Dag dames, Halverwege juni gaan wij een weekendje naar Boedapest. Normaal regelt mijn man dit soort dingen, die is daar ook veel beter in. Maar dit is een verrassing voor hem dus moet ik alles plannen. En ik kan hem ook niks vragen omdat hij helemaal van niks weet. Ik heb inmiddels de vliegtickets geboekt en op de juiste naam gezet. Helemaal kosteloos (zie mijn vorige topic ) Nu ben ik dus aan het uitzoeken wat we daar allemaal kunnen doen. Dus mijn vraag is: wie is er wel eens in Boedapest geweest en wat is daar leuk om te doen? Tripadvisor geeft al veel tips maar ik kan niet helemaal goed vinden wat waar precies ligt, wat vlakbij elkaar ligt. We doen graag iets cultureels maar ook wel iets sportiefs of even wandelen in een park. Zoon gaat ook mee...
Wij gaan naar het Vissersbastion en naar Margarita Island (eiland / groot park waar veel locals komen, fonteinen, dierentuintje (gratis), zwembaden en natuur, etc)
Jullie gaan ook! Ben je er al eens eerder geweest? Het is voor ons de eerste keer dat we met kind een citytrip doen en ik merk dat ik lastig vind. Wat is leuk voor hem, is het niet teveel enzo. Dat eiland heb ik ook op m'n lijstje staan. Hoe lang gaan jullie?
visserbastion (met dat treintje omhoog) parlement grotten citadel plein van de helden dat eiland thermaalbaden markthal varen over de Donau. mijn vriend heeft een huisje in Hongarije. zelf ben ik pas 1x in Boedapest geweest
Nee, we zijn er nog nooit eerder geweest, haha. Wij gaan elke zomer naar Wenen, omdat m'n zusje daar woont, maar ik vind Wenen echt een verschrikkelijk saaie stad (en als je er al zo vaak geweest bent, is er helemaal niks nieuws meer te doen). De afgelopen keren maakten we al steeds een uitstapje naar Bratislava (uurtje rijden vanaf Wenen) en omdat we nu wat langer naar Wenen gaan dan normaal gesproken, doen we dit jaar ook een dag Boedapest (2 uur + 3 kwartier rijden vanaf Wenen). We willen dan 's morgens rond 7 uur vertrekken, zodat we rond 10 uur in Boedapest zijn en de hele dag hebben. 's Avonds laat rijden we dan weer terug. Voor ons is het dus maar een dagje, daarom hebben we deze 2 dingen uitgezocht. 's Morgens het Vissersbastion (ik vind dat toch zó prachtig he, verheug me nu al op de foto's die ik daar kan maken, haha) en 's middags lekker in het park hangen en de kindjes met water laten spelen etc. Misschien dat we aan het eind van de middag dan een winkelcentrum induiken en daar wat gaan eten. De openingstijden zijn in Slowakije echt zó ruim en ik keek net op de website van WestEnd City Center in Boedapest om te kijken of dat in Hongarije ook zo is en daar staat dat het vandaag open is tot 23u
I love Boedapest. Wat een geweldige en fijne stad! 's Morgens in al vroegte, de berg op, bij de 3 beelden, lekker picknicken en zien hoe de stad ontwaakt. En 's avonds hoe de zon ondergaat. Fijn plekje. Overdag wegwezen ivm de bussen met toeristen. Ik ben met de bus even buiten boedapest geweest naar het statue park. Leuk uitstapje. Verder heeft de stad genoeg te zien en te doen. De bekende bezienswaardigheden. Lekker wandelen langs het vissersbastion, de kerk met dat mooie dak, het paralementsgebouw/het paleis, over de ketting brug en langs het heldenplein. Aanrader is ook om de tram te pakken en lekker door de stad te rijden. Varen over de Donau vond ik niet boeiend overigens. Je kan er ook best leuk winkelen En natuurlijk het badhuis in. Badmuts verplicht
Ik ben dol op Boedapest. Heb er een tijdje gestudeerd jaren geleden, dus weet niet alles zo uit m'n hoofd (maar PB gerust en dan zoek ik graag wat voor je uit). Voor een wat actiever dagje kun je beginnen bij de markthal in Pest, dan oversteken naar Buda en direct na de brug aan de rechterkant de heuvel omhoog gaan (lag meen ik ooknog een grot in de buurt). Beetje pittig, maar heerlijk uitzicht. En dan kun je te voet door naar t Vissersbastion. Wandelen door de duurdere winkelstraat waar de prachtige opera aan ligt is leuk. Daaronder rijdt de oudste metrolijn van t Europese vasteland met schattige metrostationnetjes. Einde van die lijn kom je bij een prachtig plein (heldenplein) met 2 grote musea en daarachter t park. Ook erg leuk! Rondvaart op de Donau is natuurlijk altijd leuk voor de afwisseling. In de joodse buurt heb je een mooie synagoge om te bekijken. En t parlement is van buiten ook prachtig om te zien (zie je ook heel mooi met een rondvaart trouwens). Poeh en nog heel veel ander moois. Als me nog wat te binnen schiet, zal ik t wel posten. In WestEnd Citycenter kwamen wij toen ook veel, maar is vooral gewoon een groot winkelcentrum en niet iets bijzonders. Owja en voor de andere 2 metrolijnen: hoop niet dat je hoogtevrees hebt, want ze liggen behoorlijk diep, vooral 1 ervan, en dus hoge roltrappen. Maar metro is wel waanzinnig handig om de stad makkelijk door te komen. Van de trams ben ik nooit zo'n fan geweest daar.
Nouja, wat stom dat ik de Gellertberg niet ben tegengekomen! Die willen we ook wel graag zien! Weet één van jullie toevallig of je ook met de auto omhoog kunt en of daar een parkeerplaats is, of dat je echt alleen met het OV naar boven kunt (of lopend uiteraard, maar dat gaat 'm niet worden, denk ik zo). Zo niet, weten jullie dan waar de verkooppunten van buskaartjes zitten? Zijn er daar veel van, of moet je echt zoeken? TS, zijn jullie al geweest of gaan jullie bijna? Ben benieuwd naar jouw ervaringen!