Hallo, Helaas heb ook ik advies nodig met de werkgevers. Ik zal mijn situatie even uitleggen: Ik ben nu 17 weken zwanger en werk voor min. 37uur per week bij een winkel/salon als verantwoordelijke. Nu heb ik van de week aan mijn werkgever gevraagd of het mogelijk is om 2 dagen minder te gaan werken na mijn verlof. Nu kreeg ik simpelweg het antwoord dat ze nog niet wisten of dat mogelijk was, aangezien het een fulltime functie is en ze niet weten hoe ze die andere twee dagen op moeten lossen. Oke, helaas.. dat kan. Wat is hierin mijn recht met ouderschapsverlof? Daarnaast bekeek ik net even mijn contract, hierin staat vermeld dat ik voor minimaal 0 tot maximaal 40 uur per week aan de slag kan bij hun. Kan dit betekenen dat zij mij na mijn verlof niet meer inroosteren? Ik heb wel 2 jaar lang minimaal 37 uur per week gedraait. Ik weet hoe mijn werkgevers zijn en ben heel erg bang dat ik na mijn verlof of gewoon 5 dagen per week moet blijven werken of dat ze me helemaal niet meer inroosteren.. Hebben jullie misschien ook tips waar je kunt zien waar je allemaal recht op hebt? Ik heb naar mijn weten namelijk geen CAO waar we bij aangesloten zijn... Sorry voor mijn lange verhaal.. maar zou echt heel graag wat informatie willen hebben om mijzelf gerust te stellen. Alvast heeeeeeel erg bedankt!
Beste Jaquelineklep, Je wilt graag weten wat je recht is met betrekking tot ouderschapsverlof. Ben je ten minste 1 jaar in dienst bij je huidige werkgever dan kan je aanspraak maken op ouderschapsverlof. Je kunt per kind tot een half jaar onbetaald verlof opnemen. In overleg met je werkgever maak je afspraken over het ouderschapsverlof. Het is afhankelijk van de inhoud van je contract of de werkgever ervoor kan kiezen om je niet meer in te roosteren. Voor vragen en advies hierover kun je contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering, vakbond of het juridisch loket. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een fijne zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare