Hallo, Ik ben pas afgestudeerd en zou graag een kindje willen. Nu is het zo dat de branche waarin ik kom te werken geen uitzicht heeft op vaste banen. Het zal zo zijn dat ik zeker een aantal jaar moet invallen, zonder contract dus. Stel dat ik nu zwanger word, heb ik dan ergens recht op (uitkering oid)? Ik heb het afgelopen jaar niet gewerkt. En stel.. ik kies er nu voor om een andere baan aan te nemen wel met een tijdelijk contract. Ik weet van te voren al dat ik vanaf week 12 ongeveer in de ziektewet kom wegens complicaties. Waar heb ik dan recht op? Uitgaande van een contract van 3 maanden? Alvast bedankt voor het lezen van mijn vragen. Groetjes.
Beste JustMe2, Recht op WAZO Iedereen die in loondienst werkt heeft recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) van UWV. Het maakt daarbij niet uit of je in vaste dienst bent of als oproepkracht werkt. Recht op ZW Kun je voor of direct na het verlof niet werken vanwege je zwangerschap of bevalling? Dan kan je werkgever je ziek melden bij UWV. Je krijgt dan een uitnodiging van onze verzekeringsarts. Hij beoordeelt of je klachten inderdaad het gevolg van zwangerschap of bevalling zijn. In dat geval betaalt UWV de ziektewet-uitkering. Hoogte van de uitkeringen De hoogte van de WAZO is 100% van het SV-loon dat je verdiende in de laatste maand of de laatste 4 weken voor het verlof. De hoogte van de ZW bij zwangerschaps- of bevallingsklachten is gebaseerd op het SV-loon van het laatste jaar voordat je ziek werd. Dit wordt gedeeld door 261 (het aantal werkdagen in een jaar). Werkte je korter dan een jaar? Dan wordt het SV-jaarloon gedeeld door het aantal gewerkte dagen. Op onze website vind je actuele informatie over de ZW en de WAZO. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare