Afgelopen jaar (2010) ben ik ziekgemeld op mijn werk, vanaf de 1e dag dat ik zwanger was. (Ivm OHSS, overstimulatie door de hormonen spuiten, en een paar weken later verloor ik 1 van de 3 vruchtjes want ik was zwanger van een 3ling, door alle bloedingen mocht ik dus niet meer werken tot aan mijn bevalling.) Nu heb ik natuurlijk vakantiedagen opgebouwd in 2010, bij mijn werkgever is het zo dat je 2 weken die je over hebt, mee mag nemen naar 2011. Nu ben ik door ziekte niet in staat geweest om vakantiedagen op te nemen, houdt dit dan in dat je om die reden meer vakantiedagen mag meenemen naar 2011? Wie weet dit? Ik kan kan de komende week HR niet bereiken maar wil dit graag weten...
Je vakantiedagen blijven wettelijk gezien 5 jaar staan, daarna vervallen ze. Bij de meeste werkgevers is het idd regel dat je ze op moet nemen in het jaar dat je ze opbouwt, om te voorkomen dat mensen vakantieuren gaan sparen en dan in 1x heel veel uren op willen nemen. Als je je uren om wat voor reden dan ook niet op kunt nemen, blijven ze dus gewoon staan. Als je ziek bent kun je sowieso geen vakantieuren opnemen, dat mag wettelijk ook niet dus moeten ze je die uren gewoon laten houden.
In de ziektewet bouw je de laatste 6 maanden vakantiedagen op, de rest vervalt. Dat is dan ongeveer 1 maand denk ik in jou geval die vervalt (en de mijne). De vakantiedagen blijven gewoon staan en kun je lekker gaan opnemen.
Ik heb een paar jaar geleden een hele tijd in ziektewet gezeten ivm een ongeval. Ik bouwde gewoon vakantieuren op. Op het moment dat ik mij beter melde werden mijn vakantieuren wel opnieuw berekend. Je levert namelijk een bepaald percentage in, maar dat is vrij minimaal. Ik dacht dat het bij mij ongeveer een week was, over een ziekteperiode van 1,5 jaar.
ik werk als planner in de zorg ken de regels inmiddels aardig goed. Stel je wordt in juli ziek en meldt je ruim een jaar later weer beter ( je officiele zwangerschapsverlof wordt van je ziekteperiode afgetrokken) van januari t/m juli bouw je gewoon je vakantiedagen op. Tijdens je officiele verlof ook. Wanneer je je beter meldt krijg je over het laatste half jaar dat je ziek was ook vakantiedagen. Na 6 weken na de betermelding kan dit berekend worden. Stel je probeert weer aan de slag te gaan maar binnen 3 weken moet je je weer ziekmelden dan telt dit niet als een nieuwe ziekmelding maar als voortzetting van je eerdere ziekteperiode. Stel dat je je meteen na afloop van je zwangerschapsverlof beter meldt dan ben je 7,5 maand ziek geweest en bouw je dus over anderhalve maand geen vakantieuren op. Ik heb zelf in zo'n situatie gezeten en toen ik me eindelijk beter kon melden had ik nog aardig wat vakantiedagen die ik toen in de laatste maanden van het jaar niet op kon maken. Dan zou ik haast niet aan het werk zijn. ik heb dus een groot gedeelte meegenomen en het jaar erna wat meer opgemaakt.
O ja en wettelijk gezien mogen je vakantiedagen inderdaad 5 jaar blijven staan. Die mag je werkgever niet zomaar afpakken.
Hoi kan iemand mij informeren over het volgende: Ik ben nu ruim 4 jaar in dienst bij mijn werkgever, waarvan nu 1,5 jaar een vast dienstverband. Ik heb dit jaar 3 weken aan zomervakantie opgenomen en heb nu nog 8 dagen over, die ik kan verspreiden over het jaar. Ik werk normaal gesproken parttime, 24 uur per week, maar ik ben nu voor de helft ziekgemeld i.v.m. zwangerschapsgerelateerde klachten. Ik werk nu 3 halve dag in de week i.p.v. 3 hele. Heb ik nu nog steeds recht op die 8 vrije/vakantiedagen? Ik zou graag wat dagen, een stuk of 3 bijvoorbeeld opnemen om de babykamer etc. in orde te maken, maar ik weet niet of ik nu ik halve dagen werk nog steeds een vrije dag kan opnemen. Misschien heel dom en naief van me, maar ik weet het niet zeker.
Als ik me goed herinner zijn mogen ze de uren die je ziekgemeld staat, niet van je vakantieuren aftrekken. Ben je bijvoorbeeld 50% ziek, dan kost een vakantiedag je dus maar 4 uur. Gunstig voor jou dus...