"Baby's bewegen te weinig en worden te dik" - AD.nl

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Kittehs, 22 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

"Baby's bewegen te weinig en worden te dik" - AD.nl

Niet alleen pubers en volwassenen, maar ook baby's en peuters krijgen te weinig lichaamsbeweging en te veel calorierijke voeding. Dat constateert Lucy Smit, voorzitter van de AJN (Artsen Jeugdgezondheidszorg Nederland).
    Smit maakt zich grote zorgen over het veelvuldige gebruik van kinderzitjes als Maxi-Cosi's en gemaksproducten als kant en klare papjes voor het slapengaan.

Volgens Smit is het bestrijden van obesitas op dit moment 'een van de grootste uitdagingen' van de jeugdgezondheidszorg, waartoe ook de consultatiebureaus behoren. 'Waar we vroeger hamerden op het voorkomen van gewichtstekort, zijn we nu vooral bezig met het voorkomen van overgewicht.'

Veel ouders zijn zich er volgens Smit onvoldoende van bewust dat ook heel jonge kinderen vrij moeten kunnen bewegen om calorieën te verbranden. 'Baby's horen genoeg tijd in de box of op een boxkleed door te brengen om met hun beentjes te zwaaien of op hun zij te leren rollen. Iets wat ze nauwelijks kunnen als ze vastzitten in een Maxi-Cosi, wippertje of zo'n kuipje.'

Voeding
    Ook moeten baby's en peuters niet wennen aan te veel voeding of te veel calorierijke voeding, vindt de voorzitter van de artsen in de jeugdgezondheidszorg. 'Sommige producten, zoals kant en klare papjes, worden zo in de markt gezet dat ouders denken dat kinderen niet meer zonder kunnen. Maar jonge kinderen kunnen veel beter pap uit een bord met een lepel eten. Dat zorgt ervoor dat ze sneller een gevoel van verzadiging krijgen.'

Ben benieuwd naar jullie meningen hierover :)

2. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Kant en klare papjes en opvolgmelk zijn ook onzin imo.

3. Ik ben het daar helemaal mee eens eigenlijk!!

Ik zie ook niet echt een reden om een baby een hele dag in een wippertje te zetten… Er is toch niks mooiers dan een baby die lekker druk bezig is om zich te ontwikkelen? Waarom dan in een wipstoeltje zetten?? :(

4. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mee eens, qua bewegen voor baby's is het wat ingewikkelder misschien, maar idd. genoeg op een mat leggen waarbij ze kunnen oefenen met van alles en nog wat. En verder qua eten, klinkt gewoon logisch, geloof meteen dat baby's teveel calorierijk voedsel krijgen. Mijn kinderen kregen ruim 1 jaar borstvoeding en vanaf 6 maand bijvoeding, groenten, fruit en vanaf 9 maand wat brood e.d. Bij mijn neefje zag ik met 3 maand er al ijs ingaan soms, pyjamapjes, patatjes vanaf 7 a 8 maand, dat soort dingen. Dan vraag je er misschien in de meeste gevallen wel om. Niet ieder kind blijft daar een normaal gewicht bij houden, net als volwassenen.

Opvolg melk snap ik ook niet, ik ga op den duur gewone melk, water, thee e.d na 1 jaar?

5. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb tot 1 jaar gewoon voeding 1 gebruikt. Veel mensen stappen bij 6 maanden over op opvolgmelk omdat dat beter zou zijn. Er zitten volgens mij alleen maar meer calorieen in.

6. jalta

jalta Lid

21 apr 2014
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben er ook mee eens. En volgens mij wat er ook fout gaat is als ouders zeggen dat hun kindjes hun bord leeg moeten eten. Er moet een verschil zijn tussen mijn kindje eet niet omdat hij/zij het niet lekker vind of mijn kindje eet niet omdat hij/zij vol zit. Als je kindje het niet lekker vind geef je volgende keer alleen maar dat denk ik? Kijken hoe dat gaat heb daar eigenlijk geen ervaring mee hoor.

7. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Nou ik zet mijn zoontje wel in de wipper voor de tv, hij vermaakt zoch dan prima :). Maar dat doe ik alleen als moet koken of sochtends als ik ff rustig koffie wil drinken.
    Ik leg hem elke dag in de box of ik leg een kleed op de grond.

Ik denk dat een deel ook onwetendheid is. Door dit forum heb ik veel dingen geleerd die ij ook niet wist.

8. Alf

Alf Niet meer actief

Mee eens. Mijn kleine vriend bewoog van zichzelf niet veel en is met alles fashionable late ;)
    Maar babyzwemmen vond en vindt ie heerlijk, kan veel energie kwijt en zo beweegt hij wel. Inmiddels schuift ie in recordtempo door het huis en is ie wat van zijn bolle wangen kwijt.
    Stevig is hij nooit geweest, ook door zijn voeding.
    Ik ben streng :) naar het schijnt, and proud of it!

9. Alf

Alf Niet meer actief

Wbt de wipper, je hebt in de wipper zitten, en in de wipper zitten. Zoals zoon in de wipper zit/zat.. buikspieroefeningen 2.0!
    Ik zou na vijf minuten aan het zuurstof moeten, hij hield het rustig een half uur vol

10. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Ik vind het een goed artikeltje, en ben het er wel mee eens.

Dochter zit hier nooit in een wipper (we hebben er namelijk geen ;) ) maar ligt in de box of op de grond. Op buik en rug afwisselend.
    Ze krijgt borstvoeding en daarbij vanaf 6 maanden groente en fruit (rapley methode). Wil toegevoegde suikers zo lang mogelijk weren. Vind het niet nodig haar die te geven.
    Waarom een kind ongezonde dingen geven/leren eten als ze niet beter weten?
    Uiteindelijk zal ze heus wel eens wat lekkers krijgen, want geloof dat volledig weghouden bij dat soort dingen ook het tegenovergestelde in werking kan zetten.
    Maar de komende jaren zal dat echt minimaal zijn.

11. Ik denk trouwens ook dat het vaak voor het gemak van de ouders is… Mensen kunnen tegenwoordig moeilijker accepteren dat baby's je soms 's nachts wakker houdt. Dus geven ze hun kindje een kant en klaar papje, zodat ze in elk geval een beetje kunnen doorslapen….

Met een wipstoeltje precies eender: Tobias vindt het wipstoeltje ook geweldig. zodra we de trilstand aanzetten is hij direct stil. In de box moeten we hem wel eens omdraaien omdat ie het opeens zat is op zijn buik en nog niet zelf terug kan draaien op zijn rug…. Dat is meer werk, maar wel belangrijk werk!

12. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Ben het er wel mee eens!

13. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.571
    3.069
    113
    Eens, pyamapapjes zijn onzin en vol zooi
    wippertjes zijn handig voor de eerste hapjes :) verder vind ik ze maar ondingen waar ze on de meeste maar raar in hangen

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind dit toch wel een opmerkelijke zin in het stuk. Het lijkt me juist uitermate nuttig om een maxi-cosi te gebruiken. In mijn beeld is dat ook niet iets wat bijdraagt aan minder bewegen, is toch voornamelijk een product om kinderen veilig te vervoeren?

Ik ben wel eens dat kinderen snel worden vastgezet in buggys etc omdat dat makkelijker is voor de ouders (qua weglopen, sneller door kunnen etc).

Ik probeer Thijmen ook bewust te leren dat hij naar zijn lichaam moet luisteren bij het eten (dus gewoon stoppen als hij genoeg heeft), hij moet wel een hapje proeven maar ik ga niet dwingen oid. Hij heeft het aardig onder de knie :D Hij legt een koekje rustig weg omdat hij genoeg heeft gehad.

Actief zijn probeer ik ook te stimuleren en om zijn energie te gebruiken (hij heeft soms erg veel energie, waardoor het net een wervelwind wordt). Hij heeft nu op zijn kamer een slingertouw en een hoog bed met klimwand zodat hij ook binnen actief kan zijn.

15. LiveLaughLove

LiveLaughLove Niet meer actief

Ik denk dat ze bedoelen met de maxi cosi dat ze die als een soort wipstoel gebruiken. Dus niet voor in de auto maar ook in huis. Zie ik wel veel gebeuren.

16. LiveLaughLove

LiveLaughLove Niet meer actief

Hier ook nooit geen kant en klare papjes etc. Bij de 1e 2 met 1 jaar overgegaan naar normale melk, De 3e doet daar moeilijker over die lust de gewone melk minder. Ik zie om mij heen hoeveel kinderen er al vroeg rotzooi krijgen. Ik probeer onze kinderen zo gezond mogelijk eten te geven met heus snoep en een koekje.

17. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Ik zie zoveel mensen de maxi cosi gebruiken als wippertje. Er zijn zat mensen die uitgebreid gaan shoppen met kind in maxi cosi. In mijn ogen heb je daar gewoon een goede kinderwagen met ruime bak voor! Mensen laten kinderen uren slapen in de maxicosi omdat het zoooo jammer is om de kleine te wekken. Ik kan mij er dus echt wel in vinden. Er zijn veel te veel ouders die de maxicosi gebruiken voor andere doeleinden dan vervoer van a naar b.

18. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Mijn kids bewogen ook in de kinderwagenbak. De eerste rolde zelfs voor het eerst om in de kinderwagen. Ik ben nooit uitgebreid gaan shoppen met een maxi cosi. Ik heb sowieso een hekel aan maxi cosi's.

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.271
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, een collega van mij gebruikte de maxicosi ook als een soort wipstoel. En je kunt de mc toch ook op de triptrap zetten ofzo? Dan zitten ze er dus wel veel meer in dan alleen maar in de auto. En in de mc bewegen ze zich nòg minder dan in een wippertje. Tenminste, ik hen zo'n wipstoel-zonder-batterijen. Dus als onze zoon wil schommelen, zal hij zelf aan de bak moeten. :)
    Hij zit er in als wij eten of als ik ga douchen. Al met al is dat trouwens nog zo'n 1,5 uur per dag. Maar verder ligt hij gewoon in de box of op een kleed.
    Ik vraag me trouwens wel af hoe een draagdoek in dit geheel past. Allemaal fijn ergonomisch verantwoord, maar ook niet veel bewegingsvrijheid natuurlijk. In een kinderwagen kunnen ze meer bewegen. En aangezien onze zoon dagelijks ook minstens een half uur en soms wel 1,5 uur in een draagdoek of draagzak hangt, vraag ik me af ik dat ook bij de 'wipstoel- en maxicositijd' moet optellen.

Maar aan de andere kant: hier geen kant en klare papjes e.d. En ondanks dat de jongste toch wat meer in de wipstoel / draagzak / mc zit dan zijn oudere broer, is hij weleen stuk slanker. Dus het is ook wel een stukje lichaamsbouw / aanleg. Ik denk dat je dus vooral naar de curves van je eigen kind moet kijken. Als dat niet in verhouding is, kun je dus gaan kijken of het geen tijd is om de kant en klare papjes eruit te mikken. En als je kind met z'n gewicht voor loopt of met zijn motorische ontwikkeling achter, moet de wipstoel maar een tijd naar zolder.

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.827
    5.965
    113
    Vrouw
    Tja...toch wel lastig om in algemene termen te spreken..
    Die pyamapapjes, daar ben ik het ook wel mee eens.
    Je kan ook voor gewone pap kiezen, zonder smaken, als je al pap wil geven.
    Aan de andere kant, mijn oudste dochter, geboren als soepkipje, groeide binnen enkele weken uit tot een rond popje. En echt alleen op borstvoeding. En ja, daar zitten heeeel veel calorieen in :)
    Met 6 maanden begonnen met bijvoeding, rapley. Dus dan hebben we het ook niet over bakken met eten. Zij bleef gewoon een stevig kindje, tot ze een jaar of 3 was. Toen was er opeens een slanke kleuter.

Dus ik weet ook echt niet wat ik anders had moeten doen.

Deel Deze Pagina