postnatale depressie

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door miss geul, 16 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miss geul

miss geul Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.587
    0
    0
    hoi uwv medewerkster,

ik heb een rare vraag.
    ik heb sinds ik werk last van depressie klachten.
    ik heb begeleiding van stevig ouderschap en loop sinds vorige week bij het maatschappelijk werk.
    vandaag gesprek gehad met mijn leidinggevende omdat ik niet extra kan werken ivm opvang van mijn zoon ik werk 4 middagen.

kreeg ik te horen dat ze het wel heel bijzonder vinden dat ik sinds ik een vast contract heb ineens last heb van postnatale depressie en dat er daarvoor nooit gesproken is over depressies.
    ( ik ben al 3 of 4 jaar depressie vrij werk ruim 2 jaar bij dit bedrijf) sinds augustis heb ik een vast contract en sinds ik werk heb ik last van de postnatale depressie.

nu is mijn vraag wat zijn de stappen die ik moet/kan nemen?
    opmerkingen die ik vandaag kreeg te horen:
    ik vind het bijzonder dat je ineens last hebt van de pnd sinds je een vast contract hebt.
    je bent niet meer de wendy die ik een vast contract gaf.

ik heb het niet meer naar mijn zin op mijn werk maar ik heb nergens meer zin in. voel me schuldig om mijn zoon naar de opvang te brengen.
    ben heel labiel barst heel snel in tranen, ik heb mijn emoties niet onder controle en wil eigenlijk gewoon naar bed om me te verstoppen onder de dekens met mijn zoon naast me op bed.

hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
    wat kan mijn werk voor actie ondernemen voor of tegen mij?

groetjes wendy

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Wendy,

Je hoeft je klachten niet met je werkgever of leidinggevende te bespreken. Als je vindt dat je het werk niet (volledig) kunt doen, dan kun je je ziekmelden bij je leidinggevende. Hij of zij schakelt vervolgens de arbo-arts inschakelen. Met de arbo-arts bespreek je wat er in jouw situatie wel mogelijk is. Samen met je werkgever kun je dan een plan van aanpak opstellen om weer te re-integreren naar werk.

Tijdens de eerste 104 weken van ziekte blijf je gewoon in dienst van je werkgever.

Actuele informatie over re-integratie bij ziekte vind je hier.

Ik wens je veel sterkte met je situatie.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

3. miss geul

miss geul Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.587
    0
    0
    hoi robert,

ik vind het heel moeilijk om te bepalen of ik wel of niet kan werken.
    ik werk op een bso (opvang 4-12jaar)en mijn taken zijn:
    - administratie soms te laat maar het gebeurd wel.
    - letten op de kinderen heel vermoeiden ik loop constant te tellen en met
    het gevoel achter de feiten aan te lopen, hierdoor krijg ik een erg kort
    lontje.
    mijn taak thuis:
    - mijn huishouden loopt achter, geen energie meer voor.
    - zorgen voor mijn persoonlijk, minimaal geen tijd/energie voor
    - zorgen voor mijn zoon, moeizaam door mijn innerlijke onrust wordt hij ook onrustig.

ik doe veel op automatische piloot dat vind ik erg eng ik ben zo bang dat ik iets belangrijks vergeet zoals: zoon uit bed, voeding in huis halen voor zoon of partner, luiers verschonen en ga zo maar door ik loop eigenlijk constant met angst en zorgen rond.

wat is bij pnd een reden om ziek te melden?

groetjes wendy

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Wendy,

Je medische situatie kan alleen beoordeeld worden door een arts.
    Je vraag wat bij een postnatale depressie een reden is om je ziek te melden kan ik niet beantwoorden.

Zoals Robert al aangaf kun je je ziekmelden als je vindt dat je het werk niet (volledig) kunt doen.

Ik snap dat het moeilijk is om te bepalen of je wel of niet kunt werken.
    Je geeft al aan dat je er alles aan doet om je werk vol te kunnen houden.

Is het een idee dat je contact opneemt met je huisarts of behandeld arts ?

Je eigen arts kan dan samen met jou je klachten bespreken en je adviseren of het verstandig is om je ziek te melden bij je werkgever.

Ik wens je sterkte met je gezondheid.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. miss geul

miss geul Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.587
    0
    0
    beste uwv medewerker,

ik heb vandaag op advies van stevig ouderschap het besluit genomen mij toch ziek te melden, maar deze is niet aangenomen of ik inderdaad niet in staat ben om te werken moet besloten worden door de bedrijfsarts, morgen wordt ik gebeld op mijn werk voor een afspraak bij de bedrijfsarts is dit toegestaan dat ik dus gewoon moet gaan werken?

ik ben echt aan het einde van mijn latijn, ga morgen ook mijn huisarts bellen voor een spoedafspraak maar moet dus wel werken ik weet het niet meer.

wat zijn mijn rechten en wat zijn de rechten van mijn werk mogen ze weigeren dat ik mij ziek meld?

groetjes wendy

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Wendy,

Ik vrees dat het mosterd na de maaltijd is, omdat ik je bericht gisteren niet meer heb gezien. In het algemeen geldt dat je werkgever je ziekmelding niet mag weigeren. Zoals eerder gezegd, kan je werkgever niet bepalen of je ziek bent. Als hij hieraan twijfelt, moet hij de arbo-arts inschakelen. In sommige gevallen kan een werkgever je loon opschorten, totdat de arbo-arts heeft geoordeeld over je ziekmelding.

Mocht de arbo-arts van mening zijn dat je wel kunt werken, en ben je het hiermee oneens? Dan kun je bij UWV een deskundigenoordeel aanvragen. Een verzekeringsarts van UWV geeft dan een second opinion over je ziekmelding.

Wanneer deze situatie uitmondt in een arbeidsconflict, raad ik je aan om juridische hulp in te schakelen. Neem contact op met je eventuele vakbond of rechtsbijstandverzekering. Als je die niet hebt, kan het Juridisch Loket je misschien adviseren.

Actuele informatie over re-integratie bij ziekte vind je hier.

Ik wens je veel sterkte met deze situatie.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

7. miss geul

miss geul Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.587
    0
    0
    mijn huisarts heeft bevestigd dat ik niet moet werken, maar ook dit is niet goed genoeg, kreeg een oproep dat ik as maandag 9.00 naar de arbo moet en tot die tijd gewoon moet werken.

ik wil zo graag die rust maar mijn werkgeefster gunt het mij niet.

ik hoop na maandag even rust te hebben.

8. miss geul

miss geul Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.587
    0
    0
    ik hebn vandaag bij de arbo arts geweest die heeft gezegd een time out van 2 weken in die tijd geest herstellen, gesprek met leidinggevende voor een structurele oplossing.

ik heb hierop mijn leidinggevende gebeld en kreeg te horen ik ben het hier niet mee eens en ga in beroep bij de bedrijfsarts je krijgt het nog wel te horen hoe en wat.

kan ze dit allemaal doen??

heb ik dan totaal geen rechten hierin?

9. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Miss Geul,

Wat vervelend dat je er samen met je werkgever en de arboarts niet uitkomt.

Je wilt weten wat je rechten hierin zijn.
    UWV Webcare Team is niet bevoegd juridisch advies te geven.
    Ik kan je vraag dus niet beantwoorden.
    Zoals Robert al aangaf kun je hierover contact opnemen met je rechtsbijstand, vakbond of het juridisch loket.

Ik wens je veel sterkte met de lastige situatie en van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina