Goededag, Ik zit met het volgende, ik heb een arbeidsovereenkomst voor 32-36 uur aangeboden gekregen. Momenteel werk ik 36 uur. Nu weet ik dat indien ik ziek ben ik enkel de garantie uren van 32 uitbetaald krijg. Maar hoe zit het dan als je met zwangerschapsverlof gaat en je de maanden ervoor 36 uur hebt gewerkt? Krijg je dan gewoon Wazo voor 36 uur of voor 32 uur? Groet Angellady
Beste Angellady, Je wilt weten hoe de hoogte van het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) berekend wordt. De hoogte van de WAZO wordt berekend op basis van het SV-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin de WAZO begint. UWV kijkt daarbij naar een referteperiode van een jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan de eerste dag van je verlof. Het totale SV-loon dat je verdient tijdens de referteperiode wordt vervolgens gedeeld door 261. De uitkomst is je dagloon. Van dit dagloon ontvang je 100%. UWV kijk dus niet naar de uren, maar naar je SV-loon in de referteperiode. Was je loon in de referteperiode lager door ziekte of verlof? Dan kijkt UWV naar de loonperiode van 4 weken of een maand vóór je ziek werd of verlof had. Actuele informatie over de berekening van de zwangerschapsuitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare