Hallo allemaal.. Toen ik 3 maanden zwanger was ben ik bij mijn vorige baan weggegaan, omdat ik het er niet meer naar mijn zin had en het veel te zwaar was.. Nu heb ik sinds 3 Januari wel weer tijdelijk werk totdat ik met verlof ga. Maar nu is mijn vraag heb ik daarna recht op een uitkering? Liefs Lisa
Een en ander is allemaal afhankelijk van verschillende factoren. Ik zou de vraag eens in de Lounge stellen bij het "UWV-topic" Volgens mij kan er wel recht bestaan op een uitkering, maar je moet wel voldoen aan bepaalde eisen uiteraard. Maar lees ik het goed: je bent zelf weggegaan bij je vorige werk? Dan kun je wel evt verwijtbaar werkeloos zijn... en dan kunnen ze je wel korten cq weigeren.
Klopt ik ben inderdaad zelf wegegaan bij mijn vorige werkgever..Maar ik ben nu dus wel weer aan het werk..Lastige situatie vind ik, want ik kan maar moeilijk vinden of ik nou wel ergens recht op heb of helemaal niet. Ik ga het daar ook even vragen! Bedankt voor je antwoord!
Je kunt ook gewoon een aanvraag doen en dan zien wat er uit komt maar ja, da's niet echt lekker budgetteren uiteraard.
Je bent nu gewoon weer aan het werk, dus als je dan opnieuw (let wel niet verwijtbaar ontslag dus zelf weg gaat) werkloos wordt heb je gewoon recht op ww.... Maar goed je mag daar werken tot je verlof, en dan loopt waarschijnlijk je contract af. Nu heb je dan gewoon recht op WAZO even telefonisch contact op nemen met het UWV om een formulier op te vragen, en anders even via je huidige werkgever regelen, en zorgen dat de betalingen naar jou gaan.
Oke alleen werk ik nu wel via een uitzendbureau, en stopt het werk voor mij hier dus 31 maart..! Geldt dit dan ook vraag ik mij af..
Ik denk het persoonlijk niet, omdat je niet aan de 26 weken uit 36 weken- eis kan voldoen. Je laatste baan ben je zelf weggegaan, dus 'verwijtbaar werkloos'. En hier heb je geen half jaar gewerkt. Maarik zou een telefoontje naar het uwv doen als ik jou was, dan ben je er het snelst achter denk ik.
Heb je na je verlof dan geen kans op werk? Ik heb het trouwens over je ww, volgens mij heb je wel recht op wazo..
Heel misschien dat ik na mijn zwangerschapsverlof hier terug mag komen, maar dat weet ik nog niet..stel dat het niet zo is dan stopt mijn werk hier 31 maart..en moet ik daarna opzoek naar ander werk..WW daar heb ik zoiezo geen recht op denk ik, aangezien ik bij mijn vorige baan zelf ben weggegaan..Maar het gaat mij meer om de WAZO, heb ik daar recht op..ik vind het allemaal een beetje wazig haha! Omdat ik nu ook voor een uitzendbureau werk..en dus niet te maken heb met een contract dat afloopt..maar werk dat stopt..
Als je nu werkt, ookal is dit via het uitzendbureau en je raakt nu niet verwijtbaar werkeloos, dan heb je recht op een WW uitkering als je voldoet aan de wekeneis. Als je geen WW uitkering aanvraagt voordat je de WAZO uitkering aanvraagt zul je denk ik ook geen WAZO krijgen. Hiervoor moet je werkzaam zijn of beschikbaar voor werk. Zou ook wel gek zijn als ze zouden kijken naar je volgende baan. Dan zou iedereen die zelf z'n baan opzegt om ergens anders te gaan werken gek zijn, omdat ze dan WW recht verspelen als ze bijv. niet door de proeftijd komen.
Hoeveel weken ben je dan zwanger??? Nogmaals dat ze ergens zelf weg is gegaan en vervolgens een andere baan weer heeft gevonden heeft geen gevolgen voor een WW uitkering. Wel als je ontslag neemt zonder nieuw werk en je wilt dan een uitkering aanvragen kun je het vergeten maar dit geld dus niet als je een nieuwe contract hebt bij een andere werkgever en deze wordt niet verlengt. referte eis is inderdaad laatste 36 weken waarvan 26 weken aaneengesloten dit geldt voor een WW uitkering niet WAZO vandaar dat ik even wil weten hoe ver je dan bent 31 maart.
6 weken voor je einddatum dus, dan heb je gewoon recht op Wazo. Bel het UWV even op voor de formulieren, en neem contact op met je gyn/verloskundige voor een zwangerschapsverklaring. En zeg het tegen je uitzenbureau dat hun ook even een WAZO aanvraag indienen. Komt goed meid..... Na je WAZO uitkering periode 16 weken, zou je kunnen beroepen op WW mits je dus 36 weken waarvan 26 weken aaneengesloten hebt gewerkt, dit hoeft dus niet voor een bedrijf te zijn. Maar mag ook bij de ene 13 weken en de ander 13 weken mits het dus maar overlapt..... Mocht je nog vragen hebben pb me maar hoor of stel ze gerust.