Hallo, Mijn partner en ik zitten erover te denken om te beginnen aan ons 2e kindje. We willen alleen wel graag financiële zekerheid. Ik heb net mijn diploma gehaald, maar heb nog geen vaste baan. Ik doe nu vakantiewerk, maar heb vanaf augustus nog geen werk. Stel dat ik een jaar of half jaar contract heb, als invaller, heb je dan recht op zwangerschapsverlof? Stel dat ik geen werk heb, hoe zit het dan? Als ik zwanger raak, is de kans dan groot (als je een halfjaar contract hebt bijvoorbeeld) dat deze niet wordt verlengd, en dat je vanaf je verlof geen werk dus geen geld hebt?
Beste Prins, Je wilt weten in welke situaties je recht hebt op een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Stel dat ik een jaar of half jaar contract heb, als invaller, heb je dan recht op zwangerschapsverlof? Tijdens of na een dienstverband kun je aanspraak maken op een Zwangerschapsuitkering. Belangrijk hierbij is wel dat je vermoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van het dienstverband is. Als ik zwanger raak, is de kans dan groot dat deze niet wordt verlengd, en dat je vanaf je verlof geen werk dus geen geld hebt? Heb je na je verlof nog geen nieuwe baan gevonden? Dan kun je een aanvraag voor een WW-uitkering bij UWV indienen. UWV beoordeelt of je aan de voorwaarden hiervoor voldoet. Je ontvangt na uiterlijk 4 weken de beslissing. Actuele informatie over de voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier. Ik wens je veel succes met het solliciteren. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo, Bedankt voor jullie antwoord. Ik ben afgelopen donderdag aangenomen. Ik heb een 0 uren contract gekregen voor een jaar. Dus dit zou betekenen dat als ik zwanger raak in dat jaar, dat ik een zwangerschapsuitkering krijg, op basis van het inkomen dat ik de afgelopen maanden daar heb verdiend?
Beste Prins, Fijn dat je bent aangenomen. Gefeliciteerd. Vanuit deze baan heb je dan inderdaad recht op een zwangerschapsuitkering (WAZO). Zoals Robert al aangaf moet de vermoedelijke bevallingsdatum wel binnen het contract of binnen 10 weken na einde contract liggen. Hoogte WAZO: De zwangerschapsuitkering is 100% van je dagloon. Je dagloon is het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in de loonperiode van 4 weken of 1 maand vlak vóór je zwangerschap- en bevallingsverlof. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare