Hallo, Sinds een tijdje werk ik weer nadat ik een hele lang poos psychische klachten heb gehad. Ik begon met een paar uur werken in de week en heb de afgelopen tijd veel ingevallen voor collega's. Nu kreeg ik een telefoontje dat ik mijn werk niet goed doe. Ik ga verder niet in op de klachten maar het had te maken met dat ik eigenlijk op het werk er met mijn pet naar gooi. Nou, dit is absoluut niet het geval, ik ben blij dat ik weer werk al was dit heel moeilijk voor mij. Nu kreeg ik dus te horen dat als het niet snel zou veranderen ik ontslagen zou worden. Maar ik mocht niet mijzelf verdedigen en werd boos afgekapt. Ik weet dus niet wat ik fout doe. Maar wat als wij straks een kindje hebben en ik ontslagen word? Kan ik een uitkering aanvragen? Ik werk namelijk nog geen 6 maanden. Ook is het vanwege mijn psychische klachten moeilijk om een baan te vinden voor mij. Wat te doen? Groetjes Chila
Beste Chila, Ik begrijp dat je het niet eens bent met je werkgever over jou functioneren. De werkgever dreigt je daarom met ontslag. Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet je ontslag volgens de regels verlopen. Het kan in deze situatie verstandig zijn om advies te vragen over de situatie en het dreigende ontslag. Je kunt hiervoor terecht bij je rechtsbijstand, een vakbond of het juridisch loket. Eén van de voorwaarden voor het toekennen van een WW-uitkering is dat je van de 36 weken voor je eerste werkloosheidsdag minimaal 26 weken hebt gewerkt. Actuele informatie over een dreigend ontslag vind je hier. Ik wens je veel sterkte met deze lastige situatie. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare