afgestudeerd maar geen geen baan door zwangerschap, heb ik aanvullende opties?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door ivfje, 29 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ivfje

ivfje Bekend lid

25 feb 2011
    719
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo

Ik studeer deze maand af als (basis)arts en ben ondertussen al aan het solliciteren geweest voor diverse functies. Ik wordt iedere keer afgewezen vanwege de zwangerschap, onder de noemer beschikbaarheid. Nu heb ik jaren naast mijn studie gewerkt, maar de laatste 2 jaar niet meer vanwege mijn stages. Ik heb nu tijdelijk wel een 0 uren contract als zwembadmedewerker (10 jaar mijn bijbaan geweest) voor het buitenbad seizoen tot eind augustus. Nu is het nog geen mooie zomer en werk ik dus nauwelijks.
    Het liefst zou ik aan het werk gaan als arts, maar zie wel in dat dat niet gaat gebeuren.

Zijn er voor mij ook opties om in aanmerking te komen voor een aanvullende uitkering of verlof?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ivfje,

Je hebt alleen recht op betaald zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) als je een dienstverband of een LGU-WIA-, WW- of ZW-uitkering van UWV hebt. Of als een van deze verzekeringsgronden is geƫindigd in de 10 weken voor je uitgerekende datum. Een 0-urencontract is ook een verzekeringsgrond voor de WAZO.

De hoogte van de WAZO wordt echter gebaseerd op het loon van de laatste loonaangifteperiode voorafgaand aan het verlof. Als je in die periode niet of weinig hebt gewerkt, kan de WAZO daardoor laag of zelf nihil zijn.

Misschien heb je na je afstuderen wel recht op een bijstandsuitkering (WWB) van de gemeente. Dit hangt echter af van je gezinssamenstelling en gezinsinkomen. Je gemeente kan je informeren over de aanvraagprocedure en de beoordelingscriteria.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Ik wens je veel succes met je studie en met het vinden van een baan.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina