Goededag, ik ben sinds juni 2010 ziek en heb inmiddels ook gehoord dat ik 80-100% afgekeurd ben en een WGA uitkering ontvang. Momenteel loopt deze uitkering nog via de werkgever (die zijn immers verplicht om 2 jaar loon door te betalen). In 2012 zal ik de uitkering rechtstreeks van het UWV ontvangen Nu ben ik 13 weken zwanger. Moet ik dit melden bij het UWV en heeft dit gevolgen voor mijn uitkering?
Beste MamaI, Je dient veranderingen in je gezondheid die van invloed kunnen zijn op je uitkering of re-integratie te melden aan UWV. Je kunt hiervoor gebruik maken van het wijzigingsformulier. Een zwangerschap heeft geen gevolgen voor de hoogte van je uitkering. Als je een loongerelateerde WGA-uitkering ontvangt kun je aanspraak maken op een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). De WGA-uitkering stopt dan op de startdatum van je verlof en je gaat dan een WAZO ontvangen. Het verschil voor jou is dat je dan overgaat naar een betaling per week en je ontvangt dan (minimaal 16 weken) een hogere uitkering. Tijdens een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering krijg je 100% van je dagloon uitgekeerd. Bij de WGA is dit 75% tijdens de eerste twee maanden en vervolgens 70%. Je kunt de WAZO aanvragen door ongeveer 8 weken voor je uitgerekende datum contact op te nemen met UWV-telefoon (0900-9294). Actuele informatie over de hoogte van een WAZO vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ella, bedankt voor je reactie. Ik zal rond de 30e week van mijn zwangerschap contact opnemen met het UWV. Vriendelijke groet, mamaI