Zwanger en contract tekenen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door BlondjeBaby, 10 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BlondjeBaby

27 feb 2012
    76
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey dames,

Ik ben er sinds twee dagen achter dat ik zwanger ben (vandaag 4weken, yay!), maar ik begin binnenkort een tijdelijke aanstelling voor een half jaar.
    Tijdens het gesprek is mij gevraagd of ik lichamelijke beperkingen heb (heb ik niet), maar ik vind het een beetje moeilijk nu. Ik zal over een aantal maanden misschien wel wat beperkt gaan worden in mijn vrije bewegen (als alles goed gaat) en vind het ook wat achterbaks misschien om niets te zeggen voordat ik volgende week het contract zal tekenen. Wat moet ik doen?

2. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Ik persoonlijk zou het niet zeggen. Er kan nog vanalles gebeuren bij 4 weken zwangerschap, je bent dan net overtijd zeg maar. Je hoopt natuurlijk dat het allemaal goed gaat, maar in die eerste periode is dat allemaal nog heel onzeker.

Maargoed, dat ben ik, er zijn er ook zat die het wel zouden zeggen in dit stadium. En daar valt ook wat voor te zeggen (eerlijkheid en openheid), omdat je ook vanaf nu lichamelijke klachten kunt krijgen die je kunnen beperken in je werk.

3. BlondjeBaby

27 feb 2012
    76
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat ik het nog maar even voor me hou inderdaad. De 1e keer is het ook na 5,5 weken al misgegaan. Vind het wel moeilijk, omdat ik het niet helemaal eerlijk vind, maar goed, wil ook graag even lekker aan het werk ;)

4. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Ja precies, kijk ik kan begrijpen dat werkgevers liever zien dat je eerlijk bent, maar je bent niks verplicht. Meeste mensen vertellen pas wat na de 12/13wekengrens of nog later (afhankelijk van hoe je in elkaar zit). Je hoeft je niet gedwongen te voelen om het zo vroeg al te vertellen toch en vooral niet als het al een keer is misgegaan!

Hopelijk gaat t deze keer allemaal goed en kun je ook lekker werken!

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik zou me voorlopig toch nog even stil houden. Er zijn ook genoeg dames die pas in een later stadium ontdekken dat ze zwanger zijn. Daarnaast (wat je ook uit ervaring weet, las ik) kan er ook nog van alles fout lopen met je zwangerschap....

6. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Ik vind 4 weken wel heel erg vroeg om iets te zeggen. Je hebt toch alleen een positieve test gehad? Ik zou het nog niets zeggen ook omdat je al een miskraam gehad hebt. Het zou raar zijn als een werkgever daar geen begrip voor heeft.

7. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Zwangerschap is geen lichamelijke beperking! Het kan soms wel lichamelijke beperkingen tot gevolg hebben, maar dat is iets anders. Een zwangerschap is een lichamelijke toestand.

Een zwangerschap zou voor jouw werkgever geen overweging mogen zijn om jou wel of niet aan te nemen, dat is namelijk tegen de wet. Dus zou het niet moeten uitmaken of je wel of niet zwanger bent. Dus ben je je werkgever niets verplicht.
    Ik vind het daarom ook helemaal niet achterbaks om de zwangerschap nog even privé te houden! Komt nog bij dat je het zelf pas 2 dagen weet en dat het nog heel, heel pril is. Zou je je werkgever wel iets hebben gezegd, 2 dagen na een positieve test, als het contract al was getekend? Waarschijnlijk had je dan ook gewacht tot tegen het eind van het eerste trimester. Dus als je het nu wel vertelt, alleen omdat het contract nog moet worden getekend, meet je eigenlijk een beetje met twee maten, en dat impliceert dat je verwacht dat de zwangerschap gevolgen kan hebben voor het wel of niet doorgaan van dit contract. En dat je dus eigenlijk vermoedt dat er een risico is dat je werkgever iets gaat doen wat tegen de wet is.

Deze wetten zijn er niet voor niets. Een werkgever mag niet eens vragen naar dingen als zwangerschap, religie, seksuele geaardheid, familie-situatie etc. Dit is om de werknemer te beschermen tegen discriminatie op basis van bovenstaande.

Ik denk dat je het idee dat je achterbaks bent als je niet vertelt over een zwangerschap, zeker als deze nog erg pril is, gerust mag loslaten.

8. balleke

balleke Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Het is idd erg pril om het te vertellen vind ik persoonlijk. Ik heb nu ook een halfjaar contract (met maand proeftijd) en ik zit nu nog in mijn proeftijd en ik ben nu 11wk en 5 dagen en ik heb ook nog niks verteld. Ik vertel het na mijn proeftijd en dan ben ik 14 weken zo ongeveer en heb ik alle echo's gehad (met hopelijk veel goed nieuws!) Ik doe ook zwaar werk, maar dat moeten ze maar aanpassen, het is niet anders.

9. BlondjeBaby

27 feb 2012
    76
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel erg bedankt dames voor de fijne feedback. Ik wil het ook helemaal nog niet vertellen, en ben ook weer een beetje bang voor een vmk, dus besloten we om het ook de familie pas na het eerste trimester te vertellen. Ik zal het dus niet vertellen en na jullie steunende woorden voel ik me ook niet meer bezwaard. Bedankt!

10. Bri

Bri Niet meer actief

De enige reden die ik kan bedenken om het wel nu al te zeggen, is als je met radioactieve stoffen of chemische goedjes die mogelijk schadelijk zijn voor je kind moet werken.
    In alle andere gevallen: niet doen.

Veel succes en geluk gewenst, zowel met je werk als met je zwangerschap!

11. Pascale75

Pascale75 Actief lid

15 jun 2009
    330
    0
    0
    Vanaf augustus 2010 fulltime mama
    Flevoland
    Klopt helemaal!
    Sterker nog, er mag niet eens gevraagd worden of je lichamelijk beperkingen hebt!!

Deel Deze Pagina