Ouderschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door AuroraM, 28 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AuroraM

AuroraM Actief lid

15 mei 2013
    167
    1
    18
    Gooi
    even een praktische vraag. Ik heb van de week bij mijn leidinggevende aangegeven dat ik na de bevalling graag ouderschapsverlof wil opnemen en mijn voor keurs dag plus een uitwijk dag. Nu krijg ik terug dat mijn voor keurs dag niet kan maar de uitwijk dag wel. Ik heb gelezen dat een werk gever bezwaar kan maken bij zwaar wegende bedrijf belangen. Ik werk samen met een collega op een groep met kinderen en die dag die ik wil is de drukste van de week. Maar is dat een reden om nee te zeggen? Vind het moeilijk om dit zo zakelijk te spelen maar de dag die ik vraag komt mij gewoon het beste uit. Kost mij minder uren dus minder geld en ik heb die dag dan geen kinder opvang nodig voor drie kinderen. Dus, mijn vraag, mag mijn werkgever zomaar nee zeggen? En hoe kom ik daar achter? Ik heb een rechtsbijstand verzekering. Even bij hun informeren?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je werkgever mag nee zeggen vanwege zwaarwegende bedrijfsbelangen, maar bovenalles.... het moet IN OVERLEG blijven gaan.

Jouw werkgever heeft ook geen nee gezegd tegen je verzoek om ouderschapsverlof! Maar heeft aangegeven dat de door jou gewenste dag niet mogelijk is. En daarbij heeft hij ook nog aangegeven waarom, tenminste dat maak ik op uit je bericht. Je geeft in je bericht al aan dat het qua bezetting een vervelende dag is om verlof te gaan nemen.

Natuurlijk zou je in overleg kunnen gaan met je werkgever, maar zoals gezegd... er is alleen maar nee gezegd tegen jou gewenste dag.

3. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Hij mag met zwaarwegende redenen nee zeggen tegen ouderschapsverlof, anders niet.
    Over de dag die je vrij neemt mag hij zeker wat zeggen, want het moet qua bezetting wel uitkomen.

4. AuroraM

AuroraM Actief lid

15 mei 2013
    167
    1
    18
    Gooi
    Dank jullie wel voor de reacties. Mijn werkgever heeft geen expliciete reden gegeven waarom die ene dag niet kan btw. Dat vul ik zelf in.
    En inderdaad er is geen algemeen nee gezegd maar een nee tegen mijn voor keurs dag.

5. Nyneave

Nyneave Actief lid

11 sep 2013
    426
    0
    0
    Brabant
    Ik heb ook pas met mijn werkgever om de tafel gezeten ivm ouderschapsverlof aanvraag. Hij gaf toen aan dat de dag voor ouderschapsverlof in principe mijn keuze is en dat hij daar als werkgever in mee moet gaan.
    Volgens heb werd het een ander verhaal als ik op contractbasis minder uren zou willen gaan werken. Dan zou volgens hem wél het bedrijfsbelang een rol spelen. Ik weet niet precies of dat wettelijk inderdaad zo zit.

Hier was het gelukkig ook geen probleem omdat ik op voorhand al eea met mijn leidinggevende had doorgesproken.

6. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Het schijnt wettelijk tegenwoordig zo te zijn dat je zonder toestemming je contract mag veranderen van 40 naar 32 uur. Je werkgever moet dit goedkeuren en mag daar niets van zeggen.
    Mijn man gaat dat straks ook doen als zijn ouderschapsverlof op is. Zijn baas vindt het verlof ook niet echt leuk, maar hij snapt het wel. Hij wil niet dat hij definitief minder gaat werken, maar heeft er niets over te zeggen over die ene dag minder.
    Ik ga zelf na de zomervakantie mijn contract ook aanpassen van 40 naar 32.
    Maar misschien werk jij wel minder uren. Dan is het een ander verhaal.

TS: het moet in overleg gaan idd. Maar dan nog zou ik ergens wel een beetje geïrriteerd zijn over de afwijzing want voor je verlof hebben ze eigenlijk gewoon iemand anders in te zetten toch? Of kan jouw taak gewoon wegvallen? Lijkt me sterk...
    Voor jouw zwangerschapsverlof is toch ook iemand aangenomen? Dan kunnen zie diegene toch best houden tijdens je ouderschapsverlof op de door jouw gewenste dag....
    Maar ik denk misschien te simpel;)

7. AuroraM

AuroraM Actief lid

15 mei 2013
    167
    1
    18
    Gooi
    @krullie.. ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. Het maakt niet uit op welke dag ik ouderschapsverlof opneem. Er moet zo wie zo iemand mij vervangen. mijn voorkeur dag komt baas alleen niet goed uit. Een reden is niet gegeven . nu twijfel ik dus of ik dat hard moet spelen of mij er bij moet neerleggen. En terwijl ik dit schrijf denk ik ik ben gek. Er moet toch gewoon een gesprek over kunnen worden gevoerd. Alleen heb ik een bijzonder pittige leidinggevende en vind ik dat moeilijk. ;)

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dit is iets waarvan ik niet op de hoogte ben.

Wel is het zo dat je onder de Wet Aanpassing Arbeidsduur (WAA) het recht hebt om je contract aan te laten passen. Je kunt hier een beroep op doen wanneer je minimaal 2 jaar bij dit bedrijf hebt gewerkt.

ook hierbij kan een werkgever het alleen maar weigeren bij zwaarwegende bedrijfsbelangen. En wanneer je bij een bedrijf werkt met minder dan 10 mensen, dan valt het niet onder de WAA

9. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Ik zou gewoon nog een gesprek aangaan. Dan kan je ook uitleggen hoeveel extra kosten het voor jou meebrengt i.v.m. kinderopvang etc. Dan weet je in ieder geval zeker dat jouw belangen goed worden meegewogen.

10. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Dat is het dan toch? ? Ik weet niet hoe het heet maar het klinkt t zelfde. Aantal mensen hebben gezegd dat t alleen voor max 1 dag minder van 40 naar 32.
    Maar die kunnen er ook naast zitten. Ik weet het eerlijk gezegd ook niet. Heb het ook maar gehoord.
    Jij weet er veel meer van!

Deel Deze Pagina