Hallo, Ik heb 8 jaar parttime gewerkt met een uren contract. Door verhuizing kreeg ik een nieuwe baan, maar helaas met o uren-contract. Ik ben nu zwanger, en vraag mij af dat wanneer ik in de ziektewet kom, ik ook daadwerkelijk recht heb op ziektewetuitkering. Tussentijds in verandering van baan, heb ik geen dag thuis gezeten. Of kan ik misschien een gewone ww krijgen??? Alvast bedankt Gr Penske
Beste Penske, Wanneer je ziek raakt tijdens een 0-uren contract betaalt je werkgever je meestal tot het einde van je oproepperiode. Heeft de werkgever na deze oproepperiode geen verplichting meer om je te betalen en ben je nog altijd ziek? Bel dan UWV Telefoon Werknemers (0900-9294) en vraag een Ziektewet-uitkering aan. Wanneer je een WW-uitkering wilt aanvragen moet je voldoen aan enkele voorwaarden. Je moet onder andere beschikbaar zijn voor betaald werk. Bij ziekte ben je niet direct beschikbaar. Ben je zwanger en heb je een dienstverband? Je werkgever vraagt voor jou een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) aan bij UWV. Actuele informatie over ziek zijn tijdens een 0-uren contract vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare