HOi meiden Ik weet niet of een van jullie hier me bekend is maar mijn vraag is, ik werk nu al bijna een jaar als gastouder voor 3 dagen in de week. Nu is er een nieuwe regeling, zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen. Nu vraag k mij af of ik daar ook onder val. Ik heb al gebeld met UWV en ze zeggen me dat ik het gewoon moet indienen en maar moet kijken of het word goedgekeurd. Ik wil het graag zeker weten anders zit ik dadelijk 4 maanden zonder inkomen. Dat zou me overigens niet weerhouden om het niet te proberen om weer zwanger te worden maar dan ben ik er wel op voorbereid en zou ik misschien nog wat anders kunnen regelen. Dus wie kan me hiermee helpen. : : Groetjes Simone
Ik was net even iets voor mezelf aan het opzoeken en ik vond dit .. misschien heb je er iets aan.. Vrouwelijke zelfstandigen hebben geen recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Zij kunnen zich wel particulier verzekeren. Sommige verzekeraars hanteren echter een wachttijd en keren de eerste twee jaar na afsluiten niet uit. Succes!
Regeling is net veranderd en zwangeren hebben wel recht op een WAZO uitkering. Volgens mij is een gastouder toch niet een 'echte' zelfstandige of wel?
Hmm, misschien is het handiger om eens rechtstreeks met het ministerie contact op te nemen? Neem aan dat dit onder SoZa valt?
Ik weet niet hoe ze het noemen maar er is in iedergeval weer een uitkering voor zelfstandige vrouwen die een kindje krijgen. Zwangerschapsverlof dus voor de zwangere zelfstandige
een zelfstandige ondernemer loopt ondernemersrisico, dat wil zeggen dat ze onzeker is over haar inkomen. Gaat voor een gastouder niet echt op, dus geen recht op wazo/zez.
Je bent als gastouder wel 'zelfstandige' als je een bedrijfje hebt opgericht (eenmanszaak) en ingeschreven staat bij de kamer van koophandel. Ik ben ook drie dagen in de week gastouder en dat doe ik vanuit mijn eenmanszaakje 'Moedergevoel'. Ik stuur facturen en draag eens per jaar inkomstenbelasting af. Geen BTW want gastouderschap is BTW-vrij. Maar je moet wel minimaal aantal uren werken als zelfstandige (weet niet precies hoeveel), wil je in aanmerking komen voor de zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen. Ik ga het eens even opzoeken op internet! Ik kom erop terug!
1 juli 2008: zwangerschapsuitkering voor vrouwelijke zelfstandige ondernemers Bron: Ministerie SZW | Datum: 03-12-2007 Vrouwelijke zelfstandigen krijgen een wettelijk recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering van minimaal zestien weken. De hoogte van de uitkering uit de Zelfstandig en Zwanger-regeling (ZEZ-regeling) hangt af van de inkomsten van de zelfstandige in het jaar voor de uitkering wordt uitgekeerd. De uitkering bedraagt maximaal het wettelijk minimumloon (1.317 euro bruto per maand). Dit heeft de ministerraad besloten op voorstel van minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De belangrijkste reden om tot deze regeling te komen is de bescherming van moeder en kind. Veel vrouwelijke zelfstandigen maken geen gebruik van de bestaande mogelijkheid om zich te verzekeren tegen inkomensverlies door zwangerschap en bevalling. Deze verzekering kent een aantal beperkingen. De verzekering is alleen af te sluiten in combinatie met een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ook kennen veel verzekeraars een wachttijd van twee jaar. De nieuwe regeling vermindert de financiële noodzaak voor zelfstandigen om tijdens de zwangerschap lange tijd door te werken en na de bevalling weer snel te beginnen. Eerder heeft de rechter vastgesteld dat de regering op grond van internationale verplichtingen geen plicht heeft om met een regeling te komen voor zwangere zelfstandigen. De regeling geldt ook voor de meewerkende echtgenoot van een zelfstandige. De wet wordt uitgevoerd door de UWV en betaald uit de algemene middelen. De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden pas openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer. De beoogde invoeringsdatum is 1 juli 2008.
....en dit vond ik op de site van de KvK. Vrouwelijke zelfstandigen hebben sinds 4 juni 2008 minimaal 16 weken recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. De uitkering bedraagt maximaal het minimumloon. Voorwaarde is dat de zelfstandige in het voorafgaande jaar minimaal 1225 uur heeft gewerkt. Was dit minder, dan hangt de hoogte van de uitkering af van de winst en inkomsten. De belangrijkste reden voor deze nieuwe wetgeving is de bescherming van moeder en kind. Veel vrouwelijke zelfstandigen verzekeren zich niet tegen inkomensverlies door zwangerschap en bevalling. Met deze nieuwe regel hoeven zelfstandigen tijdens hun zwangerschap minder lang door te werken. Ook is het minder noodzakelijk na de bevalling snel weer te beginnen. Meer informatie Op de site van het ministerie van SZW is meer informatie beschikbaar over de zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Bron: Ministerie van SZW
Als je geen bedrijfje hebt en je bent wel gastouder, dan kun je bij de Kamer van Koophandel informatie en advies krijgen of het verstandig is om een eenmanszaakje op te starten. Succes! Groetjes Golfola