Goedemorgen allemaal, Ik ben nieuw hier op Zwangerschapspagina.nl en heb me aangemeld omdat ik toch niet zo goed weet wat ik aan moet met de situatie op mijn werk. Ik ben `as we speak` 6 maanden zwanger. maar heb dit braaf bij 12 weken aan mijn baas verteld en daar de wens uitgesproken minder te gaan werken na de bevalling. Er kwam een belofte dat ze hiernaar zouden gaan kijken en uiteraard allom felicitatie`s voor het goede nieuws. Nu weet ik dat het voor mijn werkgevers (2 broers) nieuw is, aangezien ik de eerste ben in het bedrijf die zwanger is dus het is ook voor hun nog even uitzoeken hoe of wat alles werkt. Geen probleem hier heb ik alle geduld/respect voor. Ik heb me dan ook heel erg op de achtergrond gehouden en niet gezeurd om een antwoord en laat het ze redelijk in hun tijd doen. (even een stukje achtergrond in het bedrijf: Wij hebben 3 vestigingen waar we 3 jaar terug nog ongeveer 24 medewerkers hadden, dit zijn er nu na 2 gedwongen ontslag rondes ivm de economische crisis nog maar 16, daarvan zijn er 9 die op papier dezelfde functie hebben waaronder ikzelf. op papier zijn wij allemaal gelijk, maar onderscheidt wordt wel gemaakt door mijn werkgevers. helaas alleen in hun hoofd, en niet op papier of in salaris) Nu kwamen ze toch (eindelijk) eens met een gesprek op de proppen 2 weken terug (toen ik dus 5,5 maand zwanger was) dit gesprek had niet veel om handen. `ja jenn, het is lastig gezien de situatie hier nu al over te kunnen beslissen, we weten gewoon ook nog niet wat de aankomende periode nog brengt` `ja jenn, het is lastig vervanging voor jou te vinden omdat je alles kan en multi inzetbaar is, welke geen van je collega`s geheel kunnen opvullen` `ja jenn, misschien moeten we hier een maand na de bevalling nog eens naar kijken, rond die tijd kunnen we wel wat meer zeggen` Goed, laat ik voorop stellen dat ik het snap. ik snap dat het lastig is, ik zie ook inderdaad niet zo 1,2,3 een perfecte oplossing (oplossingen wel, perfecte niet echt) maar ze houden me nu een beetje aan het lijntje. Zeggen dat ik goed ben in wat ik doe maar ondertussen weten (dat heb ik meerdere keren aangegeven) dat permanent full time werken voor ze, geen optie voor me is. maar echt iets kunnen nu kan ik ook niet voor mijn gevoel, solliciteren heeft weinig zin, geen werkgever die mijn buik ziet die me een baan aan bied dus ik zal toch moeten wachten tot na die tijd. anderzijds vind ik het niet echt eerlijk dat ze me zo aan het lijntje houden, wil er eigenlijk werk van maken en weet dat ik met ouderschapsverlof wellicht mijn recht kan halen (tenzij ze het gooien op economische crisis, ik geloof dat ze het via die weg nog zouden kunnen winnen, maar dit weet ik niet zeker). maar als dit mislukt en ze bieden me uiteindelijk wel de mogelijkheid minder te werken dan heb ik wel een slechte voet gezet. ik vind het lastig om hierin een houding aan te nemen, en ben dan ook erg benieuwd wat jullie zouden doen. voorop gesteld heb ik persoonlijk niet het gevoel dat ze van me af willen, maar goed, in deze tijd kan alles. graag hoor ik jullie meningen en ervaringen. jenn
waarom neem je geen ouderschapsverlof op? dat mogen ze niet weigeren en dan kan je toch minder werken zo der je uren kwijt te zijn voorlopig.
Weet je al hoeveel uur je wil gaan werken na je verlof? Het scheelt nogal of je van 40 naar 32 of 16 uur gaat voor de discussie met hen. Een ding is zeker, ze zullen het 16 weken zonder je moeten stellen als je met verlof bent. Dat maakt het misschien way makkelijker om daarna minder te gaan werken, per slot van rekening zijn al jouw taken al die tijd ook door iemand anders gedaan. In dat licht gezien is het misschien nog niet zo gek om die te bespreken een maand na je bevalling. Maar als je het eerder geregeld wil hebben zal je nog even om de tafel moeten. Maar de oplossing zit er denk ik in om een deel van je taken niet meer terug te krijgen na je verlof, als je werkgever dat inziet wordt het misschien wat behalbaarder.
Wat voor contract heb je? Ik zou wel alles wat ze zeggen, zwart op wit willen hebben (via de mail ofzo). Je kan niet veel doen als ze een contract niet verlengen, maar jij hebt recht op ouderschapsverlof, ga je gewoon de eerste periode minder werken (mógen ze niet weigeren!!!) Kunnen jullie in die periode een oplossing zoeken. Ouderschapsverlof | Verlof en vakantie | Rijksoverheid.nl Wanneer heb ik recht op ouderschapsverlof en hoe kan ik ouderschapsverlof aanvragen? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl Werkgever mag ouderschapsverlof niet weigeren Uw werkgever mag u nooit weigeren ouderschapsverlof op te nemen. Wel mag hij bezwaar maken tegen de verdeling die u voorstelt.
Als jij een redelijk voorstel doet (op papier) voor het opnemen van ouderschapsverlof, dan mag een werkgever niet weigeren, tenzij hij een heel dringende reden kan aangeven (geen vervanging is dat niet naar mijn weten). Probeer eens bij het juridisch loket wat je het beste kunt doen en wat je moet doen als het niet lukt. Nu heb je hier nog tijd en energie voor, om te wachten tot na de bevalling lijkt me niet ideaal. Je bent dan moe, vaak nog emotioneel en dan zulke discussies voeren is dan niet fijn. Hier (grote organisatie) is het een algemeen gebruik om na je verlof al je vakantie op te nemen en een maand ouderschapsverlof. Je bent er dan een half jaar uit (incl zwangerschapsverlof). Dat is lang en soms onhandig, maar zo werkt het wel. Van 5 naar 4 dagen lijkt mij absoluut geen reden voor een werkgever om te weigeren. Zij hoeven niet perse een ander te zoeken voor die ene dag toch? Het gaat maar om 8 uur.
Jeetje, wat een vervelende situatie. Ik snap van de kant van de werkgever ook wel dat zij niet a la minute kunnen zeggen of dit mogelijk is, maar nu willen ze de beslissing wel heel lang uitstellen. Wettelijk is het zo dat je een verzoek om meer of minder te gaan werken schriftelijk moet indienen. Je werkgever moet hier schriftelijk op reageren, uiterlijk 1 maand voordat de urenwijziging ingaat. zie ook Mag mijn werkgever een verzoek om meer of minder te werken weigeren? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl. Vanuit dat oogpunt mag hij dus voorstellen om het een maand na je bevalling te beslissen, alhoewel ik niet zeker weet of je verlof meetelt in die periode. Maar goed, zoals de dames boven mij al aangeven lijkt het mij het handigste om gewoon ouderschapsverlof op te nemen. Dat mogen ze eigenlijk niet weigeren (tenzij er zwaarwegende belangen zijn, en dat is heel lastig hard te maken) en dat is voor jou ook nog eens fiscaal voordeliger.
Ik heb gisteren na veel getouwtrek accoord gekregen voor mijn deeltijdpercentage. Ik heb wel alles en iedereen ingeschakeld die maar iets voor mij kon betekenen. Wat een gestress allemaal!!
nee hoor askim is iemand anders, ik ben nog hard aan het nadenken wat te doen en advies bij iedereen die het me maar wil geven inwinnen om eens te zien wat ik doe. ik merk dat voor mijn gevoel ik mijn loyaliteit opzij zet als ik ouderschapsverlof ga lopen drukken, en ben bang dat hun dit ook zien (aangezien het nou niet echt de meest proffesioneelste bazen zijn. maar ik moet aan mezelf denken, en prioriteit stellen. dit vind ik lastig.
Sorry ik vind je vraag om OV niet iets waardoor je loyaliteit minder zou zijn... ik zou het juist andersom zien... een bedrijf waar zo ontzettend moeilijk wordt gedaan voor iets wat gewoon wettelijke geregeld is en gewoon een recht is voor ouders.... dan zou ik geloof ik juist minder loyaal gaan worden.
Begrijp ik goed dat je met loyaliteit ook bedoelt dat je de situatie niet op de spits wilt drijven? Ik zou toch nog een keer het gesprek aangaan. Begrip tonen voor hun situatie, uitspreken dat je hun waardering voor je werk erg waardevol vindt en uitleggen dat je ontzettend betrokken en loyaal bent. Echter dat er situaties zijn waarin jij echt zaken geregeld wilt hebben omdat moeder worden al een life changing ervaring is met veel onzekerheden. Pas een maand na je bevalling er over praten is gezien de hormonen en slapeloze nachten niet het meest handige moment voor jou. Wellicht kan je voorstellen een half jaar lang 1 dag per week ouderschapsverlof op te nemen en dan na 4 maanden een evaluatiemoment in te plannen? Verder aanbieden om mee te denken over oplossingen voor hun? Succes!
Ik vind dat niets met loyaliteit te maken hebben. Je wilt graag minder werken met kind, logisch. Ouderschapsverlof is een wettelijke regeling waar je dus voor in aanmerking komt. Is nog voordeliger voor jezelf dan terug in contract.
Vervelende situatie hoor. Ik lees dat zij niet goed weten hoe het allemaal werkt en ze pakken het ook niet erg handig aan. Mi sschien is het een idee als jij uitzoekt wat wettelijk gezien moet en wat daarnaast voor jou zou werken? Dan zijn jullie hopelijk snel concreet aan het onderhandelen. Een maand na de bevalling zit je nog midden in je verlof en je hormonen, ik zou mijn baas dan denk ik bekogelen met gestampte muisjes ...
Bij de eerste heb ik eerst een tijdje vakantieuren opgenomen ipv oudeschapsverlof, gewoon om te kijken of ik het op die manier kon bolwerken. Ik was op mijn werk de eerste in mijn functie (leidinggevende) die dat zo deed en mijn werkgever vond het ook wel prettig om eerst te zien dat het ook werkte voor dingen officieelgeregeld worden. Dus dat zou je ook nog kunnen afspreken, eerst een tijdje op die manier proberen. Ik heb het zo ongeveer 3 maanden gedaan, toen begon het nieuwe jaar en heb ik ov opgenomen.
Ik ben ook de enige in mijn functie binnen een grote organisatie wat voor mij betekende: - geen ZW vervanging (zat 2 dgn na de bevalling alweer te bellen en mailen met de baas) - tijdens mijn verlof 1 dag in de week zoveel mogelijk bijhouden - Ik ben blijven doorwerken tot 38w (full time) om zoveel mogelijk af te werken Toch was het geen enkel probleem om 4/5 te gaan werken in het begin wat tegenstand van andere mensen in de organisatie gehad maar dat was snel voorbij. Ik ben wel heel flexibel en werk regelmatig 's avonds als de kleine op bed ligt. Op papier 30h in praktijk wel 40h maar ben ik thuis en is de kleine man wakker dan ben ik enkel mama geen werknemer. In het begin had ik ook moeite mee maar ik heb toen gedacht het is niet mijn probleem dat er geen vervanging is ik heb het ruim optijd aangegeven (na posi test direct aan manager die wist van de behandelingen) en mij verder lekker geconcentreerd op de bevalling.
ik wil het inderdaad niet op het spits drijven, bang dat ze dan wellicht sneller de keus maken om het allemaal niet te gaan doen, en dat ik dan toch meer met de gebakken peren zit dan nu. uit alles wat mijn bazen doen in alle situaties voorstelbaar binnen het bedrijf blijkt dat ze 1. niet proffesioneel zijn en 2. alles zullen doen om ergens onderuit te komen. de arbeidsmarkt ligt al niet echt open momenteel en al helemaal niet binnen mijn (grafische) vakgebied.
Je hoeft het ook niet op de spits te drijven, ik weet niet in hoeverre je normaal gesproken vooraf toestemming vraagt voor het opnemen van vrije dagen etc maar als je dat zelf kan indelen is het eerst gewoon doen en achteraf laten zien dat het werkt. En bedenk je wel, het zijn je rechten en je kan er voor kiezen om er geen gebruik van te maken maar je werkgever komt je problemen thuis en met opvang ook niet oplossen. Probeer het zo zakelijk mogelijk te zien en als je werkgever daar niet professioneel mee om kan gaan is het probleem ook voor hem, laat je dat niet in de schoenen schuiven.