tweelingzwangerschap en werk

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Kit26, 17 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kit26

Kit26 Lid

11 okt 2011
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ben 18 weken zwanger van een een-eiig tweeling (delen 1 placenta). Gister op controle geweest en de gynaecoloog benadrukte weer nadrukkelijk dat ik bij 28 weken zwangerschap moet stoppen met werken. Nu heb ik richtlijnen gevonden van de nvab waar dit ook in wordt aangegeven. Ik neem aan dat je dan vanaf 28 weken in de ziektewet beland. Heeft iemand hier ervaring mee?? Moet je dan ook een verklaring ofzo van de gynaecoloog hebben om te stoppen met werken??

2. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Je hoeft alleen een zwangerschapsverklaring in te leveren. Het UWV checkt dan of je ziek bent door zwangerschap, dan betalen zij je werkgever namelijk. Ben je niet door zw ziek, dan draait je baas voor de kosten op.

In dit geval dus het UWV.

3. ontzettendtrotsemama

ontzettendtrotsemama Fanatiek lid

7 aug 2009
    2.204
    0
    0
    NULL
    NULL
    @kit, ik ben met 21 weken halve dagen gaan werken, en met 27 weken helemaal gestopt! Ik sluit mij aan bij bovenstaande reactie verder. Het kan zijn dat je werkgever een briefje wil van de gyn. Maar als de gyn je dat advies geeft, zal hij ook niet moeilijk doen over een briefje ;).

Onder zwanger zijn, zwangerschapsclubs hebben we een tweelingmama groepje. Misschien leuk om mee te kletsen, heleboel dingen zijn toch anders dan bij een eenling, en wij kunnen je advies geven en vragen beantwoorden waar je als a.s. tweelingmama tegenaan loopt! Je bent van harte welkom!

4. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Hoi Kit,

Hier ook zwanger van een tweeling. Van mijn gyn heb ik met 15wk arborichtlijnen meegekregen waarin staat dat het verstandig is tussen 20 en 24 wk af te bouwen naar max halve dagen werken en tussen 26 en 30 weken af te bouwen naar 0 uur. Dit heb ik doorgegeven aan mijn leidinggevenden. Die hebben vervolgens de arbodienst ingeschakeld omdat ze niet geloofden dat die richtlijnen bestonden ;). Arboarts wist wel van het bestaan en was gelukkig op mijn hand. De tweelingzw.schap in combi met BI deed hem het advies afgeven om bij 20 wk halve dagen te werken en bij 26wk volledig te stoppen. Lichamelijk was dat een hele opluchting voor mij :). Dat betelemd idd dat ik vanaf 20 wk deels in de ziektewet belandde en vanaf 26wk volledig. Voor je werkgever heeft dat eigenlijk geen gevolgen. Ziekte door zw.schap wordt volledig vergoed aan hem.

Ik zou als ik jou was het gesprek aangaan met je werkgever/leidinggevende en hem het advies van de gyn en de arbeidsrichtlijnen van de NVOG voorleggen. Als werkgever niet meewerkt kun je de arboarts raadplegen, kans is groot dat je werkgever vraagt of je de arborarts wilt raadplegen. Verder hoefde ik alleen de standaard zwangerschapsverklaring af te geven.

Sterkte tijdens je zw.schap en hopelijk werkt je werkgever en evt. arboarts ook met jou goed mee!

Deel Deze Pagina