Dag UWV webteam, Ik ben momenteel zwanger en medio augustus uitgerekend. Ik woon en werk in Nederland. Mijn man daarentegen woont en werkt in Turkije. Graag zou ik mijn zwangerschapsverlofperiode na de bevalling, in Turkije willen verblijven. Voor een duur van 2,5 maanden is het geloof ik dan. Daaraansluitend wil ik circa 3 maanden ouderschaps en 3 maanden onbetaald verlof opnemen en dit eveneens in Turkije doorbrengen. Ik zal dan terugkeren naar Nederland en mijn werk hervatten. Heb ik het goed begrepen dat dit niet van invloed is op mijn Ziektewet-uitkering ivm zwangerschap? Wat als dezelfde scenario zich afspeelt alleen hervat ik mijn werk niet, maar keer ik alleen terug naar Nederland voor korte duur schrijf me vervolgens uit en zal emigreren naar Turkije? Alvast bedankt voor uw antwoord! Mvg Carlien uit Limburg
Beste Carlien, Je bent zwanger en wilt na je bevalling voor de resterende duur van je verlof in Turkije doorbrengen. Dit is voor je zwangerschapsuitkering geen probleem. Geef via het wijzigingsformulier door dat je naar Turkije gaat. Ben je na je zwangerschap ziek? Dan zal je werkgever je ziekmelden. Er kan dan geen sprake zijn van ouderschapsverlof of onbetaald verlof. Bespreek in elk geval met je werkgever of je na je verlof naar het buitenland mag. Is er na je bevalling sprake van ziekte en vindt je werkgever het goed dat je naar het buitenland gaat? Dan zijn er nog wel plichten vanuit UWV. Ga je terug naar Nederland om je uit te schrijven en je baan op te zeggen? Dit kan zeker gevolgen hebben voor je recht op Ziektewet-uitkering. Mijn advies is om te bellen met mijn collegas van UWV Telefoon Werknemers 0900-9294 en even te vragen naar de afdeling Internationaal. Mijn collegas kunnen je informeren in welke gevallen je een uitkering mee kunt nemen naar het buitenland. Ik wens je nog een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Martijn, Hartelijk dank voor jouw antwoord en snelle reactie! Nu ik mijn verhaal teruglees zie ik dat sommige delen voor meerdere uitleg vatbaar zijn. Ik ben geensinds van plan om een beroep te doen op een uitkering Ziektewet wanneer ik ga emigreren maar vroeg mij af of mijn eerder genoten Ziektewet-uitkering tijdens mijn verlof periode zwangerschap in gevaar zou komen wanneer ik in 2016 zal emigreren na een verblijf in Turkije. Als ik jouw antwoord lees niet. Wat in het geval ik net na mijn bevalling zal uitschrijven uit Nederland en naar Turkije emigreer en mijn bevallingsverlof in Turkije zal opnemen? Heeft dit dan wel gevolgen voor mijn uitkering? Zo ja, dan zou ik mezelf beter niet kunnen uitschrijven, in Turkije kunnen 'verblijven' ipv 'wonen' voor een aantal maanden, weer terugkeren naar Nederland om mezelf uit te schrijven en naar Turkije emigreren en officieel 'wonen'. Klinkt mij wat bureaucratisch om mijn uitkering te kunnen behouden? Alvast bedankt!
Beste Carlien, Aah o.k. Bedankt voor de aanvullende info. Als je tijdens je zwangerschaps- of bevallingsverlof emigreert naar Turkije, kan je jouw zwangerschapsuitkering blijven ontvangen. Je kan je uitkering niet naar alle landen meenemen maar Turkije kan, omdat dit een verdragsland is. Het meenemen van je uitkering naar Turkije kan alleen als je de Nederlandse of Turkse nationaliteit hebt. Geef wel tijdig aan UWV door dat je gaat emigreren zodat we weten waar de post naartoe moet. Verblijf je al in Turkije op het moment dat je bevalt? Dan is het belangrijk ook aan UWV door te geven wanneer je bevallen bent. Normaal gesproken krijgt UWV dit door van de gemeente maar bij een bevalling in het buitenland gaat dit niet automatisch. Actuele informatie over het meenemen van je uitkering naar het buitenland vind je hier. Hier vind je ook een lijst met verdragslanden. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hartelijk dank voor jouw antwoord Ellen! Het is mij nu helemaal duidelijk Met vriendelijke groet, Carlien
Beste UWV webteam, Ik heb inmiddels een aanvullende vraag om voor te leggen Ik zal gedurende mijn zwangerschapsverlof geloof ik een zogenoemde WAZA uitkering ontvangen. Nu ben ik inmiddels 100% ziek verklaard door de bedrijfsarts en dit is daarnaast ook gemeld bij het UWV, door ernstige bekkenklachten. Aangezien mijn buik alleen verder zal groeien en de hormonen zullen toenemen is het aannemelijk te veronderstellen dat deze toestand zich niet zal verbeteren guderende de zwangerschap. Is het bij ziek verklaring door zwangerschap in deze situatie ook mogelijk om naar het buitenland gaan voor mijn bevalling, met behoud van de salaris(vergoeding) die het UWV aan mijn werkgever betaald? Of dien ik geacht hier gedurende de ziekteperiode in Nederland te zijn? Alvast dank en mvg Catrien
Beste Catrien, Bijna goed, de zwangerschapsuitkering heet de WAZO. Ik begrijp dat je nu bent ziek gemeld ten gevolge van je zwangerschap. Je verwacht dat je tot aan het zwangerschapsverlof ziek blijft. De vraag of je met een zwangerschaps- of bevallingsverlof naar het buitenland kan is door mijn collega Ellen beantwoord. Ik ga er van uit dat je nu bedoelt of je tijdens de periode dat je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap ook naar het buitenland mag. In dit geval kan je de uitkering ook meenemen naar Turkije. Meer informatie over Met een Ziektewet-uitkering naar het buitenland vind je hier . Ik wens je een zo goed mogelijke zwangerschap verder. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV
Beste Yvonne, Inderdaad, gedurende mijn ziekte was nu mijn specifieke vraag. Ik wilde dat ook voor de zekerheid checken. Ik heb op de link gekeken en zie bij Turkije staan 'landenfactor vervolg-uitkering WGA*' 0,6. Betekent dit dat ik maar 0,6 x mijn salaris kan meekrijgen? Zowel bij mijn WAZO en WW bij zwangerschap? En is er hier dan onderscheidt tussen emigratie of alleen verblijf in het buitenland? Ik zie ook een aparte categorie staan voor ambtenaren. Ik ben namelijk (gemeente)ambtenaar. Betekent dat deze factor niet voor mij geldt? Bedankt! Mvg Carlien
Beste Carlien, De uitzondering voor ambtenaren is alleen van toepassing tijdens je dienstverband. Ik ga er van uit dat je tijdens je dienstverband dus niet woont in Turkije maar alleen daar verblijft. Bij een verblijf in het buitenland verandert er niets aan de hoogte van je uitkering. Ga je wonen in het buitenland? Dan geldt inderdaad de landenfactor. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ella, Eigenlijk is dat precies wat ik momenteel aan het overwegen ben, wonen of verblijven in Turkije gedurende mijn Ziektewet en WAZO-uitkering, ook deels afhankelijk van wat de gevolgen zijn voor mijn UWV-uitkering(en). Het is mij blijkbaar toch nog niet helder wat de gevolgen zijn van de keuze tussen emigreren of verblijf in het buitenland. De landenfactor is door jullie niet eerder ter sprake gebracht (vind ik wel relevant om te weten bij de afweging) en ik veronderstelde ook dat deze helemaal niet van toepassing zou zijn in mijn situatie. Ik ben aan het overwegen om VOOR ingang van mijn bevallingsverlof, en gedurende mijn Ziektewet-uitkeringsperiode (momenteel 100% ziek door bekkeninstabiliteit) mij uit te schrijven en te emigreren naar Turkije en NA mijn zwangerschaps- en bevallingsverlof uit dienst te treden. Dit betekent dat ik gedurende deze periode feitelijk nog ambtenaar ben, maar ook dat ik gedurende deze periode, ook Ziektewetperiode, in het buitenland zal wonen en niet verblijven. Indien de landenfactor een rol zou spelen in dit verhaal, betekent dit omdat ik ambtenaar ben, ik onder de uitzonderingen val en dat dit niet voor mij van toepassing is en ik altijd 100% uitkering kan meekrijgen, ongeachte emigratie e.d.? Ik lees op de UWV-website over de landenfactor: ********** "Wilt u in het buitenland gaan wonen en heeft u een uitkering van UWV? Dan kunt u uw uitkering soms meenemen. Dat hangt af van de afspraken die Nederland met het land heeft gemaakt over het behouden van uw uitkering als in het buitenland gaat wonen. Deze afspraken zijn voor elk land en voor elke uitkering anders. U kunt dit nagaan in het overzicht van landen waar u uw uitkering mee naartoe kunt nemen. Is de hoogte van mijn uitkering altijd dezelfde? Verhuist u naar een ander land en kunt u uw uitkering volgens het overzicht meenemen? Dan is de uitkering in het buitenland niet altijd even hoog als de uitkering die u in Nederland kreeg. Zolang u een loongerelateerde WGA-uitkering heeft, is de hoogte hetzelfde. Ontvangt u een vervolguitkering of gaat u deze ontvangen? Dan wordt die uitkering verlaagd met een landenfactor. Deze factor is het resultaat van de vergelijking tussen de kosten van het levensonderhoud in Nederland en het land waar u gaat wonen." *********** Het gaat mij om de laatste alinea. Volgens mij is de Ziektewetuitkering ten gevolge van zwangerschap en de WAZO uitkering een loongerelateerde WGA-uitkering en geen vervolguitkering? En dan is de landenfactor toch helemaal niet van toepassing?! Wat is een voorbeeld van een loongerelateerde WGA-uitkering en wat is een voorbeeld van een vervolguitkering? Het enige wat ik momenteel wel weet is dat bij een verblijf in het buitenland ik altijd een uitkering, voor 100% kan meekrijgen en bij het wonen in Turkije er meer beperkingen zijn. Indien in mijn geval die beperkingen een rol gaan spelen (gekort worden op uitkering etc) dan zal ik mij uiteraard niet eerder uitschrijven en emigreren tot na mijn ziektewet en WAZO-periode. Dit betekent dus feitelijk dat ik een retourticket zou moeten boeken alleen om mij 'feitelijk' uit te schrijven. Ik vind dit toch een beetje een rare gang van zaken. Klinkt mij, zelfs als ambtenaar, nogal bureaucratisch in de oren. Is het niet mogelijk hiervoor afspraken te maken met het UWV? Hartelijk dank alvast voor jouw /jullie reactie! Groeten, Carlien
Beste Carlien, Excuses voor de verwarring! De landenfactor geldt inderdaad niet voor de Ziektewet en zwangerschapsuitkering. Wat de hoogte van jouw uitkering betreft, maakt het dus niet uit of je in Turkije verblijft of daar echt gaat wonen. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ellen, Dat is dan een hele opluchting voor mij Nou, het is ook ingewikkelde materie. Bedankt voor jullie hulp en fijn dat er zoiets bestaat als het UWV-webcareteam! Groetjes, Carlien