thuisbevalling verhoogt babysterfte

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door gaby1986, 3 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    ikzelf ben in het buitenland bevallen (gekgenoeg Frankrijk) en heerlijk met een ruggeprik zonder problemen. als ik de verhalen hoor van mijn Nederlandse vriendinnen, dan schrik ik daar wel van.

zij wilde niet thuis bevallen, maar doordat de verloskundige te lang wachte en de bevalling blijkbaar vrij snel ging. zijn mijn vriendinnen wel thuisbevallen. gelukkig is alles goedgegaan, maar ik vind het belachelijk dat als je niet thuis wil bevallen ze verloskundigen zo lang wachten het ook wel eens anders kan lopen. je zou zeggen dat zij genoeg ervaring hebben. Misschien ben ik een uitzondering, maar ik ken nu al 4 mensen waar dit is gebeurd. en zoveel vrienden heb ik niet die al zijn bevallen. Geloof dat je pas naar het ziekenhuis mag als je om de 3 minuten weeen hebt. Maar blijkbaar gaat het bij sommigen dan zo snel dat ze geen tijd meer hebben om naar het ziekenhuis te gaan, laat staan dan nog mogen kiezen voor een ruggeprik als ze toch nog naar het zieknhuis terechtkomen.(dan zeggen ze dat het te laat is voor een ruggeprik) Waarom veranderen ze die regel niet naar om de 5 minuten, zoals het vroeger ook was. Inmiddels woon ik weer in Nederland en wil bij mijn volgende kleine absoluut niet thuis bevallen en ik wil een ruggeprik.

Maar ook andersom. Mijn zus wilde 2 keer thuisbevallen. ze had persweeen maar geen ontsluiting. verloskundige besloot pas na 24 uur haar naar het ziekenhuis te sturen . daar beviel ze vrijwel direct. gevolg: ze kon de bevalling niet meer zelf omdat ze volledig was uitgeput. daardoor miste ze de emotie en binding met de kleine, ze had door die 24 uur al een klein trauma. daardoor had ze een lichte vorm van postnatale depressie. kan ook niet de bedoeling zijn.

het wordt tijd dat ze beter gaan communiceren (verloskundige en ziekenhuis) met elkaar en luisteren naar de patienten. Het is ons lijf en ons kind.

2. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Ik vind het niet zo gek dat babysterfte hoger is bij thuisbevalling. Je hebt immers niet de beschikking over de artsen, apparatuur en medicijnen die in het ziekenhuis aanwezig zijn.

Ik ben in Belgie in een ziekenhuis bevallen (poliklinisch) en dat was super. Thuis de weeen weggepuft samen met m'n vriend en vroedvrouw. Bij 4 cm ontsluiting zijn we naar het ziekenhuis gegaan. Mijn ontsluiting ging erg snel, waardoor ik al volledig was tegen de tijd dat de ruggeprik erin zou gaan. Achteraf gezien heb ik het goed gered zonder ruggeprik, en kon ik tenminste in de houdingen persen die ik het fijnst vond.

In Belgie is het veel beter geregeld dan in Nederland. Je hebt veel keuzevrijheid, poliklinisch bevallen kost geen vermogen (ik heb 75 euro betaald, inclusief ontbijt en lunch voor mij en m'n vriend), en je hebt de optie om tot 5 dagen in het ziekenhuis te blijven (kost wel meer uiteraard).

3. Female

Female Niet meer actief

Dan ook krijg je bijna alles terug van de ziekenkas, helemaal als je ook een kliniplan verz. oid hebt afgesloten ;)

Ik ben nu 2 x in B bevallen, het is hier idd fantastisch geregeld. Thuisbevallen is niet gebruikelijk. Logisch en veel beter, als je het mij vraagt.

4. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    ben het helemaal met je eens bambammetje.
    Ik ben dan in Frankrijk bevallen, waar de sterfte ook hoog is, maar denk dat dat niet voor Parijs geldt. Parijs is vaak toch een ander verhaal dan de rest van Frankrijk. En daar willen ze absoluut niet het risico lopen dat je thuis bevalt, dus daar moet je optijd naar het ziekenhuis.

Mijn vliezen waren gebroken. en in Parijs is het zo dat als dat is gebeurd je direct naar het ziekenhuis moet. Je mag niet wachten tot de weeen beginnen. dus voor mij was het ontspannen. ben rustig naar het ziekenhuis gegaan en gelijk aan de monitor gelegd. omdat het risico op infecties groot is als je vliezen gebroken zijn krijg je wee-opwekkers om het te versnellen. heb de eerste weeen zelf weggepuft en daarna ruggenprik gekregen. Heel fijn en niets gevoeld van de weeen. Toen ik uiteindelijk er klaar voor was heb ik twee keer moeten persen en hij was er. (wat nou je kan niet persen als je een ruggeprik hebt gehad, ging bij mij prima) Wel met tangverlossing en moesten echt trekken en duwen. Mijn nicht heeft zo'n bevalling in Nederland gehad zonder ruggeprik en dat was een hel. Wellicht als dit thuis was gebeurd, dat het kind klem komt te zitten en het alsnog fout gaat.

Ik heb vanaf minuut 1 kunnen genieten van de kleine en was niet uitgeput.

ik moest 5 dagen in het ziekenhuis blijven, maar dat is de regel omdat ze geen kraamzorg kennen.

5. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Daar gáááán we weer. Ben thuisbevallen en ik ga dat (hopelijk) deze keer weer doen.
    Bevallen is geen ziekte, dus als het niet nodig is, ga ik liever niet naar het ziekenhuis waar allemaal zieke mensen zijn met bijbehorende bacteriën. Tig mensen aan je bed, een klinische omgeving, bah... neuh als het even kan, liever niet!

Ik vind overigens wel dat iedere vrouw een vrije keuze moet hebben, maar waarom van te voren al kiezen voor bijv. een (risicovolle) ruggenprik?

6. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Het gaat er niet om dat het thuisbevallen slecht zou zijn, maar dat het wat vaker mis gaat wanneer je thuis begint en dan naar het zkh moet, omdat de communicatie tussen vk's en gyn's vaak slecht verloopt. Dat is iets anders dan dat er baby's doodgaan bij thuisbevallingen, vind ik.

EDIT oh, lees nu het stukje pas (had het vanmorgen bij het ontbijtnieuws gehoord en daar mijn reactie op gebaseerd, maar dat item bracht het iets anders dan het in het stukje staat... Raar!)

7. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Ik was al zwanger toen ik via mijn werkgever bij een hospitalisatieverzekering werd aangemeld. En dan is er zoiets als wachttijd van 9 maanden, waarbij de hospitalisatiekosten in verband met zwangerschap niet worden vergoed toch?

8. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    niet verkeerd begrijpen!! Het is je eigen keus om thuis te bevallen en als je dat fijn vind en moet je dat ook zeker doen. Dat is wel het fijne hier in Nederland dat je zelf mag bepalen.

Maar neem aan dat je het er wel eens mee bent dat de communicatie en deskundigheid van de verloiskundige wel goed moet zijn en oprecht. dat als er een risico bestaat dat het verkeerd kan gaan, ze je wel optijd doorverwijst naar het ziekenhuis. en niet te lang wacht. Merendeels vanm de verloskundigen zullen ook wel goed handelen, maar er is naar mijn mening nog wel een groot percentage dat te laconiek is.

Je mag in Nederland gelukkig zlef bepalen, maar als je in het ziekenhuis wil en je krijgt niet eens de kans om naar het ziekenhuis te gaan vind ik ook niet goed.

9. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik ben het met je eens dat iedereen de vrije keuze moet hebben.
    Maar wat vind je van de uitkomst van het onderzoek?

Ikzelf had al eerder gehoord dat de babysterfte in Nederland behoorlijk hoog is omdat we zo ouderwets met bevallingen omgaan.
    Ondanks dat het naar mijn idee heel fijn is om de rust van thuis te hebben bij het bevallen gaan we wel naar het ziekenhuis.
    Ik ben namelijk ook zo iemand die bang is voor complicaties ed. en die angst is een stuk minder als ik in het ziekenhuis lig.

10. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Dat ben ik zeker met je eens, ik vind dat een vk heel goed moet luisteren naar de vrouw die aan het bevallen is en natuurlijk de expertise moet hebben om op tijd in te kunnen grijpen/door te sturen mocht dit nodig zijn.

11. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Dan vind ik het logisch dat je naar het zkh gaat, jij voelt je daar tenslotte fijner. Maar bij complicaties zijn ze ook niet altijd gelijk ter plaatse, een poliklinische bevalling doet je vk, dus er is dan niet altijd direct een gyn oid beschikbaar.

Dat de babysterfte hier hoger ligt, heeft niks met thuisbevallingen te maken. Althans dat kwam een tijdje terug uit een onderzoek, zal even kijken of ik dat kan terugvinden.

EDIT: heb het gevonden, hier bij een stukje daaruit:
    ... Nederlandse moeders zijn gemiddeld ouder, er zijn meer fertiliteitsbehandelingen en er worden meer meerlingen geboren, wat een hogere kans op complicaties en sterfte geeft. Ook heeft Nederland mogelijk veel allochtone zwangeren, een groep die een hoge perinatale sterfte kent. Uit recent, nog niet gepubliceerd onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid blijkt dat de thuisbevalling geen rol speelt bij de te hoge babysterfte: vrouwen bij wie de kans op complicaties klein is, kunnen even goed thuis bevallen als in het ziekenhuis.

In 2003 was er discussie over de betrouwbaarheid van het onderzoek. CDA-staatssecretaris C. Ross van Volksgezondheid beweerde dat de gegevens niet vergelijkbaar zouden zijn en dat Nederland nu eenmaal beter registreert dan andere landen. Later werden de gegevens wel serieus genomen.

Ook landen waarvan bekend is, dat ze hun data goed bijhouden scoren beter, zegt arts-epidemioloog Simone Buitendijk van TNO, die het internationale onderzoek leidde. „Bovendien kun je over mortaliteit moeilijk discussiëren: dood is dood.”

In Nederland vindt minder prenataal onderzoek plaats dan in andere Europese landen. Aangeboren afwijkingen worden in andere landen eerder ontdekt, waarna abortus mogelijk is. Ook worden te vroeg geboren baby's in andere landen minder conservatief behandeld. Te vroeg geboren baby’s die later dan vier weken na de geboorte overlijden, komen niet in deze statistieken voor. Maar, zegt epidemioloog Ashna Mohangoo van TNO die de data verzamelde en analyseerde: ook als je de sterfte na 28 weken zwangerschap in de Europese landen met elkaar vergelijkt, scoort Nederland slecht...

12. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Maar dit onderzoek 'bewijst' dus weer dat het er wel degelijk mee te maken heeft.
    Pfff die onderzoeken ook, erg handig als ze tegengestelde feiten rondstrooien!

13. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ieder zijn keus hierin. mijn zus is 3 keer thuis bevallen en alles is heel goed gegaan.
    ik ben in het ziekenhuis bevallen en dat ging ook super. bij deze zou ik graag in het kraamhotel willen bevallen maar dat doen ze niet meer dus dan toch maar het ziekenhuis.

14. Doodah

Doodah Lid

27 jul 2010
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een belabberd nieuwsbericht en ook een goede manier om onnodig angst aan te jagen voor een (natuurlijke) thuisbevalling. Vind het ook weer heel raar dat er geen verder informatie bij staat hoe en waarom dat het geval is...

15. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik geloof direct dat NL een hoger kindersterftecijfer heeft dan andere westerse landen. Maar ik denk dat de reden daarvan niet direct de thuisbevallingen zijn, maar een gebrek aan voldoende echo's en onderzoeken tijdens de zwangerschap. En ja, als dan tijdens de geboorte wordt ontdekt dat er iets mis is met het kindje en je bent thuis bevallen, dan is de kans groter dat het kindje overlijdt omdat je niet direct de beste medische zorg kan bieden. Maar zou de oplossing dan niet zijn om meer echo's en onderzoeken e.d. te doen ipv vrouwen ervan proberen te overtuigen in het zh te bevallen? In principe krijg je als vrouw maar 1 medische echo, namelijk met 20 weken. Dan zit je pas op de helft van de zwangerschap. Er kan dan toch nog van alles gebeuren? Waarom niet standaard een groei echo e.d.? Of denk ik nu te simpel?

16. Rosado

Rosado Niet meer actief

Overigens, ik ben zelf thuis bevallen van onze dochter en wil dat deze keer weer. Nu moet ik zeggen dat de vk's in de praktijk waar ik loop je snel doorsturen voor een extra echo als ze maar het minste vermoeden hebben dat er iets niet goed is. Zo heb ik een extra echo gekregen bij de gyn om te bepalen of ik wel voldoende vruchtwater had. Gelukkig was alles goed, maar ik verbaasde me over de reactie van de gyn. Ze was tegen mij hartstikke aardig hoor, maar ze vond het maar overdreven dat ik doorgestuurd was. Waarom denk ik dan. Liever het zeker voor het onzekere nemen is mijn idee. Maar zij denkt daar anders over? Vreemd vond ik...

17. FashiOn

FashiOn Niet meer actief

Ik twijfelde nog over thuisbevallen en in het ziekenhuis(ziekenhuis is wel duur als het niet medisch is)
    De vk zei wel dat niet medisch in het ziekenhuis hetzelfde als een thuisbevalling is en er 's nachts geen gyneacologen aanwezig zijn..
    Dat vind ik ook niet echt een prettig idee
    Nu ik dit lees lijkt het me ook niet echt fijn om thuis te bevallen, straks als er wat is ben je net te laat in het ziekenhuis en zijn er bijv. nog geen gyneacologen aanwezig:S

18. Bri

Bri Niet meer actief

Op nu.nl stond het er allemaal net even anders. Daar concluderen de onderzoekers van het UMC Utrecht dat de hogere babysterfte niet door thuisbevallingen komt, maar mogelijk door de begeleiding van laag-risico zwangerschappen door verloskundigen.

Hoge babysterfte mogelijk door verloskundigen | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Dus ook een poliklinische bevalling, onder begeleiding van een vk, kent die hogere sterfte dan een zogenaamde hoog-risico bevalling onder begeleiding van een gyn.
    Heeft eerder te maken met communicatie en risico-inschatting.

Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, probeer dan of je terecht kunt in een zkh waar wel 24/7 gynaecologen aanwezig zijn! Hangt er natuurlijk wel van af waar je woont.

by the way: ik ben 2 keer volkomen ongecompliceerd thuis bevallen en ben heel blij dat dit kon. maar soms vraag je je wel af, hoe het zou zijn gegaan als het moeizamer was verlopen...

19. Mama van 3

Mama van 3 Fanatiek lid

31 mei 2010
    3.254
    0
    0
    Ik heb juist een hele positieve ervaring tussen communcatie tussen vk en gyn! Ik wilde thuis bevallen, ging ook allemaal heel goed. In 8 uur tijd volledige ontsluiting. Dus hup vliezen breken, maar daar voelde onze vk dat hij in een stuit lag. Ze heeft in alle rust 112 gebeld, en meteen de dienstdoende gyn uit bed gebeld. Al met al is het bij ons heel goed verlopen, we werden netjes opgewacht in het ziekenhuis, 5 minuten later was de gyn er en kreeg ik een keizersnede... Dus hierin was de communicatie prima. Nu ook weer, er zijn toch medische aspecten bij onze zoon gevonden en met goed overleg met onze vk mogen wij extra's echo's en wordt de 20 weken echo in een medisch ziekenhuis gemaakt...

Deel Deze Pagina