Wanneer tijdens zwangerschapsverlof ww aanvragen

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Bloem04, 10 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem04

Bloem04 Lid

11 feb 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemiddag,

Vanaf deze week ben ik met verlof. Ik wacht nog op de bevestiging van de hoogte en duur van de zwangerschapsuitkering. Ik heb wel een brief gehad dat UWV de aanvraag ontvangen heeft.

Helaas zal mijn werk tijdens mijn verlof zijn werkzaamheden beëindigen en vanaf 1 juli niet meer bestaan. Mijn verlof zal lopen tot ongeveer eind augustus.

Nu zal ik na mijn verlof de ww in gaan mocht ik geen baan gevonden hebben. Graag zou ik willen weten wanneer ik mijn ww aan dien te vragen? Voor 1 juli of voor einde verlof? Hoe gaat dit in zijn werk?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Bloem04,

Tijdens je zwangerschapsverlof ga je uit dienst. Je wilt weten hoe het dan zit met de aanvraag van de WW-uitkering.

Heb je na afloop van je verlof nog geen nieuwe baan? Dan kun je een WW-uitkering aanvragen. Dit kan vanaf een maand voor je verlof afloopt. Denk er aan dat je jezelf op dat moment ook inschrijft als werkzoekende.

De WW-aanvraag en de inschrijving als werkzoekende kun je hier regelen.

Je geeft aan dat je nog wacht op de beslissing op de aanvraag van jouw zwangerschapsuitkering. Binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag krijg je de beslissing thuisgestuurd. Op dat moment zal UWV beginnen met betalen. In de meeste gevallen gaan de betalingen via je werkgever. Je werkgever blijft jouw loon doorbetalen.

Het is belangrijk dat je werkgever van te voren bij UWV meldt dat je uit dienst gaat tijdens je verlof en dat de betalingen vanaf dat moment op jouw rekening gestort moeten worden.

Ik wens je een fijn verlof!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Bloem04

Bloem04 Lid

11 feb 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reactie. Ik kan dus een maand voor einde verlof ww aanvragen. Wanneer dient dit uiterlijk gebeurd te zijn.

U geeft aan dat binnen 4 weken na aanvraag zwangerschapsuitkering de beslissing wordt gegeven. Ik heb echter een brief ontvangen waarin het volgende staat:

Op 7 april 2015 hebben wij een aanvraag ontvangen voor een WAZO-uitkering met ingang van 7 mei 2015.
    Wij beoordelen of u een WAZO uitkering krijgt. U ontvangt hierover uiterlijk vier weken na 7 mei 2015 onze beslissing.
    . Klopt dit dan wel?

Er is idd aangegeven dat de uitkering direct aan mij uitbetaald zal worden

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Bloem04,

Het klopt dat je uiterlijk vier weken na de ingangsdatum van de zwangerschapsuitkering de beslissing over de uitkering krijgt. Excuses dat je in eerste instantie een ander antwoord hebt gekregen.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina