Ik zelf wist ook niet dat ik 18 weken kreeg. Ik was ook uit gegaan van 16 weken. Maar ik las van de week het volgende artikel in het boekje recreatie over de sector recreatie: In aanvulling op het wettelijke bevallingsverof (16 Weken) heb je recht op 2 extra weken bevallingsverlof, die je direct voorafgaand aan het wettelijke bevallingsverlof moet opnemen. Dus vandaar de 18 weken denk ik. groetjes, Gisimino
Het heeft dus met je beroep te maken....Wel heerlijk natuurlijk, 2 weken extra, maar wss niet voor niets.
Ik werk op een vakantiepark waar ik huisjes poets. Maar deze regel geldt dus voor iedereen die in de sector recreatie werkt.
Maar is inderdaad wel lekker 2 weekjes extra. En ja een aantal huisjes gepoetst krijgen met een dikke buik wordt ook steeds moeilijker en zwaarder. groetjes, Gisimino
Is wel raar, dat je in de zorg maar 16 weken krijgt. Het is namelijk erg moeilijk om met je dikke buik nog mensen te wassen/draaien/ondersteunen en wat te denken van het bukken (om schoenen aan te trekken bijvoorbeeld) Eigenlijk vind ik dat het verlof inderdaad verlengd moet worden, en dan voor iedereen.
Nederland heeft zo erg kort zwangerschapsverlof... Denemarken (geloof ik) heeft een jaar Die petitie heb ik ook getekend trouwens... 16 weken is echt te kort... Ik moest alweer aan het werk zijn, maar het gaat gewoon niet! Ik vind ook dat zwangerschapsverlof voor iedereen veel langer moet worden, die tijd heb je gewoon nodig als nieuwbakken mama.
Ja, maar in Denemarken krijg je het niet geheel doorbetaald, het is vergelijkbaar met ons ouderschapsverlof, je hebt een deel dat doorbetaald wordt en een deel dat onbetaald verlof is dat over beide partners verdeeld kan worden. Als je ons oudersschapaverlof en het zwangerschapsverlof bij elkaar op telt kon je ook een heel eind richting een jaar, zeker als de plannen voor 4,5 maand ouderschapsverlof door gaan.
Ik denk alleen dat het dan nog heel wat moeilijker voor vrouwen wordt om een baan te vinden. 16 weken is voor een werkgever vaak al lastig genoeg, laat staan een jaar.
inderdaad dat gaat toch niet.... helaas kan ik nu al niet meer dat werk doen dus moet je daarna lekker van de baby kunnen genieten dus zeker wel min. 20 weken verlof!
Ik denk dat het na 22 november niet meer genoemd zal worden. het is waarschijnlijk gewoon een manier om stemmen te winnen......
Ik heb het ook gehoord een paar weken geleden over die 20 weken verlof.. Er zou inderdaad in 2007 over gesproken worden in de kamer.. De reden hiervan is dat er teveel mensen die een burn out hebben als ze weer na 16 weken beginnen met werken. Op deze manier willen ze het ziekengeld meer beperken. Het kan nog wel tot 2008 duren voordat die regel echt zou gaan werken.
Tuurlijk, pies ik weer naast de pot! We hebben er in het basisonderwijs net 3 weken "bij" gekregen ter vervanging van de zomervakantie. Belachelijk zoethoudertje. Wij maken namelijk net zeoveel uren per jaar als iedere andere fulltimer alleen in minder weken. (over het algemeen 40). Die weken vakantie heb je dus eigenlijk voor moeten overwerken. Krijg je van de 6 weken zomervakantie 3 terug. Heb je dus eigenlijk die andere 3 weken aan de baas cadeau gedaan.... GRRRRRRRR Misschien off topic, maar het moest er even uit.
Precies Femke, we werken 42 uur per week en krijgen er maar 36 uur van uitbetaald, daarmee sparen we per week 6 uur om zo de zomervakantie door te komen. Dat is wat veel mensen helaas niet weten. Ik heb als fulltimer dus iedere maana 24 overuren die ik dan pas in juli en augustus zonder rente uitbetaald krijg, hoezo extra vakantie. Ik heb wel het geluk dat mijn vakantie op mijn verlof aansluit, dus mag niet klagen.
Meiden niets definitief, er is nl. een petitie opgezet vóór meer zwangerschapsverlof/bevallingsverlof.....niet gezegd dat dat dus zo gaat worden. http://www.babysabbatical.nl/petitie.html
Eindelijk iemand die mijn mening met me deelt. (en net zo fanatiek is in het verdedigen ervan ) Ik ben in de tweede week van de vakantie uitgerekend. Heb dus wel 3 weken "extra". De vorige keer was ik eind september uitgerekend. Dus dat was mazzel hebben. (als dat goed was afgelopen) Ben de hele herfstvakantie goed ziek geweest. :x Een ander krijgt zijn vakantiedagen dan "gewoon" terug. Wij niet. Ik begrijp dat er beroepsgroepen zijn die het nog "slechter" hebben, maar voel me af en toe toch best benadeeld.
Nou meiden, we zijn met z'n allen nog nisk wijzer geworden. Ik heb ook info op gevraagd maar het is idd nog niet bekend. Ze willen deze wet wel door voeren maar dat hangt natuurlijk weer samen met het nieuwe kabinet natuurlijk............ mocht ik het eerder weten dan laat ik het wel weer weten!
In landen waar vrouwen een jaar verlof krijgen is het meestal wel zo geregeld dat ze na dat jaar dan ook weer fulltime aan de slag moeten... en dat lijkt me ook niet echt een pretje!