Ik ben ongepland zwanger en ondanks dat ik absoluut niet in de ideale situatie zit, heb ik wel besloten dat ik hiervoor wil vechten, gelukkig met de steun van mijn omgeving. Hoe moeilijk het ook zal worden, er moeten mogelijkheden zijn om dit voor elkaar te krijgen. Ik ben 25, mijn vorige hbo opleiding niet afgemaakt en ben nu weer opnieuw met een opleiding begonnen. Om financieel iets meer ruimte te krijgen heb ik mijn eigen huisje opgezegd en ben ik dus bij mijn moeder gaan wonen. Op dit moment geen fulltime baan, maar dus parttime (0-uren contract), naast mijn studie. Nu zou ik graag willen weten hoe dat bijv. zit met zwangerschapsverlof. Heb ik daar recht op? De kans is groot dat ik niet heel mijn zwangerschap kan blijven werken, ook met het oog op mijn diabetes (chronisch, type 1). Zijn er mogelijkheden voor financiele ondersteuning in mijn situatie, door bijv. een uitkering? Ik heb namelijk nog geen idee...... Maar merk al wel dat het werk wat ik doe (horeca, bediening) lichamelijk misschien te zwaar gaat worden. Alvast bedankt voor het meedenken....
Beste Silozy, Ziektewet Je geeft aan dat het lichamelijk moeilijk wordt om te werken. Wanneer je niet meer (volledig) kunt werken, meld je je ziek bij je werkgever. Soms heb je bij ziekte recht op loon en soms op een ziektewet-uitkering (ZW) van UWV. Dit hangt af van je contract en van de aard van je klachten: Kun je niet meer werken door zwangerschapsgerelateerde klachten? Dan kan je werkgever de ZW voor je aanvragen bij UWV. Je krijgt dan een oproep van onze verzekeringsarts. Als hij oordeelt dat klachten het gevolg zijn van je zwangerschap, heb je recht op een ziektewet-uitkering van UWV. Deze is 100% van je dagloon. Dat is het SV-loon dat je gemiddeld per dag hebt verdiend in de 12 maanden voor je ziek werd. Ben je ziek, maar niet vanwege je zwangerschap? Dan moet je werkgever je loon doorbetalen over de periode dat je al was opgeroepen/ingeroosterd. Na de oproepperiode kun je zelf ZW aanvragen bij UWV. Deze is 70% van je dagloon. Om een uitkering aan te vragen neem je contact op met UWV Telefoon (0900 - 9294). Zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) Als je ziek blijft tot 6 weken voor je uitgerekende datum, heb je ongeacht de aard van je klachten recht op 16 weken WAZO. Deze gaat 6 weken voor de uitgerekende datum in, en duurt tot 10 weken na de bevalling. De WAZO moet je ook zelf aanvragen. Hiervoor neem je 8 weken voor je bent uitgerekend contact op met UWV Telefoon. Je ook recht op WAZO als je part-time of met een oproepcontract werkt, mits je in de 10 weken voor je (vermoedelijke) bevallingsdatum nog hebt gewerkt. De WAZO duurt 16 weken. Als je gewoon blijft werken, mag je zelf kiezen wanneer het verlof ingaat: 6 tot 4 weken voor de uitgerekende datum. Afhankelijk van de ingangsdatum eindigt het verlof 10 tot 12 weken na de bevalling. Je werkgever kan het verlof voor je aanvragen. De WAZO is 100% van het SV-loon dat je gemiddelde per dag verdiende in de laatste 4 weken of de laatste kalendermaand voor je verlof. Als je in deze periode ziek was, wordt het gebaseerd op de laatste periode voordat je ziek werd. Op onze website vind je actuele informatie over de ZW en de WAZO. Ik wens je goede feestdagen. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare