Zwangerschapsverlof op je CV, als verder geen gaten?

Discussie in 'De lounge' gestart door SushiLover123, 18 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Zwangerschapsverlof op je CV?

1. Nee, hoort niet op een CV. Daar vragen ze wel naar.

2. Ja, je wil geen gaten op je CV, ook al is de rest nog zo goed.

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hallo allemaal,

Ik heb een vast contract bij een detacheerder en heb daar een interne CV. Deze wordt aan potentiële klanten aangeboden en als ze de CV interessant vinden, mag je op gesprek komen. Mijn CV is mooi aaneengesloten, met slechts 2 gaten:
    3 maanden in 2009
    4 maanden in 2012
    Beide waren voor mijn zwangerschapsverlof. Direct na mijn eerste verlof kon ik alweer aan de slag bij een nieuwe klant en daar heb ik gewerkt tot mijn tweede verlof. Mijn eerste verlof heb ik dan ook nooit op mijn CV gezet en daar is ook nooit om gevraagd. Ik vind ook niet, dat zoiets op een CV thuishoort. Als er een gat is, dan vragen ze daar wel naar, als je op gesprek bent, toch?

Nu is mijn tweede verlof (aangevuld met vakantiedagen) sinds afgelopen woensdag afgelopen. Ik kom er zojuist achter dat iemand intern mijn CV heeft aangepast. Nu staat mijn tweede verlof er ineens bij. Vreemd! Sowieso, dat dit zonder overleg is gebeurd, maar zoals ik al zei vind ik niet dat dit in een CV hoort.

Ik begrijp dat ze hiermee willen voorkomen, dat de klant achterdochtig wordt van zo'n groot gat en mij hierdoor niet uitnodigt voor een gesprek, maar aan de andere kant kan dat ook zo werken als ze zien dat ik kinderen heb, want sommige werknemers vinden het maar lastig, zo´n mama die thuis moet blijven als een kind ziek is. Dus wat kansen betreft is het mij om het even.

Wat denken jullie hiervan?

2. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    weg laten halen en je gevoel volgen. ik zou het doen zoals jij. en kom op. 4mnd is toch geen "Groot" gat?

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.280
    6.192
    113
    Ik vind zw verlof iets 'prive's' en hoort m.i. niet op een cv thuis. En ik vind dat je die 2 x verlof in een persoonlijk gesprek met de klant wel kan noemen indien ze er naar vragen. Als ze er niet naar vragen, zou ik het ook niet noemen.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Ik vind dat het er niet op hoort.
    Op onze interne CV's, die naar klanten gaan, staat niet van maand tot maand wat we allemaal gedaan hebben.
    Daar staan de gewone dingen op (opleidingen, werkervaring), en daarnaast een greep uit al die mooie projecten die je gedaan hebt. Als daar een paar maanden tussen zitten dat je een niet zo mooi project deed, of op de bank zat, of thuis zat met ziekte of zwangerschap, dan kun je dat gerust weglaten zonder dat het een klant opvalt. Het is toch ook totaal irrelevant voor die klant!?

Ik vind ook dat het in je nadeel kan werken. Het is nu heel duidelijk voor je klant dat je een baby hebt, en daar zijn ze niet allemaal van gecharmeerd.

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik ben het met je eens, ik vind ook dat het niet op je CV hoort en zou het dus weghalen.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Mijn eerste verlof staat niet op mijn CV, omdat dat is geweest binnen mijn laatste baan. Mijn verlof nu gaat wel een gat op mijn CV vormen en zal ik ook als verlof op m'n CV noemen.
    Ik ben niet zo bang dat dat verkeerd uit gaat pakken: het merendeel van de vrouwen heeft kinderen, dus als ze die allemaal aan de kant schuiven, hebben werkgevers echt een groot probleem.
    Ik zet het er juist op om zo duidelijk te maken dat mijn gezin compleet is en een werkgever niet meer rekening hoeft te houden met eventuele langdurige verloven. Heb een jaar of 7 geleden ook gesolliciteerd voor een nieuwe baan en werd toen vaak niet uitgenodigd, omdat ze gezien mijn leeftijd en burgerlijke staat ws bang waren dat ik binnenkort eens aan kinderen zou willen beginnen, (heb toen mijn dubbele achternaam veranderd naar enkel de achternaam van mijn man en toen werd ik ineens overal uitgenodigd... ;)).

Wat betreft 'lastig als mama thuis moet blijven als de kinderen ziek zijn': dat kan en mag papa ook. Dus dat lijkt me niet een bijzonder sterke reden om een vrouw met kinderen niet aan te nemen. Dan zouden ze mannen met kinderen ook niet aan moeten nemen ;)

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Gebeurt toch. Heb het zelfs hier op het forum een keer gelezen.

8. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Ik vind 2x 3 tot 4 maanden niet echt een groot gat, helemaal niet als je verder steeds aaneengesloten hebt gewerkt. Als het nou 8 mnd en 1 jaar was is het een ander verhaal.... Vind ook niet dat een verlof op een CV thuishoort en zou het er dus niet op vermelden.

9. Bri

Bri Niet meer actief

En zeker door klanten/opdrachtgevers!
    Die willen gewoon de perfecte uitvoerder, en in de huidige markt kunnen ze die ook krijgen. Dus als in hun ogen een vrouw-met-een-baby net even wat minder betrouwbaar is dan iemand anders, dan zullen ze die ander kiezen.

10. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Ik zie het niet als een gat hoor. Snap ook echt niet waarom je dat op je cv zou zetten.
    Als mensen mij vragen hoelang ik bij mn baas werk, zeg ik ook gewoon bijv. 2 jaar, en ga ik niet de maanden van mn verlof er af trekken. Zou het er lekker niet opzetten hoor.

Pas als ze tijdens het gesprek gaan vragen naar je gezinssituatie kan je evt. vertellen dat je nu net bevallen bent. Maar prive gaat de baas eigenlijk niks aan. Net zomin dat als je solliciteert terwijl je zwanger bent dat je dat ook niet hoeft te melden.

Deel Deze Pagina