Nu weer wat! Ik ben vanaf 19 juni drie dagen thuis geweest met griep. Toen weer aan het werk gegaan en op 5 juli een dagje erg misselijk thuisgeweest i.v.m. zwangerschap. Sindsdien is het af en aan aan het werk en weer thuis omdat ik het niet echt trek op het werk! Maar dus wel iedere keer tussendoor gewerkt en niet aan een stuk thuis...... Nu ben ik een week of twee geleden door het uwv gebeld en die denken dat ik vanaf 19 juni thuis ben. Ik heb alles haarfijn uitgelegd en dacht er toen verder mee klaar te zijn. Dus niet! Ik heb me ondertussen weer beter gemeld en heb nu vakantie. Krijg ik een brief van het UWV waar wederom instaat dat ik vanaf 19 juni thuis zit. Wat ze nu van me willen hebben zijn loonstrookjes van het jaar voordat ik bij mijn huidige werkgever aan het werk ging (ik werk hier vanaf april). Nu is het dus zo dat ik het jaar ervoor zelfstandig ondernemer was en nagenoeg niets heb verdient omdat alles wat er binnenkwam weer opging aan kosten voor de zaak. Ik heb dus geleefd op mijn man zijn inkomen. Dus ik heb gebeld en het uitgelegd. Zegt die mevrouw van het UWV dat ik dan waarschijnlijk bijna niets uitgekeerd krijg aan ziektewetuitkering! Mijn werkgever betaald gewoon mijn salaris door en krijgt weer geld terug van het UWV, maar als hij nou niet genoeg terugkrijgt mag hij het dan bij mij terugvorderen? Ik snap er helemaal niets meer van, ik dacht dat als je werkt dat je dan hoe dan ook recht hebt op ziekte uitkering....? Ben nu eigenlijk al weer helemaal in paniek omdat ik bang ben dat ik mijn salaris straks terug moet gaan betalen! Weet iemand hier meer vanaf?? Marian
Het lijkt mij dat je werkgever de zaken niet juist doorgeeft aan het UWV, dat ten eerste. Verder vind ik het raar dat er naar je verleden wordt gekeken. Ik dacht dat als je ziek was, je gewoon recht hebt op een ziektewetuitkering. Ik zou het even aan Lijn vragen. Zij werkt bij de Arbo en kon in je vorige topic ook een goed antwoord geven. Maak je niet te druk en denk aan je kleintje meid!
Hoi, het lijkt wel of je ziek uit dienst ben, dus ik denk dat er inderdaad iets niet goed is gegaan. Bij mij is een contract niet verlengd toen ik aan het revalideren was. Ik ben dus ziek uit dienst gegaan ( zo noemen ze dat ) en mijn werkgever heeft het toen overgedragen aan het uwv. Voor mijn ziektewetuitkering hebben ze dus loonstroken gevraagd van de laatste 13 weken van mijn werkperiode. Op die manier hebben ze mijn uitkering vastgesteld (70% van je laatst verdiende of gemiddelde verdiende loon ). Toen ik nog in dienst was had ik niks met het uwv te maken en ging mijn ziektegeld via de werkgever. Dus zoals Daphne zegt zou ik het even navragen, eventueel aan je werkgever. Groetjes MB2005.
Als je binnen korte tijd meerdere malen ziek bent geweest telt het binnen het UWV als volledige ziekte periode...even een voorbeeldje...ik heb op 19 mei 2004 een ongeval gehad. Mijn werkgever heeft mij die dag ziek gemeld. Ik ben de dag erna direct weer aan het werk gegaan. Op 10 juni 2004 viel ik weer uit...nu rekenen ze dat ik ziek ben vanaf 19 mei en niet vanaf 10 juni....omdat de periode tussen deze twee ziektemeldingen minder dan 4 weken bedraagt. Overigens denk ik dat er idd het een en ander niet is goed gegaan. Heb je een contract (vast of tijdelijk)? Zo ja dan moet je werkgever gewoon je salaris betalen als je ziek bent en heb je nog weinig met het UWV van doen.....
dat ze denken dat je vanaf 19 juni ziek bent klopt, want je hebt je binnen 28 dagen weer ziekgemeld (ook al was dat maar 1 dagje wegens misselijkheid). binnen 28 dagen weer een ziekmelding wordt gezien als een en dezelfde melding. dus dat is nu beantwoord! nee hoor. in Nederland is het zo geregeld dat je loon in ieder geval 2 jaar lang wordt doorbetaald door je werkgever (soms minder dan 100% maar dan ben je vaak al langdurig ziek, bij jou niet het geval gelukkig). je werkgever kan jou als vangnetter opgeven bij het UWV zodat werkgever wellicht geld terugkrijgt omdat jij ziek bent. lukt dat niet dan heeft jouw werkgever pech en hoort hij niet op jou te verhalen. je hebt geen recht op loondoorbetaling als je fraudeert of anderszins het je werkgever moeilijk maakt, of niet wilt meewerken aan je reintegratie. is ook niet van toepassing; je bent gewoon af en toe niet lekker genoeg om aan het werk te gaan. kortom, geen zorgen maken. geef het UWV maar gewoon de info die ze willen, die hebben ze nodig om de hoogte van de ziektewetuitkering te bepalen (dus dat wat ze aan jouw werkgever gaan betalen). succes ermee! UWV-dingen zijn erg lastig en duren lang!!! dag, Lijn
Zoals ik het lees ff kort gezegd ben je daar begonnen vanaf april dit jaar, en binnen de 2 mnd heb je je eigen ziek gemeld, nu is het doorgaans zo dat je altijd een proefperiode hebt van 2-3 mnd en het kan dus zijn dat je werkgever jou dus heeft afgemeld bij het uwv waarvoor ze dus idd loonstrookjes e.d nodig hebben om te bepalen wat je verdient hebt bij je vorige werkgever, op basis daarvan krijg je 70% uitbetaald van het nettoloon dat je verdiend hebt. Maar jij hebt als zelfstandig ondernemer gewerkt, hoe dat zit weet ik niet precies maar ik denk dat je dan doormiddel van je kwartaalaangiftes moet laten zien wat er binnen kwam (wat eruit ging hebben ze niks mee te maken, het gaat erom wat erin is gekomen) Ik vindt het maar een beetje vaag eerlijk gezegd, als jij gewoon in loondienst bent, en je bent ziek of dat nu 2 dgn zijn of langer dan hoor jij gewoon van je werkgever je loon uitbetaald te krijgen, pas op het moment dat je naar het uwv zou moeten voor een ww uitkering wordt het een heel ander verhaal, dan moet je voor het moment dat je werkloos bent van de 36 weken daarvoor er minimaal 26 wk gewerkt hebben Ik zou eerst eens aan je baas vragen hoe het nou zit of je nou gewoon doorbetaald krijgt omdat je in de ziektewet zit, of dat hij jou (buiten jou om) heeft afgemeld als wergever, je zou de 1e niet zijn hoor, heb het hier pasgeleden nog meegemaakt met mijn nichtje . Vraag hem of kijk in je contract hoe bepaalde dingen geregeld zijn zodat jijzelf ook wat meer inzicht krijgt in het hoe en wat Succes meid