Hoi, Wanneer hoor je of je zwangerschap uitkering krijgt? Ik kreeg namelijk een brief dat ik 8 weken tevoren te horen zou krijgen, ik ben morgen 33 weken zwanger, of kan het nog iets langer duren? Bedankt!
Beste Babette8, Het recht op de zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) wordt beoordeeld binnen 4 weken na ontvangst van je WAZO aanvraag. Wanneer je de WAZO eerder hebt aangevraagd, dan gaan de 4 weken in op je eerste verlofdag. Binnen deze 4 weken ontvang je een beslissing over de hoogte van je uitkering. In de beslissingsbrief staat de hoogte van de uitkering. Als je een werkgever hebt, zal de betaling meestal worden overgemaakt naar de werkgever. Je werkgever betaalt dan je loon door. Als je geen werkgever hebt, krijg je iedere week een betaling van UWV tot het einde van je WAZO uitkering. De hoogte zal dan gelijk zijn aan het berekende dagloon. Actuele informatie over de beslissing en betaling WAZO vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en bevalling. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare