Hallo, Ik ben nu 17.3 weken zwanger en heb sinds een week 's avonds en 's nachts last van harde buiken. Het begint dus pas zodra ik op bed ga liggen. Het is niet echt pijnlijk te noemen, maar wel erg ongemakkelijk, vooral omdat ik me dan niet kan omdraaien meer en alleen op mijn rug kan blijven liggen (wat dus niet lekker aanvoelt met zo'n harde bal bovenop). Waar kan dit door komen? Ik ben verder altijd erg rustig en heb er overdag geen last van. Mijn verloskundige heeft er niets over gezegd. Omdat ik overgewicht hebt, schuift ze daar eigenlijk alles op af, van je bent te dik, dus je moet ermee leven. (Ook de vervelende pijn die ik onder in mijn rug heb, waardoor bukken en benen optillen moeilijk is). Excuses voor het lange verhaal, maar omdat ik hier bij mijn vorige zwangerschap geen last van heb gehad, ben ik nu een klein beetje bezorgd. Ik heb sinds ik 8 weken ben geen echo meer gehad, dus ik denk aan van alles haha.
Hallo, Harde buiken kan in de zwangerschap en is ook niet erg zolang ze niet regelmatig komen en te vaak. 10 per dag mag. Overdag ben je altijd wel bezig en daar reageert de buik op. Warme kruik, warme douche, warm bad kan verlichten. Pijn in de rug kan komen door het groeien van de baarmoeder en door het veranderen van jou houding. Let goed op je houding bij tillen, dus door de knieƫn. Blijven je klachten aanhouden kan je altijd naar een fysiotherapeut gaan of osteopaat. Groetjes Ineke