Wil halve dagen gaan werken......

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by linnepin, Jan 15, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. linnepin

linnepin Fanatiek lid

Aug 25, 2006
    1,030
    0
    0
    groepsleidster kinderopvang
    brabant
    Hoi allemaal,
    Ik heb al vanaf week 9 pijn in mijn onderrug en dat straalt dan door naar mijn linkerbeen. Het wordt alleen de laatste weken steeds erger. Vooral als ik hele dagen moet werken, heb ik last. Ik werk namelijk twee halve en twee hele dagen. Die halve gaan wel en als ik dan klaar ben met werken, beignt het eigenlijk pas echt. Maar die hele dagen zijn eigenlijk te zwaar. Nu heb ik het al tegen mijn leidinggevende gezegd om haar voor te bereiden. Maar nu zei zij: Tja als jij minder op een dag wilt gaan werken, zullen we het over meer dagen moeten verspreiden.
    Ik was een beetje beduusd en zei verder niks, maar later werd ik eigenlijk een beetje boos. Ik heb al maar 1 vrije dag in de week en dan wil ze dat ik dan ook nog kom werken.
    Maar mijn vraag... Als ik naar de ARBO arts ga en hij zegt dat ik halve dagen moet gaan werken, kan mijn leidinggevende mij dan verplichten om ook een halve dag op mijn vrije dag te komen? Of noemt de ARBO arts over het algemeen een bepaald aantal uren per week i.p.v. per dag?
    x Linda

2. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Volgens mij gaat de Arbo eerst met jóu overleggen en daarna met je werkgever. En denk idd niet dat ze dit kunnen verplichten dat jij op je vrije dag komt hoor. Staat er niks op www.arbeidsrechter.nl?

3. Lilly

Lilly Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    volgens mij is jouw vrije dag gewoon JOUW vrije dag.

Ik werkte 32 uur = 4 dagen en ben op een gegeven moment halve dagen gaan werken. dus 16 uur. Ik werkte in het ziekenhuis en had geen vaste werkdagen, maar ze lieten me echt niet opeens 7 halve dagen werken hoor ;)

Ik denk dat als je met de Arbo overlegt je gewoon die halve dagen kunt werken hoor.
    Succes!

4. linnepin

linnepin Fanatiek lid

Aug 25, 2006
    1,030
    0
    0
    brabant
    Ja ik hoop het. Ik probeer het nog wel even vol te houden, maar ben bang dat dit niet tot het einde gaat lukken. Eerst donderdag maar eens naar mijn eigen dokter. Kijken wat hij zegt.
    x Linda

5. Vennetje

Vennetje Actief lid

Aug 3, 2006
    261
    0
    0
    hoihoi!

Klinkt mij in de oren dat je voor je werk ziek bent als gevolg van je zwangerschap. Dit moet je inderdaad dan overleggen met je bedrijfsarts en hoogstwaarschijnlijk zal hij een aangepast werkritme adviseren (bijv. alleen nog halve dagen; waarbij je voor de andere helft van die dagen ziek bent). Extra belasting door op andere dagen te gaan werken lijkt me niet bevorderlijk voor je herstel, dus kan me niet voorstellen dat een bedrijfsarts daar achter staat.
    Een werkgever mag niet eenzijdig je werkritme aanpassen en daar lijkt dit toch wel veel op. Niet mee akkoord gaan. In overleg met de Arbo kan je je volgens mij gewoon deels ziekmelden.

Sterkte!

6. linnepin

linnepin Fanatiek lid

Aug 25, 2006
    1,030
    0
    0
    brabant
    Ok dank je.
    Ik ga proberen voor volgende week een afspraak met de ARBO arts te maken.
    x Linda

7. shelde

shelde Fanatiek lid

May 1, 2006
    2,816
    0
    0
    Je werk heeft geen recht je andere dagen te geven.
    Gewoon langs de Arbo en daar alles uitleggen. Ik hoop dat je minder mag gaan werken!

8. linnepin

linnepin Fanatiek lid

Aug 25, 2006
    1,030
    0
    0
    brabant
    Nou, ik ben vorige week naar de ARBO geweest. En ik mag helemaal niet meer werken. Ik dacht dat hij met halve dagen zou komen, maar dat vond hij zelfs veel te veel.
    Nu mag ik, om toch een beetje op de werkvloer te zijn, twee ochtendjes in de week wat licht administratief werk doen.
    Ik moet zeggen dat het wel een schok was, maar nu ik aan het idee gewend ben, vind ik het ook eigenlijk wel lekker.
    x Linda

9. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    NOu dat is dan mooi geregeld, gelukkig komt alles zo op zijn pootjes terecht.

Share This Page