Recht op wazo en zk?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Essie2014, 16 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Essie2014

Essie2014 Nieuw lid

16 mei 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Essie2014, 16 mei 2014
    Laatst bewerkt: 16 mei 2014
    Beste uwv. Ik zit al 3 maanden in de ww op basis van 32 urige werkweek. Sindskort heb ik een tijdelijke baan gevonden. Vanaf juni heb ik een min max contract van 20-30 uur voor 4 maanden, werk stopt eind september 2014.Betreft vervanging, waardoor er geen kans is op verlenging. Inmiddels ben ik 12 weken zwanger en heb dit nog niet gedeeld met de nieuwe werkgever. Ik ben uitgerekend op 26-11-2014. De volgende vragen heb ik; 1. Wanneer is het handig om mijn zwangerschap kenbaar te maken? 2. Heb ik recht op ziektewet als ik ziek wordt binnen die 4 maanden(vorm van oproepcontract).3. Heb ik recht
    Op wazo uitkering als mijn tijdelijke contract afloopt? En wie moet dit dan aanvragen? 4. Ik heb hiervoor 4 jaar gewerkt en nu is mijn resterende ww bijna op (maart-juli) Heb ik opnieuw recht op ww als ik weer 4 maanden ga werken? Ik heb wel gewerkt in jan-febr deze jaar, dus voldoe ik dan wel aan de 26 weken eis? Ik hoor het graag terug. Alvast bedankt voor de moeite! Mvg Esther

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Essie2014,

Je hebt een aantal vragen over je uitkeringssituatie omdat je een tijdelijk contract hebt voor 4 maanden. Ik zal ze hieronder per stuk beantwoorden.

1. Wanneer is het handig om mijn zwangerschap kenbaar te maken?

Je bepaalt zelf wanneer je de zwangerschap aan je werkgever kenbaar maakt.

2. Heb ik recht op ziektewet als ik ziek wordt binnen die 4 maanden(vorm van oproepcontract).

Dit is afhankelijk van de inhoud van je contract. Bij sommige contractvormen heb je recht op loondoorbetaling van je werkgever. Je werkgever kan je hier over informeren. Is dit niet het geval dan kun je aanspraak maken op een Ziektewet-uitkering.

3. Heb ik recht op wazo uitkering als mijn tijdelijke contract afloopt?

Eindigt je WW-uitkering of je oproepcontract binnen een periode van 10 weken voor je uitgerekende datum? In jouw situatie is dit na 17 september. Dan kun je aanspraak maken op een WAZO. Is je WW-uitkering je laatste inkomstenbron dan vraag je het zelf aan via UWV telefoon (0900-9294). Ben je aan het werk dan vraagt de werkgever het voor je aan. Heb je zowel inkomsten uit loondienst en daarnaast een aanvullende WW-uitkering? Dan vraag je vanuit beide een WAZO aan.

4. Heb ik opnieuw recht op ww als ik weer 4 maanden ga werken?

Je geeft aan dat je aan de wekeneis voldoet. Je hebt dus in de 36 weken voor je werkloosheid minimaal 26 weken gewerkt. Hierdoor ontstaat een nieuw basisrecht van 3 maanden WW-uitkering. Je dient dan natuurlijk wel aan de overige voorwaarden te voldoen.

Actuele informatie over de voorwaarden voor het recht op WW-uitkering vind je hier.

Ik wens je veel succes in je nieuwe baan.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina