zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door miekje1991, 7 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miekje1991

miekje1991 Actief lid

8 aug 2014
    142
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag,

Ik heb een vraag... Momenteel ben ik deeltijdstudent en hoop in juli mijn diploma te behalen. Daarnaast werk ik als invalleerkracht op verschillende basisscholen. Helaas heb ik sinds afgelopen zomervakantie geen vaste baan meer. 9 juli ben ik uitgerekend van ons 1e kindje en ik lees hier en daar wel dat ik toch verlof kan aanvragen en een uitkering kan krijgen al werk ik als invaller maar het wordt ons nog niet echt duidelijk. Kunt u mij hier meer duidelijkheid over geven? Wat moet ik doen om toch een zwangerschapsuitkering te ontvangen?
    Hartelijk dank alvast!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Miekje1991,

Je werkt als invalleerkracht voor verschillende scholen en wilt weten hoe het in jouw situatie zit met recht op een zwangerschapsuitkering.

Vanuit al je werkgevers kun je een zwangerschapsuitkering aanvragen. Dit geldt voor alle werkgevers waar je op het moment dat je verlof start in dienst bent. De nawerking voor het recht op zwangerschapsuitkering is tien weken. Wanneer er tussen de laatste werkdag bij een bepaalde werkgever en je uitgerekende datum niet meer dan tien weken zit, kan er vanuit die werkgever ook een zwangerschapsuitkering worden aangevraagd.

In jouw situatie kan het dus zijn dat er verschillende aanvragen voor een zwangerschapsuitkering worden gedaan. Wanneer die worden toegekend, zal alles wel in één betaling op je rekening gestort worden. Tenzij je er voor kiest de betalingen via je werkgever te laten verlopen. In dat geval betaalt UWV de uitkering per vier weken aan je werkgever(s) uit. De werkgever betaalt jouw salaris vervolgens weer uit aan jou.

De hoogte van je zwangerschapsuitkering is een gemiddelde van je salaris bij je werkgever(s).

De aanvraag van je zwangerschapsuitkering moet door je werkgever(s) gedaan worden. Dit kan ongeveer twee weken voor de gewenste ingangsdatum worden gedaan.

Actuele informatie over het recht op zwangerschapsuitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

Deel Deze Pagina