Mag een werkgever het advies van een gynaecoloog negeren?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door casme, 8 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. casme

    casme Nieuw lid

    8 okt 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

    Ik ben 27 weken zwanger en ik werk sinds 3 weken halve dagen ivm lage rugklachten. Nu ben ik van de week in het ziekenhuis geweest, omdat ik erg veel last had van harde buiken. Ik ben onderzocht door de gynaecoloog en de verloskundige en allebei gaven zij mij het expliciete advies een week heel rustig aan doen en absoluut niet aan het werk.
    Toen ik dit verhaal vertelde aan mijn werkgever kwam de vraag wat rust precies was en of ik het niet rustig aan kon doen op het werk (Ik werk op het VO met Cluster 4 leerlingen). Met de baby was alles goed dus wat was er op tegen om gewoon halve dagen te blijven werken.
    Mijn vraag is als een gynaecoloog het advies geeft een week rust te nemen mag een werkgever dit naast zich neerleggen?

    Mvg
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste casme,

    Je wilt weten of je werkgever het advies van de gynaecoloog naast zich neer kan leggen.

    UWV Webcare is niet bevoegd je hierin te adviseren. Nu wil ik je wel op weg helpen. Wat je zou kunnen doen is je werkgever vragen om een afspraak te maken met de bedrijfsarts/Arbo-arts. Geeft deze persoon net als de gynaecoloog en verloskundige aan dat je absolute rust moet houden? Je werkgever kan het oordeel van de bedrijfsarts overnemen, maar is niet daartoe verplicht.

    Blijft je werkgever van mening dat je best halve dagen kunt blijven werken tegen het advies in van de bedrijfsarts? En jij bent het daar niet mee eens? Vraag je werkgever dan om deskundigenoordeel aan te vragen bij UWV.

    Voor meer advies kun je beter contact opnemen met het Juridisch Loket, vakbond of rechtsbijstandsverzekering.

    Ik wens je heel veel beterschap.

    Met vriendelijke groet,

    Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     

Deel Deze Pagina