Zwangerschapsverlof en vakantie...........................

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mussie, 19 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mussie

mussie Fanatiek lid

5 jan 2006
    2.000
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik heb een ingewikkeld vraagje,
    ik kreeg gisteren bericht dat vanaf 9 juni mijn zwangerschapsverlof in gaat. Dit is dan 6 weken van te voren. Ik was van plan om 4 weken van te voren te stoppen. Dit omdat ik dacht, dan hebben we toch zomervakantie, en kan ik die 2 weken mooi bewaren voor na de bevalling, om nog even extra te genieten van ons wondertje. Maar nu zag ik dat ze 2 weken van me zomervakantie erbij hebben gerekend. Ik zal dus 6 weken van tevoren stoppen met werken en dat is dan incl 2 weken van me vakantie.Ik mag natuurlijk wel 4 weken van te voren stoppen ipv 6, maar de weken die ik extra op wil nemen gaan hoe dan ook van me vakantie af.Ik werk in het onderwijs en was er eigenlijk vanuit gegaan dat mijn vakantie niet meegerekend zou worden.Weet iemand hoe dit zit?
    Liefs, mussie

2. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Hey meis,

Volgens mij mag je zelf aangeven wanneer je stopt. Met 4 ,5 of 6 weken.
    Hoe het in het onderwijs zit zou ik niet weten. Er zijn best wat meiden hier die in het onderwijs zitten dus wellicht kunnen zij je wat advies geven.Anders je cao er op nakijken.
    Ik wilde eigenlijk even hallo zeggen :)

3. Germpie85

Germpie85 Niet meer actief

Ikzelf niet persé..

Maar mn schoonzusje wel. Zij is zwanger en eind augustus uitgerekend. En werkt dus ook in het onderwijs.

Zij vertelde me vorige week nog dat je MAXIMAAL 3 weken van je vakantie er bij aan mag plakken.

Zij had namelijk ook zoiets van: 6 weken vantevoren begint de vakantie > hou ik 4 weken over, want dan loopt het over in verlof.

Maar nee.. Maximaal 3 weken dus...

4. mel1977

mel1977 Actief lid

Hoi

Ik werk ook in het onderwijs, VMBO.
    Ook ik ben uitgerekend in de zomervakantie en krijg daarom 3 weken "terug" + 1 week van de herfstvakantie. Aangezien de vakantie bij ons precies begint op het moment dat ik 4 weken voor de uitgerekende datum zit, heb ik mazzel.
    Weet personeelszaken niet hoe dit zit?

Succes

groetjes

5. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    In het basisonderwijs krijg je verlof wat in de vakantie valt alleen terug als er 3 of meer weken verlof in de vakantie valt. Dit geldt alleen voor de zomervakantie en je krijgt maximaal 3 weken terug. Als je 4 weken van te voren op wil nemen, heb je inderdaad kans dat er dus twee weken eerder verlof wordt verleend, zodat je 6 weken van te voren stopt.

6. Niet meer actief

mijn zus werkt als kinderleidster en heeft dus ook met de vakanties te maken... maar alle dagen dat jullie zeg maar vakantie hebben pinksteren, pasen etc etc e ndan uiteraard de zomervakantie gaan van je zwangerschapsverlof af.. (zeg ik het nu goed... je kan dus al die dagen bij je 16 weken verlof tellen) Mijn zus zit geloof ik bijna 6 maanden thuis.. na de zomervakantie hoeft zij pas weer te beginnen!

7. mussie

mussie Fanatiek lid

5 jan 2006
    2.000
    0
    0
    Noord-Holland
    Meiden dank voor jullie reactie's, het is duidelijk. De reactie's zijn over het algemeen wel hetzelfde. Alleen van onzewonder is anders, je zus bijna 6 maanden thuis, wat heerlijk! Maar ik denk dat het komt omdat pasen enz allemaal een soort van"losse" dagen vrij zijn.Dat je die dagen daarom allemaal bij elkaar op mag nemen. De zomervakantie is natuulijk 6 weken aan 1 stuk door. Ik weet nu iig dat het allemaal klopt. Nogmaals dank voor het reageren.
    Liefs, mussie

8. Niet meer actief

Hoi Mussie dat klopt. Mijn zus heeft dus het pluspunt dat ze eigenlijk rond die periode moet beginnen weer... maar ja dan is er zomervakantie :)

9. mussie

mussie Fanatiek lid

5 jan 2006
    2.000
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi wijfie, wat een bofferd! Laat haar er maar lekker van genieten ;)
    Liefs mussie

10. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    hier nog een zwangere juf

ik ben 5 aug uitgerekend en krijg 9 juli verlof.. 4 weken van te voren.
    Grote vakantie begint al op 28 juni.. ben dus vanaf 28 juni vrij.. 16 weken + 6 weken vakantie die ik terug krijg. Moet 10 december weer beginnen

werk trouwens in het vo.. volgens mij is dat anders dan bo

11. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Het is per school verschillend, ligt aan de CAO, wij hebben naast de landelijke CAO ook een gemeente CAO en daarin is bepaald dat ik ALLE vakantiedagen terug krijg, gevolg; van de voorjaarsvakantie tot na de zomervakantie aansluitend verlof. Er is ook nog verschil tussen openbaar en bijzonder onderwijs.

12. mussie

mussie Fanatiek lid

5 jan 2006
    2.000
    0
    0
    Noord-Holland
    Wat een verschillende reactie's allemaal. Het zal idd per school en gemeente wel verschillend zijn.Ik kijk wel wat ik doe, zolang ik me goed voel blijf ik lekker werken.Maar ik MOET wel die 4 weken van te voren opnemen, is verplicht bij ons.
    Meiden, nogmaals heel erg bedankt.
    Liefs, mussie

13. CreaLinda

CreaLinda Bekend lid

31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Ik krijg niets terug hoor!
    Het enige mazzeljte wat ik heb is dat ik 29 oktober met verlof ga, en dat is 5 weken voor de uitgerekende datum. Die week daarvoor is het herfstvakantie, dan neem ik geen verlof op, dus ik heb na de geboorte 11 weken, als onze blub op tijd komt dan (en gezien onze familie, is dat niet waarschijnlijk).

Linda

14. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Het staat mij bij dat je recht heb op heel je verlof en al je vakantiedagen, ook als beide overlappen.

Ik vind dit op internet:

Bijzonder zwanger of openbaar zwanger
    Er speelt een juridische discussie over de situatie dat het zwangerschapsverlof en bevallingsverlof samenvalt met een vastgestelde vakantieperiode. Zijn deze ‘verloren dagen’ compensabel of niet? Er liggen enkele rechterlijke uitspraken waarin rechters zich uitspreken vóór compensatie van die dagen voor zwangere leerkrachten. Althans voor zover het leraren in het bijzonder onderwijs betreft. Zwangere leerkrachten in het openbaar onderwijs komen tot nu toe helemaal niet voor compensatie in aanmerking.
    De AOb werkt er hard aan om de compensatie ook voor het openbaar onderwijs geregeld te krijgen.
    De regelgeving rond zwangerschaps-/vakantieverlof is sterk in beweging. Het is daarom aan te raden, mocht deze materie voor jou relevant zijn en je bent lid van de AOb, contact op te nemen met het Informatie en Advies Centrum van de AOB (0900-463 62 62, 5 eurocent per minuut).

Kijk ook hier:
    http://www.paboplein.nl/pabo.asp?cid=8

En deze:
    datum: 29 juni 2006
    bron: Persbericht AOb
    Op 29 juni 2006 is het CAO-akkoord Primair Onderwijs 2006-2007 ondertekend door de werknemersorganisaties (waaronder AOb) en de werkgeversvereniging.
    Belangrijk winstpunt in de arbeidsvoorwaarden is het door de onderwijsbond al jarenlange gewenste compensatie van het zwangerschapsverlof tijdens de schoolvakantie.
    Voor werknemers in het basisonderwijs waren de regels altijd anders dan voor werknemers in het bedrijfsleven. Daar is het simpel: wie zwangerschapsverlof heeft, mist niet opeens vakantiedagen. Die worden gewoon opgeschort en kunnen later opgenomen worden. In het primair onderwijs ging die regel níet op. Als het zwangerschaps- en bevallingsverlof samenviel met de schoolvakantie was dat gewoon pech.
    Voor de AOb was dit een hard punt in de onderhandelingen. Al jaren probeert de Algemene Onderwijsbond die ongelijkheid met het bedrijfsleven weg te poetsen. Met wisselend succes is daarover geprocedeerd, totdat hogere rechters compensatie voor het samenvallen van vakantie en zwangerschapsverlof afwees. Nu gaat dat op 1 augustus 2006 tóch veranderen. Op initiatief van de AOb is in de nieuwe cao voor het primair onderwijs geregeld dat alle juffen waarvan het zwangerschaps- of bevallingsverlof in de zomervakantie valt, recht hebben op maximaal drie weken compensatie. De regeling geldt deze zomer al!
    Afgesproken is verder dat dit compensatieverlof aansluitend op het zwangerschap- en bevallingsverlof, dan wel in de zomervakantie wordt opgenomen, behalve als werkgever en werknemer dat samen anders afspreken. En volgend jaar geldt de regeling voluit: wie zwangerschaps-of bevallingsverlof heeft in de zomer van 2007 kan drie weken aan het verlof vastplakken.
    Gerrit Stemerding, lid van het dagelijks bestuur van de onderwijsbond is tevreden. “Op dit punt liep het primair onderwijs achter bij het bedrijfsleven. Ik ben blij dat we die achterstand hebben ingelopen en eerlijk gezegd ben ik er ook trots op. We hebben er immers jaren voor geknokt om ook dit recht verzilverd te krijgen.”

Vanwege de vakantiespreiding in de regio’s levert het dit jaar al de volgende compensatie op:
    Noord: 3 weken
    Midden: 3 weken
    Zuid: 2 weken

Dat komt hier vandaan:
    http://www.aob.nl/i.aspx?a=6037

Blijf zelf kritisch, ik ben bang dat P&O het niet voor je doet.

15. mussie

mussie Fanatiek lid

5 jan 2006
    2.000
    0
    0
    Noord-Holland
    Dankjewel, ik ga er toch nog maar even achter aan ;)
    Liefs, mussie

16. Chantal87

Chantal87 Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.727
    0
    0
    Hoi Mussie,
    Ik kan je helemaal niet helpen.
    Wil je alleen even gedag zeggen en zie dat
    jij ook alweer 27weken bent. :thumup:
    Wat gaat de tijd snel he.
    groetjes van Chantal.

17. mussie

mussie Fanatiek lid

5 jan 2006
    2.000
    0
    0
    Noord-Holland
    Liefs, mussie

18. vagabond

vagabond Nieuw lid

9 mei 2007
    4
    0
    0
    volgens mij bepaal je altijd nog zelf wanneer je met verlof gaat.
    een werkgever mag dat zeker niet voor jou bepalen.

ik zal je cao eens door lezen en kijken wat er over in staat.
    en anders gewoon contact op nemen met de arbo dienst.

succes.

Deel Deze Pagina