Hallo mensen van het UWV. Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig naar het volgende: Ik ben door bekkeninstabiliteit beperkt in mijn mogelijkheden en daardoor werk ik na 50% van mijn normale uren. Naar mijn weten krijgt mijn werkegever dit vergoed vanuit het UWV. Het is vastgesteld zwangerschapsgerelateerd en ik word ook gebeld door het UWV etc. Nu is het zo dat ik eigenlijk mijn volledige werk doe in de helft van mijn uren omdat er niemand voor de andere uren wordt ingezet. Of mijn collega's moeten het gaan opvangen die ook klem zitten. Heb ik recht om te vragen of er een vacature wordt uitgezet voor het aantal uren welke ik officieel ben ziekgemeld? De bedrijfsarts heeft duidelijk aangegeven dat er voor de bevalling geen verbeteringwordt verwacht. Ik zou het erg waarderen hier antwoord op te krijgen. alvast bedankt.
Beste Eef80, Je vraagt of je het recht hebt om te vragen of er een vacature kan worden uitgezet voor een bepaald aantal uren. Het personeelsbeleid en het uitzetten van vacatures is een zaak van je werkgever. Hier kunnen wij je niet over adviseren. Je schrijft dat je dezelfde hoeveelheid werk in de helft van de tijd moet doen. Dat betekent dat je twee keer zo hard wordt geacht te werken dan normaal. Heeft de bedrijfsarts je aangeraden om het juist rustig aan te doen? Bespreek dit dan met de bedrijfsarts. Hij kan vervolgens je werkgever adviseren over je werkzaamheden. Voor meer informatie over werken tijdens de zwangerschap verwijs ik je naar de website van de Rijksoverheid. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor de reactie! Het is duidelijk en ik ga dit bespreken op mijn werk en met de bedrijfsarts.