Nieuwe baan

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door sweetangel1984, 27 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweetangel1984

18 mei 2008
    42
    0
    0
    Den Bosch
    Hoi iedereen,

A.s Maandag begin ik op mijn nieuwe baan. vandaag contract getekend.
    Het is wel een 0-uur contract voor 6mnd. En 2mnd proeftijd als invalpool voor een kinderdagverblijf.

Nou is mijn vraag als volgt.

Ze weten nog niet dat ik zwanger bent, en ik heb het ook niet verteld was bang dat ik dan geen baan aangeboden zou krijgen. Ik ben nu 18wk. Ben 24 september uitgerekend. dus zou in augustus met zwangerschapsverlof moeten gaan. Dat betekend dat mijn contract eindigt als ik met zwangerschap verlof ben.

Kunnen ze mijn in mijn 2 mnd proeftijd zeggen dat zij me niet meer nodig hebben ? Of moet ik wachten tot dat deze over zijn om toch aan te geven dat ik zwanger bent. Mijn spiraal was gevallen dus in principe was deze zwangerschap niet gepland maar wel welkom.
    Pas met 14 wk wist ik dat ik zwanger was.

En wat kan er gebeuren als mijn contract verloop terwijl ik met zwangerschapsverlof ben, ben ik dan misschien mijn baan kwijt of wordt die contract misschien toch verlengd.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

2. Ros84

Ros84 Fanatiek lid

25 nov 2010
    3.479
    2
    36
    ik zou het zelf wel vertellen, zou me anders niet zo lekker zitten om op zo'n manier te beginnen aan een nieuwe baan.. in principe kan je de komende maanden gewoon werken mits je je goed genoeg voelt, en met een 0-uren contract ben je niet 'verplicht' tot een bepaald aantal uren als je bv. toch minder wilt dan je nu voor ogen hebt.

ze mogen in je proeftijd ervoor kiezen niet verder met je in zee te gaan, daar is het een proeftijd voor.. ook mogen ze je contract niet verlengen als het om een tijdelijk contract gaat, al zal een werkgever die tevreden is over jouw werkzaamheden dat zeker niet per definitie doen, als je zelf van plan bent om na je kraamperiode terug te komen!

kortom, lijkt mijzelf beter om open en eerlijk hierover te zijn, dat zullen ze waarschijnlijk in je waarderen en vergroot naar mijn idee je kans dat ze later je contract zullen willen verlengen!

3. 0611inge

0611inge Actief lid

9 feb 2011
    188
    0
    0
    Ik zou zelf denk ik toch ook wel eerlijk zijn, want ik denk dat ze het anders alsnog wel in die periode gaan zien of merken.
    Wat ik alleen wel zou doen is nakijken of het wel klopt dat je 2 maanden proeftijd hebt, want bij mijn weten mag het bij een contract korter dan 2 jaar maar max een maand zijn. Mocht dit zo zijn en wil je het vuil spelen zou je het dus na die maand kunnen vertellen en mogen ze dus niet meer ontslaan, het lijkt me dan alleen dat het absoluut niet prettig meer werken is en er dan natuurlijk grote kans is dat je geen uren krijgt toegewezen.
    Ik zou dus zeggen eerlijkheid gaat voor alles, maar toch eventueel ook aangeven (als je nagekeken hebt) van de proeftijd dan weet je eventueel op tijd waar je aan toe bent, mochten ze je toch in je proeftijd eruit willen doen.

4. 0611inge

0611inge Actief lid

9 feb 2011
    188
    0
    0
    Ik heb even snel zitten kijken, maar ligt weer per cao anders zie ik en waarschijnlijk dat het in cao van kinderopvang wel staat dat 2 maanden mogelijk is.

5. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    2 maand is in strijd met de wet, tenzij jij direct een contract voor 2 jaar of voor onbepaalde tijd hebt gekregen. Dit is dwingend recht en mag dus niet van afgeweken worden!!!! Zolang je een contract hebt gekregen voor minder dan 2 jaar mogen zij dus NIET een proeftijd van 2 maanden hanteren. Zelfs als ze wel in je contract dat neerzetten, dan geldt toch een proeftijd van max 2 maand.

6. sweetangel1984

18 mei 2008
    42
    0
    0
    Den Bosch
    Bedankt voor jullie eerlijkheid!
    Ik zal op verschillende plaatsen invallen, ik heb pas over een maand weer een afspraak bij de gynaecoloog dus dan pas kan ik een zwangerschapsverklaring aanvragen.
    Ik heb het niet verteld omdat ik echt een baan nodig had, en toen ik aangenomen werd wist ik niet dat ik zwanger was.

Dus ik zal even afwachten voor de zwangerschapsverklaring en dan personeel zaken bellen of mailen, want die hebben totaal een andere kantoor.en doordat ik op verschillende plaatsen zal werken, hebben ze alleen contact met ons via de telefoon of email.

Deel Deze Pagina