Ook geen salaris ontvangen! Help wat nu...

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Female, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Female

Female Niet meer actief

ik zag dat onlangs een topic door iem. geopend is die ook geen salaris heeft ontvangen, maar ik heb toch weer een andere situatie, dus zet mijn verhaal even apart...

Ik zit met een probleem. mijn contract is per 1 januari niet meer verlengd ivm mijn zwangerschap. mijn werkgever is erg boos op mij omdat ik me de laatste week ziek heb moeten melden. hij heeft alleen maar schulden en problemen in zijn slecht lopende zaak, dus het kwam hem erg slecht uit.

ik heb een nette brief vd arbo waarin de ziekmelding staat vermeld, en een brief vd ha. ik was er al bang voor dat ik geen salaris zou krijgen (terwijl ik daar gewoon recht op heb). het is nu 2 januari, ik heb geen salaris van december ontvangen en ook geen vakantieafrekening. geen loonstrook. en hij neemt de telefoon niet op...

ik zit nu mega in de stress en heb al de hele dag buikpijn, want zonder al dat geld redden we het gewoon niet en kan ik deze maand de rekeningen niet eens betalen. ik ben ook zo bang dat we uiteindelijk torenhoge advocaatkosten ofzo gaan krijgen...

(ik heb ook nog nooit zoiets raars meegemaakt en ben ook geen lid van fnv of zoiets...)

Wat nu?!?! ik weet echt niet hoe dit soort dingen werken, moet ik dit melden bij cwi? of een advocaat nemen?

sorry als ik zo gestressd klink maar ik ben zo zenuwachtig door al die onzekerheid.......

ik hoop op antwoorden van jullie!

liefs femke

2. MSU

MSU Actief lid

21 jun 2006
    258
    0
    0
    Ik kan me voorstellen dat je er gestresst van wordt, maar daar help je niemand mee. Vooral de baby niet. En advocaatskosten zullen er ook wel niet zo snel komen aangezien je -zoals ik lees- in je recht staat en dus de kosten op hem worden verhaald..Maarreh first things first. Na de feestdagen een aangetekende brief sturen (zo heb je bewijs) en evt e-mails en dan es kijken wat er gebeurd...... (klinkt makkelijk, maar dat is het enige wat je op dit moment kunt doen behalve jezelf gek maken....)
    Sterkte :thumup:

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Inderdaad een aangetekende brief morgen gelijk op de bus doen. Deze kan alleen in ontvangst worden genomen, of geweigerd. Jij hebt dan in elk geval bewijs dat je contact blijft zoeken.

Heb je eventueel nog een spaarrekening? Misschien moet je die eerst aanbreken en als je alsnog je geld krijgt dan alles weer terug storten.

Belachelijke situatie inderdaad. Je hebt recht op het geld.

Ik zou als ik jou was toch maar even informeren bij een advocaat. Dit omdat hij in de schulden zit en al een slecht lopende zaak heeft. Erg lastig.

succes

4. Niet meer actief

Als hij geen geld heeft, kan hij ook geen geld uitbetalen. Zeer mogelijk is dat je binnenkort een brief krijgt waarin staat vermeld dat ie failliet is en dat je indien je wenst je op de lijst gezet kan worden van schuldeisers.

Wees voorzichtig met advocaten. Want ondanks dat jij in je recht staat, wil hij toch ook geld zien. Is het niet van hem, dan wel van jou.

Wij hebben vorig jaar een dergelij iets gehad, alleen werden wij ingehuurd (zelfstandig ondernemer) door een persoon. Mijn man heeft daar behoorlijk wat werkzaamheden voor gedaan en omdat een vriend van mijn man mede partner was van die persoon, lieten we de poen een beetje varen. Uiteindelijk bleek die vriend dus ook steeds meer vraagtekens te zetten bij de werkzaamheden en is er zelfs uitgestapt. Wij hadden nog een bonnetje openstaan van 45.000, maar omdat wij de nodige gegevens konden blokkeren hadden we in ieder geval een slag om de arm. De beste man heeft 20.000 betaald en wij moesten onze slag om de arm opgeven (want helemaal legaal was die slag ook weer niet). De resterende 25.000 kunnen we naar fluiten en gelukkig hebben we die ook niet nodig!

Wel is het zo dat wij evengoed de advocaatkosten moesten betalen (wat ook snel uitkwam op 3.000 tot 5.000 euries). Voor de overige 25.000 staan we op de curatorslijst, maar die verwachten we nooit meer te ontvangen.

OVerigens waren de werkzaamheden verder legitiem hoor, en ook had het bedrijf waardoor wij waren ingehuurd een goede kans van slagen gehad, als er niet zo'n gluiperige directeur boven stond.

5. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    heb je een rechtsbijstandverzekering? die zou je in kunnen zetten... als die aangetekende brief niet werkt...

Karin

6. erlida

erlida Fanatiek lid

2 okt 2006
    1.999
    0
    0
    idd die rechtsbijstand werkt heel goed......ik had een soortgelijk iets,alleen was er hier sprake van een verkoopvan de zaak met achterstallig loon etc,maar heb wel moooi me geld gehad dankzij die mensen van de rechtsbijstand.....

7. Monika

Monika VIP lid

12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    En anders rechtshulp

voor 15 euro krijg je de eerste hulp die je nodig hebt.....

Je kan niet meer dan informeren

8. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Sterker nog, als hij niet betaald kan JIJ zijn failissement aanvragen, want hij heeft niet aan zijn betalingsverplichtingen (kunnen) voldoen. Dat houd dan in dat je al het achterstallig loon van het UWV krijgt, dat kan echter wel enkele maanden duren.

Je kunt dit vermelden in je brief en daarin een redelijke termijn aangeven. In principe moet je werkgeven voor de 5e dag van de nieuwe maand je salaris betaald hebben. Zo niet, dan kun je een brief schrijven waarin je meld dat je het failissement aanvraagd als er niet voor die en die datum betaald is, bijvoorbeeld 2 weken.

9. erlida

erlida Fanatiek lid

2 okt 2006
    1.999
    0
    0
    ja dmaar je kan alleen faiiesement aanvragen met een 2e schuldeiser samen dacht ik.......

10. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ja, als enige werknemer heeft Female daar dan niet zo veel aan.

11. Female

Female Niet meer actief

ik heb geen rechtsbijstand, helaas...

heb vandaag met onbekend nummer naar werkgever gebeld, nu nam ie wel op. ik ben gewoon netjes geweest en vroeg hoe het precies zat met salaris en vakantiegeld. hij zei zo vaag van: tja... ja dat komt nog wel. je ziet het vanzelf wel en toen gooide ie de hoorn erop!
    ik heb geprobeerd er maar niet teveel aandacht aan te schenken.

heb vanmiddag een aangetekende brief verzonden. gelukkig werkt mijn schoonmoeder voor een advocatenkantoor, dus zij kon me goed helpen met advies geven en de brief....

maar wat een gezeik zeg. het is zo kinderachtig. en behoorlijk balen, want het is voor ons behoorlijk veel geld...

heb ook uwv gebeld. als werkgever nu nog niet gaat betalen, kijken zij normaal of ze een voorschot kunnen geven zeg maar. als als het, zoals in dit geval, gaat om NIET WILLEN betalen, konden zij niks doen... :( dat zei de man aan de telefoon. Fijn... daar heb ik ook lekker veel aan...

12. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Jeetje meid wat een ellende! Zou je niet naar je werkgever toe kunnen gaan samen met je schoonmoeder of iemand anders?

Probeer rustig te blijven meid, ik weet dat het moeilijk is maar stress is niet goed voor jullie!

Dikke knuf!

13. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Vervelende situatie zeg :evil:

Maar over dat voorschot zou ik toch even terug bellen.
    Je bent nl per 1 januari niet meer in dienst dus vanaf dan kom je in de ww neem ik aan.
    Het uwv doet er dan ook nog eens 6 weken over om te kijken of en hoeveel recht je er op hebt.
    In die tussentijd kan je wel een voorschot aanvragen van je ww uitkering, dit heeft nl niks met je loon van december te maken.
    Alleen een voorschot is ook maar een tijdelijke oplossing en als ze per ongeluk teveel geven moet je het uiteraard toch weer terug betalen.
    Maar misschien voor helpt het even.

Groetjes MB2005.

14. Sijke

Sijke Bekend lid

Volgens mij is het ook nog zo dat je werkgever je niet mag ontslaan vanwege zwangerschap! Dus zal hij toch met een andere reden moeten komen.

15. Female

Female Niet meer actief

@mb2005. ik woon net over de belgische grens en ben dus al op pad geweest om de uitkering aan te vragen, ik moet dit nl in belgie aanvragen... en wat dat voorschot betreft... die man zei dat dat alleen kan als het bedrijf failliet gaat en niet meer KAN betalen. en aangezien die kutwerkgever van mij gewoon niet WIL betalen,. kunnen zij dus niets doen...

het frustreerd me toch behoorlijk. ik HAAT het echt als ik niet alles kan betalen, en nu hebben we afgelopen maand ook nog behoorlijke rekeningen binnengekregen (jaarafrekening water, auto onderhoud etc.)
    Dus zolang hij denkt; zoek t maar uit, kan ik dus niet eens alles betalen. vannacht ben ik van de buikpijn maar uit bed gegaan zo erg zat ik ermee. ik weet dat ik eigenlijk alleen maar kan doen wat ik moet doen, maar dat is toch makkelijker gezegd dan gedaan.

daarbij komt dat hij nog steeds geen loonstrook heb, wel meerdere keren om gevraagd, komt maar niet. en zonder die loonstrook kan ik de ww in belgie ook niet uitbetaald krijgen. dat loopt dus waarschijnlijk ook uit.... :(

@ sijke: het is geen ontslag, maar niet verlengen van een bep.tijd contract... groetjes

16. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Hoi Female, ik heb dit toen ik 17 was zelf meegemaakt, ander verhaal maar lijkt er veel op. Een contract wat niet verlengd werd en de baas die in scheiding met zijn vrouw was. Ik had nog 1 maand salaris tegoed en 1 jaar vakantiegeld. Uiteindelijk heeft het me 1 jaar gekost voor ik geld kreeg, mijn deeltijd opleiding kon ik opzeggen want een leerbedrijf had ik niet meer en ik kon 2 weken voor de examens geen andere werkgever vinden. Heel wat consequenties voor mijn toekomst.
    Uiteindelijk heeft hij nog een collega ontslagen en samen met hem ben ik een procedure gestart, en hebben wij ons loon, vakantiegeld en onkosten vergoed gekregen.

Als je weet wie nog meer schuldeisers zijn kan je een procedure starten, bel zijn klanten enz op, niet netjes maar ja dat is je ex werkgever nu ook niet.
    De kans dat je dan niets krijgt is er overigens altijd, de belastingdienst en de bank komt eerst, dan volgt het personeel (hoop dat ik de volgorde goed heb)
    het kan dus zijn dat je niets meer krijgt, want van kale kippen kan je moeilijk plukken!

Wij hadden het voordeel dat onze baas zijn huis en zaak moest verkopen vanwege de scheiding en dat ze in gem. van goederen getrouwd waren, er viel dus van 2 kanten te plukken!
    Hoe dan ook dit zijn en blijven vervellende zaken, ik hoop het nooit meer mee te maken!

17. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Als werknemer krijg je dan je geld via het UWV, dus als er uit het evt. faillisement niets overblijft krijg je altijd nog je loon.

Deel Deze Pagina