Wie is ook zwanger(geweest) en werkt met dieren?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door shewolf, 19 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shewolf

shewolf Lid

16 jan 2012
    86
    0
    0
    overijssel
    Ik werk als dierverzorgster en ben heel benieuwd of hier nog meer dames zijn die met dieren werken. Hoe doen jullie dat als je zwanger bent/was/wordt? Verander je iets?
    En dan bedoel ik met name omdat er bepaalde ziektes overgedragen kunnen worden van dier op mens. Op onze boerderij hangen bordjes dat zwangere dames extra moeten opletten en hygienisch zijn ivm ziekteoverdracht.

Zelf werk ik al 4 jaar op de boerderij dus denk dat ik al aardig wat antistoffen heb opgebouwd. In maart krijgen we een geboortegolf, en ik wil dus geen risico met mijn zwangerschap lopen.
    Ik ben vandaag al bij de huisarts geweest, die kon me er niets over vertellen. Van hem moet ik de bedrijfsarts bellen, dat wil ik morgen doen.

2. Kayke

Kayke Actief lid

13 okt 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Ik werkte in een dierenspeciaalzaak in het begin van mijn zwangerschap. Mijn werk hield helemaal geen rekening ermee.
    Als er hamstertjes ofzo gestorven waren, moest IK ze altijd wegnemen. Echt niet leuk :(. M'n vriend en moeder zei altijd: Pas op hé, met die dode dieren!

3. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Hoi ik werk op een zorgboerderij. In het weekend verzorg ik dan ok de dieren. Ik ben bij de geiten uit de buurt gebleven die op het punt van bevallen stonden ivm Q-koorts (hadden ze niet hoor, was preventief). Verder heb ik extra mijn handen gewassen en minder fysiek contact gehad, minder geaaid dus. Zodra ik wist dat er een dier was die iets had, bleef ik daarbij uit de buurt.
    Nu heb je toch die nieuwe ziekte bij geboortes van lammeren? Daar zou ik dan persoonlijk ook bij uit de buurt blijven. Ze weten nog niet precies wat het is.

O en je moet je ws laten testen op MRSA. Dat moest ik ten minste wel tijdens mijn zwangerschap.

4. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Ik ben nu zwanger van mijn derde en ben dierenarts. Als gezelschapsdierenarts kan je gewoon doorwerken tot het einde, hoef je buiten de gebruikelijke hygienemaatregelen niet speciaal ergens rekening mee te houden. Ja: mag geen rontgenfoto's maken en met narcosegassen werken, maar je bedoelt het rechtstreekse contact met de dieren toch?

Het is inderdaad weer wel zo dat je moet oppassen bij schapen/geiten zeker in het lammerseizoen ivm het risico op Q-koorts. Kan me verder zo op dit moment even niets anders voor de geest halen, maar ik ben dan ook geen veearts! Anders even contact opnemen met het RIVM, die weten dan wel.

5. shewolf

shewolf Lid

16 jan 2012
    86
    0
    0
    overijssel
    Bedankt voor jullie reacties.

Normaal maak ik me eigenlijk nooit druk om dit soort dingen, maar ja...nu moet ik aan een ander denken he.
    In maart krijgen we een geboortegolfje op mn werk, 7 schapen, 1 geit, 1 koe en 1 varken zijn dan uitgerekend. Soms moet je inwendig helpen met de bevalling, en het gaat me dus ook met name om die risico's. Onze schapen en geiten zijn q koorts vrij getest en toen meteen geeent.

Bedankt voor de tip van het rivm, daar ga ik even achteraan. En ook even de bedrijfsarts bellen strax.

Deel Deze Pagina