hoe gaat wennen op een kdv?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door sunnybaby, 31 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    #1 sunnybaby, 31 dec 2009
    Laatst bewerkt: 31 dec 2009
    Over een maand gaat onze kleine voor het eerst naar een kdv en oppasoma. Nu vraag ik me af hoe ik hem het beste kan laten wennen. Hoe is dat bij jullie kindjes gegaan en wat is gebruikelijk bij kdv'en?

En nog ff een vraagje: hebben jullie nog tips om het wennen beter te laten verlopen? Hoe kan ik hem daarbij helpen en waar moet ik aan denken (qua spulletjes, gewoontes, etc.)

2. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Bij ons is ze de eerste keer 2 uurtjes gegaan, de tweede keer een ochtend en dat ging goed. Daarna is ze een hele dag gegaan maar dan haalde ik haar nog wel op tijd op (uur of 3 in de middag) Volgens mij gaat het wennen altijd een beetje zo, eerst paar uurtjes/dagdeel en dan hele dag. Maar dat ligt ook aan het kdv waar je kleine naartoe gaat.

Ze heeft weinig moeite gehad en ik gaf eigenlijk niks mee behalve speentjes en kleding. Volgens mij is het vooral belangrijk als je zelf gerust erop bent, dus heb je een goed gevoel bij het kdv, bij de leidster van de groep? Mij zeiden ze dat ik altijd mocht bellen, heb ik niet gedaan tenzij er echt wat was natuurlijk, maar het voelt goed daardoor.

Als je je kleine wilt helpen, mmmmm ik zou denken probeer er rustig heen te gaan en wat tijd te hebben voor de overdracht (dus niet 's ochtends moeten haasten) en zorg voor een duidelijke overdracht wat betreft het ritme zodat ze dat daar ook kunnen toepassen. en verder is t even zien ook hoe het gaat, wat de leidsters vertellen e.d. En, als je bv geeft, dan zou ik hem tijdig laten wennen aan het drinken uit een fles.

Groetjes, Sas!

3. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Danique gaat a.s. vrijdag voor het eerst wennen. Ik geef wel wat meer mee, zowieso haar tutkonijn (ruikt naar 'thuis' ) en haar puckababy en wrapper, want daar slaapt ze thuis ook altijd in. Verder exta kleertjes, speentjes, fles en voeding.
    Ik vind het ook heel moeilijk, maar het kdv waar ik haar naartoe breng is wel een plek waar ik haar gerust achter kan laten, alleen mijn moedergevoel is er nog niet zo klaar voor hihi.

Oja, a.s. vrijdag blijf ikzelf ook even eerst erbij, want dan heb ik gelijk overdrachtsgesprek met de leidsters, dan leg ik alles uit enzo wb ritme, voeding, hoe ze is, enz.
    Ik heb besloten om het ook even allemaal op te schrijven, kan ik ook niet als ik daar ben iets vergeten te vertellen....

4. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik heb een "gebruiksaanwijzing" geschreven voor de leidsters en heb haar op de afgesproken tijd en dag gebracht.
    Nadat ik alles klaar had en ik haar nog even had geknuffeld heb ik haar in handen van 1 van de leidsters gegeven.
    Ik heb haar nog een aai over haar bol gegeven en ben weg gegaan.
    Als je blijft hangen dan maak je het alleen maar moeilijker om weg te gaan.

Het wennen ging prima en ze heeft daar heerlijk geslapen en gegeten.
    Denk dat het meer mama's gevoel was wat moeilijk zat dan dat zij het erg vond.
    Je kan ze niet voorbereiden op een paar uurtjes kdv maar trust me dat het allemaal wel los loopt.
    Het is echt een vreselijk gevoel om weg te gaan maar achteraf viel het bet mee.
    En heel stiekum vond ik het ook een klein beetje lekker om even niet alles mee te moeten zeulen.
    Ook op het werk ben ik gewoon weer mezelf ipv mama en dat voelt ook lekker maar als ik een keus kreeg dan bleef ik thuis.

5. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Milan heeft een halve dag gewend bij het KDV. Maar volgens mij had hij het niet eens zo door.

Toen ik hem kwam halen moest hij even huilen (hij had me toch wel gemist volgens mij :D) maar verder ging het goed.

Had hem wel een truitje van mij meegegeven zodat hij toch mijn geur bij zich had. Hadden ze op het KDV aangeraden.

6. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

hoi hoi

ik werk zelf op een kdv

en bij ons mogen de "nieuwe" kindjes 2x komen wennen in de maand voordat ze echt gaan komen.

dit is meestal van 2 uurtjes, zo van 9u sochtends tot 11 en van 1 tot 3 maar andere tijden kunnen ook.

verder is het wennen meestal meer voor de mama's dan voor de kleintjes;) die merken er meestal neit zo veel van haha.

wat anderen hier ook al zeggen, neem iets mee wat vertrouwd is, een knuffel ofso met de geur van thuis/mama.

en net als kimmeding een 'gebruiksaanwijzing' maken over je kindje is heel handig voor de leidsters, ze kunnen dan nog eens terug lezen hoe of wat.

@lynn even offtopic, ik hoop dat je kleintje op het kdv in de pucababy of de wrapper mag slapen, want bij ons mogen we namelijk niets van dat soort dingen gebruiken, ivm wiegendood.

ookal slaap het kindje er thuis altijd in en slaapt het anders niet.. heel erg jammer want mijn eigen meisie slaapt ook ingebakerd, en die wil anders ook niet slapen, dat ga ik dus maar proberen af te bouwen voordat ze naar het kdv moet..

7. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

[/QUOTE}
    @lynn even offtopic, ik hoop dat je kleintje op het kdv in de pucababy of de wrapper mag slapen, want bij ons mogen we namelijk niets van dat soort dingen gebruiken, ivm wiegendood.

ookal slaap het kindje er thuis altijd in en slaapt het anders niet.. heel erg jammer want mijn eigen meisie slaapt ook ingebakerd, en die wil anders ook niet slapen, dat ga ik dus maar proberen af te bouwen voordat ze naar het kdv moet..[/QUOTE]

Ook ik werk op een kdv, en bij ons mogen de kindjes er wel in slapen, mits de oduers er een verklaring voor ondertekenen...

8. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    ik hoorde van een vriendin wiens kindje naar een ander kdv gaat dat zij een eigen slaapzak moeten kopen voor op het kdv. Is dat gebruikelijk en zo niet waar slapen de kindjes dan in? En slapen ze overdag normaal gesproken in een pyamaatje?

9. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Milan slaapt op het KDV niet in pyama al willen ze soms zijn broekje wel uit doen.
    Hij slaapt dan in een puckababy. Maar moest daar wel eerst een verklaring voor tekenen anders deden ze dat niet.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ilias gaat vanmiddag voor de tweede keer wennen. De eerste keer ging erg goed. Ik moest meenemen:
    Schone kleertjes
    Voeding
    Iets vertrouwds (dat werd bij ons een knuffeltje)
    Iets met een geurtje van mama (dat werd een spuugdoekje, waar ik zelf mee geslapen heb)
    Speen
    Slaapzak, maar alleen als hij daar thuis ook al in slaapt. Is hier niet het geval, dus sliep hij ook daar gewoon onder een dekentje.

11. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Overal anders: bij mijn kdv mogen we juist geen eigen knuffeltjes meegeven "ivm wiegendood"... ;) Ze hebben daar speciale "Skonknuffels" die je wel eventueel mee mag nemen om je geur af te geven (haha, heb nu hele vage visioenen! :D).

Maar wat het wennen betreft: ook hier eerst een paar uurtjes, een uitgebreide overdracht van tevoren en na afloop waarbij de leidsters alles opschrijven en natuurlijk haar eigen schriftje waarin aan het eind van de dag alles van belang wordt opgeschreven.
    Mijn Mini heeft ook nergens last van hoor, ze kijkt haar grote igen uit! En alles wat ze thuis doet, doet ze daar ook. Als ze thuis een slechte eet periode heeft, eet ze daar ook slechter maar als ze een groeispurt heeft oid, eet ze daar ook veel. Wij moeten daar achter laten: reservekleertjes, eventueel eigen slaapzakje maar die hebben ze daar ook, eventueel eigen fles (doen wij wel, gebruiken de S-fles), speen. Dat was het eigenlijk. Voeding hebben ze daar (geef kv), luiers ook, alles in inbegrepen verder.

En ik vond het zelf wel heel even slikken om haar achter te laten maar na 1 keer zag ik al wel dat het goed zat bij dat kdv en laat ik haar vol vertrouwen achter.

Deel Deze Pagina