Hallo allemaal, Ik heb een vraag mbt mijn werk. Ik werk bij een bedrijf dat met gehandicapte werkt.Zelf zit ik bij de telefoon/receptie.Ik werk nu 10 jaar bij dat bedrijf omdat ik 4 keer trombose heb gehad en na het overlijden van mijn zoon en de geboorte van mijn dochters ik af en toe een steekje miste zeg maar. Gelukkig gaat dat nu allemaal weer beter,maar nu zit ik met het volgede probleem. Deze zwangerschap valt mij zwaarder dan de andere 3(zat toen in de wao dus was ik thuis) Op eigen verzoek ben ik in 2002 weer gaan werken.Ik werk nu 3 dagen(heb geen wao aanvulling meer). Nu heb ik aan mijn (hoofd)leidinggevende doorgegeven dat het nu best al zwaar wordt.Het heel erg last van mijn benen en ik heb er migrene bij kado gekregen.Ik kreeg als antwoordt: Jij wilde nog een kindje en je hebt er zelf voor gekozen. Nu zitten ze bij mijn werk met het volgende.Het bedrijf is gevestigd op 2 locaties,zo'n 15 kilometer bij elkaar vandaan. Nu wil mijn leidinggevende dat ik woensdag 4 juni 's morgens eerst naar mijn cursus ga(ben zelfs sinds maart leindinggevende bij de receptie) en ik ben verplicht deze cursus af te ronden.En dan 's middags naar de andere locatie te gaan. Waar ik nu dus mee zit, is dat de cursus best vermoeiend is (sowieso ben ik nog snel moe),ik dus na de cursus naar op de andere locatie moet gaan om daar te werken. Ik heb aan gegeven dat het,ook ivm mijn gezondheid al vermoeiend is en nu ik zwanger ben het extra vermoeiend is. Zij geeft aan dat er op de andere locatie te veel zieken zijn,ik de enige ben met rijbewijs geen keus hebt en moet doen wat mij opgedragen wordt. Als ik naar de bedrijfsarts wil dan moet dat dus ook via haar en zij ziet hier geen reden voor. Oja,ik werk 24 uur per week.Ik ga om 7uur de deur uit en ben om 18uur samen met mijn twee meiden pas thuis.(oma past op) Kan ik hier nu iets tegen doen?De manier waarop zij met mij omgaat? Alvast bedankt! Groetjes,Monique (ps Sorry voor het lange verhaal)
Volgens mij heb jij geen toestemming van je baas nodig om contact op te nemen met de bedrijfsarts. En anders zou je altijd nog contact met een arbo-arts kunnen opnemen. Ik zou wel nadenken over of je uberhaupt wel voor een dergelijk bedrijf wil werken.
Het eerste wat bij mij opkwam was ook de bedrijfsarts. Maar misschien dat je maandag ook even langs je huisarts kan gaan of je VK om hen advies te vragen? Dan heb je in ieder geval wat ruggesteun. Met personeelszaken hierover praten? Dit is in ieder geval geen normale situatie, en de reactie van je leidinggevende is echt beneden alle peil en ik denk dat heel veel werkgevers in hun handen zouden kneipen met iemand als jij!
Je kunt altijd zelf een afspraak maken met de bedrijfsarts. Daar heb je geen toestemming van je leidinggevende voor nodig.
Inderdaad gewoon zelf rechtstreeks contact opnemen met je arboarts. Gewoon doen hoor! Groetjes en succes, Josien
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga dinsdag eerst even langs de huisarts.Moet namelijk pas 13 juni weer naar de gyn en dat duurt nog te lang.Hoop dat ik van de ha een beetje backup krijg en met die info op naar de bedrijfsarts. Groetjes,Monique
Hou er wel rekening mee, dat de bedrijfsarts zich er niks van aantrekt van wat de huisarts je verteld. Dit omdat je je huisarts vaak al jaren kent, en je daar een 'vriendschappelijke band' mee kan hebben.
@Marijke: dat hoeft niet zo te zijn hoor. Er zijn ook hele goede bedrijfsartsen. En zeker als klachten/verzuim met zwangerschap te maken hebben, zijn ze meer dan redelijk. Ik zit op dit moment ook fulltime ziek thuis. Wil weer aan het werk maar mag van de bedrijfsarts pas weer als ik dinsdag bij de controle van de VK toestemming heb gekregen.
OH ok, dat wist ik niet. Weet alleen hoe het gaat bij ziekte die niet met zwangerschap te maken heeft!