Zwangerschapsverlof tijdens einde contract

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Marian, 5 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marian

Marian Fanatiek lid

27 feb 2006
    3.648
    0
    0
    Op dit moment lekker thuisblijfmama
    Kampen
    Op 15 april 2007 loopt mijn contract af. Ik weet bijna zeker dat ze mijn contract wel willen verlengen, maar ik wil zelf niet! Ik vraag me alleen wel af wat er gebeurt als ik zeg dat ik middenin mijn zwangerschapsverlof mijn contract niet wil laten verlengen. Heb ik dan nog ergens recht op voor de overige weken? Of is het zo dat ik omdat ik zelf ervoor kies om zonder werk te komen zitten ik nergens meer recht op heb?

Als ik 6 weken voor de uitgerekende datum verlof neem en op tijd beval zijn er nog 6 weken over nadat mijn contract is afgelopen.

Vraag me echt af hoe en wat ik hiervoor moet/kan regelen......

Marian

2. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Goeie vraag. Ik neig naar te zeggen dat wanneer je zelf ontslag neem/zelf je contract niet laat verlengen, je nergens recht op hebt. Maar ik weet t niet zeker.

3. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Klopt zelf ontslag nemen of contract niet laten verlengen betekent GEEN recht op uitkering.

4. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Je zou erover kunnen denken het contract wel te verlengen, en dan te stoppen zo gauw je iets anders hebt?

5. Marian

Marian Fanatiek lid

27 feb 2006
    3.648
    0
    0
    Kampen
    Dat is het dus juist, ik wil hierna niks anders! Ik wordt een thuisblijf mama die af en toe in onze eigen zaak staat. Deze is aan huis, dus makkelijker te combineren.

Marian

6. Niet meer actief

Als jij aangeeft dat je geen verlenging wilt, dan houdt je contract gewoon op en heb je dus tot einde contract zw verlof.

Je hebt geen recht op een uitkering, maar daar je zelf kiest voor thuisblijf moederschap, lijkt me dat niet meer dan logisch.

7. Vennetje

Vennetje Actief lid

3 aug 2006
    261
    0
    0
    je contract eindigt van rechtswege. in principe wordt je contract dus niet opgezegd.

het CWI verzorgt de uitkeringen voor zwangerschapsverlof (die meestal naar je werkgever wordt overgemaakt). Misschien dat je nog wel recht hebt op deze uitkering na afloop van je contract? Zou je na kunnen vragen bij het CWI (misschien staat het ook wel op hun site?)

8. Lijn

Lijn Lid

29 mrt 2006
    88
    0
    0
    ik werk bij een arbodienst en denk dat het als volgt zit:

je krijgt van het UWV een uitkering volgens de WAZO (Wet Arbeid en Zorg). het UWV betaalt het rechtstreeks naar jou of je werkgever ontvangt van het UWV en betaalt jou gewoon je salaris. als je contract afloopt en jij wilt niet dat het verlengt wordt, dan ben je verwijtbaar werkloos. je recht op een WW-uitkering vervalt dan. echter als je zwanger bent heb je in totaal recht op minimaal 16 weken verlof. dat start dus tijdens je contract en loopt daarna gewoon door (geregeld door het UWV, na je contract ontvang je dat dus sowieso van het UWV). daar hoef je je geen zorgen over te maken.
    en je kunt nog eens met je werkgever om tafel om te kijken of ze niet een reden hebben (verzinnen) om je contract niet te verlengen. in dat geval verspeel je je WW-recht niet want dan zou je niet-verwijtbaar werkloos worden.
    dag, Lijn

9. Lijn

Lijn Lid

29 mrt 2006
    88
    0
    0
    vergeten te zeggen:
    gefeliciteerd met je zwangerschap!!!!

10. Marian

Marian Fanatiek lid

27 feb 2006
    3.648
    0
    0
    Kampen
    Dank je Lijn! Het is me nu een stuk duidelijker!

Groeten,
    Marian

11. Sjaaak

Sjaaak Bekend lid

6 jul 2006
    509
    0
    0
    Assen
    maar goed als je werkloos bent en je krijgt een uitkjering ben je wel verplicht om te soliciteren alst goed is

Deel Deze Pagina