt een erfelijke variant van borstkanker voor, namelijk de BRCA genmutatie. Begin dit jaar heb ik contact gehad met de klinisch genetica polikliniek in Nijmegen om alles in werking te zetten voor erfelijkheidsonderzoek. In april had ik een afspraak met de klinisch geneticus, maar was toen al (ongepland) zwanger.
    Zij raadde het af om tijdens de zwangerschap het onderzoek te doen. Want ook al ga je er van uit dat je de genmutatie hebt, het hakt er natuurlijk wel flink in.
    Ik heb nu het onderzoek een jaar uitgesteld, maar moet nu wel extra gecontroleerd worden door de chirurg op afwijkingen in de borsten. Ben van de week voor de 2e keer geweest en moet over 2,5e maand nog een keer.

Er is mij aangeraden om zo kort mogelijk borstvoeding te gaan geven, in ieder geval niet langer dan 3 maanden. Als ik borstvoeding geef kan ik namelijk niet gecontroleerd worden.
    Met de chirurg ook nog overlegd en zij vond de 10/12 weken van het verlof een mooie periode. Ik wil zelf wel graag borstvoeding geven als dat mag lukken, alles wat kan is mooi meegenomen imo.

Meer dames hier die deze genmutatie hebben? Hoe is het bij jullie bij de zwangerschap en na de tijd gegaan? Met borstvoeding, controles e.d.?

2. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Geen ervaring maar wil je wel sterkte wensen. Het is nogal wat.

3. ikkemijik

ikkemijik Actief lid

22 mrt 2015
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je :) Maar eigenlijk weet ik niet anders, mijn tante is aan borstkanker overleden toen ik nog erg jong was en mijn moeder heeft het gehad toen ik in de eerste van de middelbare zat. Ben er mee opgegroeid en in onze familie is het iets wat er nou eenmaal bij hoort.
    Mijn nicht heeft zich al wel laten testen, zij heeft de mutatie en heeft zich preventief laten opereren. Die gesprekken daarover zijn gewoon verjaardagspraat bij ons hoor :D

De kans dat ik de mutatie heb ik trouwens gewoon 50/50, dus kan net zo goed zijn dat ik het niet heb

4. forumbaby

forumbaby Lid

24 jul 2015
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij in de familie komt het BCRA1 gen voor, het zelfde als BCRA maar dan ook een verhoogde kans op eierstokkanker. Ik heb mij laten testen in maart en in april werd ik ongewenst (jong) zwanger. Dat ik het gen heb en mij tussen mijn 25/30e te laten opereren om mijn baarmoeder en eierstokken te verwijderen, heeft wel mede gezorgd in mijn beslissing om het kindje te houden. Ik moet sowieso vroeg aan kinderen beginnen, en als ik nu voor abortus kies en erna lukt het niet meer weet ik niet of ik mijzelf kan vergeven. Ook heb ik er lichtelijk moeite mee dat ik een meisje krijg omdat ik het aan haar kan doorgeven (kan ook aan een jongetje maar heeft geen effect). Hoe het zit met borstvoeding enz, heeft voor mij denk ik nog geen invloed omdat ik nog niet op controle hoef voor mijn borsten. Ik ben verder heel nuchter ingesteld dus dat ik het gen heb, houd mij niet bezig. Ik zie het zo; als mijn borsten en baarmoeder/eierstokken weg zijn kan ik er sowieso geen kanker in krijgen. Ik vind het zelf heel prettig om het te weten nu ik zwanger ben, dan zit je ook niet met; heb ik het nou wel of niet.. Maar ik snap ook dat je het even uitstelt. Iedereen is immers anders. Ik hoop dat in ieder geval dat je niet de genmutatie hebt, scheelt toch een hoop ellende.

5. Vek

Vek Actief lid

10 mei 2013
    154
    0
    16
    NULL
    NULL
    Jeetje wat heftig joh! Sterkte!

Geen ervaring hiermee, wel met borstvoeding zoals je beschrijft. Door mijn werk en studie zag ik kolven niet zitten. Had me dus voorgenomen voor 12 weken borstvoeding te gaan. Dit is na moeite met op gang komen gelukt en de overgang naar de fles/het afbouwen bij mij ging prima. Ik keek er met een heel tevreden gevoel op terug dat dat wat ik gewild had gelukt was. Hoop dat het bij jou ook zo mag gaan, al zijn jouw omstandigheden heel anders...

6. ikkemijik

ikkemijik Actief lid

22 mrt 2015
    405
    0
    0
    NULL
    NULL

Bij mij in de familie is het ook BRCA1. Mag ik vragen hoe oud/jong jij bent? Ik moest namelijk vanaf mijn 25ste al elk jaar door de MRI voor controles en dan is bij mij nog niet eens vastgesteld dat ik het gen heb.

Vek: Bedankt voor je reactie :) Vanaf wanneer ben jij begonnen met het wennen aan de fles? En heb je dat dan met gekolfde melk of met poedermelk gedaan?

7. forumbaby

forumbaby Lid

24 jul 2015
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben 17, nog erg jong dus. Voor mij is het nog niet relevant om door de scans te gaan, het gen kan zich nu nog niet uiten bij mij.

Deel Deze Pagina